121 -
تور عکاسی آئینی از عاشورای حسینی
تاریخ برگزاری : 1398/06/16
چهار روزه
برنامه سفر

متقاضیان ثبت نام و حضور در سفر گروهی می توانند ضمن حضور در دو مرحله جلسه آموزشی و نشست توجیهی از فرایند تولید و اهداف این پروژه تا مسیر نمایشگاه عکس «اهل حرم» و اطلاع از قالب کار تالیف کتاب آگاه شوند.
مسئول تور عکاسی پایگاه عکس چیلیک با ایجاد شرایط گفت وگو و ارتباط در قالب یک گروه تلگرامی، پیش از برگزاری سفر در نشستی آموزشی-توجیهی با اِشراف اطلاعاتی بر موقعیت و موضوع، اهداف مورد نظر برگزارکننده را برای حاضرین تشریح خواهد کرد.
ظرفیت شرکت در این پروژه برای متقاضیان محدود بوده و توانایی توجه و تمرکز بر اهداف عکاسی تعریف شده معکسدنظر برگزار کننده و ملاک حضور همسفران عکاس می باشد.

اهداف عکاسی

مستندنگاری ابعاد حماسی-عرفانی آیین سوگواری مسلمانان در غم شهادت امام سوم شیعیان حضرت حسین ابن علی(ع) و یاران شان در آستانه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی .

درباره منطقه

عکاسی از آیین ها و رسوم سوگواری حضرت اباعبدا.. و یارانشان در ماه محرم یکی از اجتماعی ترین رفتارهای مبتنی بر باورهای اعتقادی و مذهبی است که متاسفانه! با وجود تحریف های لفظی و معنوی، همه ساله خیلی عظیمی از دوربین های عکاسی را با انگیزه های تعریف شده به سمت و سوی این باور اعتقادی می کشاند.

این در حالی است که نگاه های مستند و گزارشی با رویکردی فستیوالی در مراکزی که برخلاف باور حماسی، عرفانی فرهنگ عاشورا، تمرکز بر حواشی نازل و به دور از معرفت را به ناآگاهی نشر می دهند، حضور یافته و بر این اساس بیشترین خسارات تصویری را نسبت به محور واقعه و فرهنگ عاشورا برای جذب رسانه ها و دوربین های عکاسان به عنوان صاحبان یکی از رسانه های موثر به کار می گیرند.
#تور_عکاسی_چیلیک از سوی دفتر رسانه #پایگاه_عکس_چیلیک در حرکتی هماهنگ و هدفمند و با پشتیبانی مناسب،  اقدام به اعزام گروه عکاسان علاقه مند برای ثبت نماهایی از سوگواری و آیین های سنتی عزاداران نموده که این سفرها منجر به برگزاری نمایشگاه عکس در سال های متوالی با عناوین #همچو_این_می و #سبز_سرخ و #اهل_حرم و #عین_عاشورا شده است.
امسال نیز در ادامه این حرکت و پس از برگزاری این تور عکاسی برای علاقه مندان به عکاسی از شعائر حماسی_عرفانی عاشورای حسینی در مراکز هدف گذاری شده، برگزاری نمایشگاه عکس گروهی در دستور کار و تالیف گاه های برتر در برنامه آتی این سفر قرار دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

۴ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مریم خداوردی
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ ۲۳:۴۰

    حضور در تور عکاسی عاشورا ، در حالیکه نمایشگاه اهل حرم در تهران برپا بوده و حاصل یکساله ی یک تلاش گروهی بود .همراه شدن با گروهی هدفمند که هنوز آنقدر دغدغه داشت که همچنان برای ادامه مسیر بازهم راهی سفر شود تا فایلهای عکسهای عاشورایی خود را تکمیل کند.تداوم و تکرار سفرها در پیشبرد و به نتیجه رساندن هرچه بهتر پروژه های عکاسی بسیار موثر است. امنیت و آرامشی که در تورهای عکاسی چیلیک وجود دارد، مرهون هماهنگی ها ، برنامه ریزی و مدیریت آن جناب سروری می باشد که سبب حضور مداوم و علاقه من در عرصه عکاسی شده است.

    پاسخ
  • از دو سال پیش که با اهالی #اهل_حرم برای عکاس از عاشورای حسینی همراه شدم، تا صد و بیست و یکمین تور، یکی از با ارزش ترین تجربه های عکاسی ام را پشت سر گذاشتم. همراه شدن با #تور_عکاسی_چیلیک که تجربه ده ساله از عکاسی عاشورای حسینی را در کارنامه خود دارد با پشتوانه برگزاری نمایشگاه های متفاوت و تفکر آگاه و با معرفت، فرصت کم نظیری بود تا من و دوستانم در این مسیر با پرورش باور و نگاه، به نگرشی نو، اصیل و باورمند که متاثر از رویکردهای نشانه شناسی آئینی و زیبایی شنایی عاشورایی است نزدیک شویم.
    #پایگاه_عکس_چیلیک با برگزاری نشست های متعدد، نقد و بررسی آثار، تحلیل و بررسی نگاه عاشورایی و … سهم بزرگی در حمایت و پیشبرد یک جریان نو در عکاسی عاشورا و پرورش نگاه عکاسان همراه با این اتفاق را دارد. در ادامه این دورخیزهای بصری، اعتقادی و ارائه متفاوت از آثار عکاسان در نمایشگاه گروهی عکس اهل حرم، ۱۲۱ ومین تور عکاسی چیلیک میدان و فرصت دیگری بود تا تمام آنچه را آموخته ایم در عمل به کار بندیم.
    در سفر نیز بعد از هر روز عکاسی جلساتی برگزار میشد تا به تبادل نظر و تجربیات عکاسی مان بپردازیم و بتوانیم با ایده های نو و معرفتی قدمی در راستای تکمیل پروژه اهل حرم و پرورش نگاه و باور خود در عکاس آئینی برداریم.

    پاسخ
  • عارفه حجارمنش
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ۲۳:۵۱

    عکاسی امسال من از آئین عاشورایی متفاوت از تجربه پارسال که برای اولین بار تجربه میکردم بود چون این بار یک سال نشست و دیدن عکس و گفتگو و مطالعه پشت حضورم برای عکاسی بود که بسیار در حین عکاسی کمکم کرد و این بار هم مثل تمامی تور های دیگه با آرامش خاطر از فراهم بودن امنیت در محیط عکاسی کردم که این امنیت و فراهم بودن شرایط رو مدیون مدیریت بی نقص استاد مهدی سروری هستم و در کنار تمام این شرایط آماده و محیا حضور افرادی همراه و همدل و بی حاشیه در کنار هم که هر یک باعث پیشرفت هم گروهیشون هستند باعث شد این تور هم از تورهای لذت بخش و ماندگار برایم شود که قرار است به هدف بزرگمون نزدیک ترمون کند

    پاسخ
  • مهری راست قدم
    ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ۰۸:۴۵

    امسال را نیز برای تکمیل پروژه اهل حرم با چیلیک همراه شدم هرچند که به علت دیسک گردن مجبور شدم ساعاتی را برای استراحت در اقامتگاه بمانم .خوشحالم که دوستانم موفق عمل کردند به هر صورت واقعا معتقدم که اگر کسی عکاسی را دوست دارد و معتقد به کار گروهی است تور عکاسی چیلیک مناسب ترین موقعیت های عکاسی را فراهم میکند تا عکاس بتواند با دست پر اسفر برگردد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

تورهای چیلیک

فهرست