110 -
تور عکاسی برداشت برنج (دروی شالی)
تاریخ برگزاری : ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
سه روزه
برنامه سفر

مدت و زمان برنامه: این تور عکاسی یک شب و دو روز بود و زمان حرکت ، از شامگاه چهارشنبه ۲۵ اَمرداد تا شامگاه جمعه ۲۶ اَمرداد بود.

اهداف عکاسی

اهداف عکاسی: حضور در دشت مزارع کاشت شالی و عکاسی از درو و برداشت گیاه برنج توسط شالیکاران بومی منطقه(+به قصد شرکت در نمایشگاه گروهی عکس)، برگزاری نشست نقد تور و بررسی فایل عکس های تولید شده توسط عکاسان و همسفران، …

درباره منطقه

کیاسر:

استان مازندران از جمله استان‌های سرسبز شمال فلات ایران است که در کرانه دریای مازندران قرار گرفته است.

این استان در غرب استان گرگان و مشرق استان گیلان می‌باشد و از جنوب با استان‌های سمنان، تهران و قزوین هم مرز است. دریای مازندران نیز مرز شمالی این استان را کاملا در بر گرفته است.

مازندران، استانی سرسبز و باصفا است که توانسته جاذبه های پرشمار طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی را در خود جای دهد.
چشم انداز شمالی کناره های استان مازندران را دریای نیلگون، زیبا و آرام مازندران تشکیل می دهد و چشم انداز جنوبی آن را جنگل های انبوه دامنه های البرز پوشانده است.
شهرستان های ساری و کیاسر و چهاردانگه از جمله مناطقی است که در کاشت و برداشت گیاه برنج سهم بسزایی در تولید استانی را دارند و مشکلات صاحبان مزارع و کارگران شالیکار و دروکار در مسیر تولید و نگهداری و برداشت و فروش همواره از مشکلات متعددی برخوردار بوده اند.
این تور عکاسی در تلاش است تا به واسطه مستندنگاری عکاسان همراه بتواند گوشه ای از این سعی و بخشی از آن مشکلات را به تصویر درآورد.
برگزاری نمایشگاهی گروهی از آثار عکاسان از جمله اهداف برگزاری این تور عکاسی در ادامه سفرهای برگزار شده قبلی است.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

۶ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

• مهری راست قدم
    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ۲۱:۰۰

عصر چهارشنبه برای حرکت به سوی مزارع سوار مینی بوس شدیم و شب را در ساری استراحت کردیم صبح عازم مزارع شالی شدیم عکاسی در محیطی بسیار دوستانه شروع شد که از قبل توسط جناب سروری آماده پذیرا بودن ما شده بودند بسیار روز مفید و خوبی برای عکاسی بود با اینکه زمین گل آلود بود اما همگی با رضایت خاطر تا شب عکسهای مورد نظر را گرفتیم و ظهر هم در محیطی عالی و زیبا و غذایی خوشمزه که توسط جناب سروری ازقبل تهیه شده بود ناهار را خوردیم وتا غروب آفتاب با شرایطی پر از آزامش به کار ادامه دادیم شخصا از آقای سروری متشکرم که زحمت می کشند تا این امکان را برای ما بوجود بیاورند

پاسخ
  • از آن دست سفرهایى بود که قبل از سفر به علت قرار مواجهه با محیط و موضوع جدید، هیجان و کمى اضطراب داشتم
    تنها کارى که مى توانستم انجام دهم دیدن و جستجو کردن عکس هایى با موضوع درو شالى و مطالعه در زمینه دروى شالى بود. با برنامه ریزى صحیح مدیریت تور، شب هنگام به محل اسکان رسیدیم که امکان استراحت کافى براى یک روز عکاسى سخت را در اختیارمان گذاشت. روز عکاسى فرا رسید و من همچنان در اضطراب و هیجان براى ایجاد تمرکز بر موضوع ، دیدن ، دقت کردن و ثبت کردن این رویداد مستند به شیوه اى که در ذهن داشتم بودم شاید یکى دو ساعت طول کشید تا توانستم با آرامش و تمرکز عکاسى کنم. روز سخت و چالش برانگیزى بود و سراسر تجربه و یادگیرى از خود محیط و موضوع و از دوستان همسفر. با استراحت بسیار جانبخش ظهر ،بعد از ظهر
    هم به ادامه عکاسى مشغول شدیم، بعد از ظهر با افزایش ابر و تغییر شرایط نورى، خود امکان و تجربه دیگرى در استفاده از تکنیک هاى عکاسى در این شرایط فراهم کرد. یک روز پر بار کنار همسفران خانواده چیلیک و دروگران بسیار صمیمى و ساده و مهمان نواز و همراه سپرى شد.

• مریم خداوردی
    ۰۶ شهریور ۱۳۹۷ ۱۱:۴۷

خیلی منتظر برگزاری این تور بودم. در سفر قبلی برداشت شالی عکسهایی گرفته بودم که احساس میکردم جای کار بیشتری داشت. در این سفرسعی کردم که استفاده بهتری ببرم ولی مطمئن نیستم که چقدر موفق بوده ام.
    تفاوت این سفر در بخش اضافه ای بود که شرایط عکاسی از شهر کیاسر فراهم شد که روز دوم به صورت عکاسی معماری و مستند از این شهر برگزار شد که از این بابت بسیار خوشحالم چرا که تجربه متفاوتی بود.
    عکاسی از برداشت شالی به علت شرایط گرم و شرجی آب هوایی مشکل است ولی ارزش کار و وقت گذاشتن دارد.
    از پایگاه عکس چیلیک به خاطر فراهم آوردن چنین فرصتهایی بسیار سپاسگزارم که با برنامه ریزی دقیق و بهره بردن از نور و شرایط خوب عکاسی سفرمان پربار میشود.

• آرین جوادیان
    ۰۶ شهریور ۱۳۹۷ ۱۸:۳۹

عکاسی از درو شالی اولین تجربه من بود و به علت شرایط محیطی و همچنین شیوه ی متفاوت در ثبت تصاویر کمی نگران بودم . با زمان بندی و مدیرت خوب مدیر گروه جناب سروری شرایط بسیار خوبی مهیا شد تا من و دیگر همسفران از حداکثر استفاده را از سفر و عکاسی از درو کاران شالی داشته باشیم؛ همچنین حضور پیدا کردن گروه در روز دوم سفر در شهر کیاسر امکان عکاسی در یک فضای معماری و مستند را نیز فراهم کرد . از مدیر پایگاه عکس چیلیک برای این سفر و فراهم آوردن چنین فرصت بسیار خاص سپاسگزارم.

پاسخ
  • این سفر نخستین تجربه عکاسی ام از کارگران دروکار در زمین های شالی بود، در حقیقت اولین بار بود که درو شالی را از نزدیک می‌دیدم چند ساعتی زمان بُرد تا به درکِ درستی از موقعیت برسم و هدفمندتر به عکاسی بپردازم، ولی در انتهای روز حس کردم چقدر این موضوع تعریف و تعیین جایگاه و برخورد بنیانی تری را طلب می کند. موضوعی که از مناظر بسیار مختلفی تاکنون بسیاری از عکاسان به اش پرداخته اند و همچنان زوایایی ناپیدا و بِکر دارد برای دوباره و چند باره دیدن و تامل کردن و عکاسی و عکاسی و عکاسی.
    همچنان تمایل دارم به عکاسی از این موضوع بپردازم، امیدوارم دوباره چنین موقعیتی از طریق #پایگاه_عکس_چیلیک و به لطف جناب #مهدی_سروری مجدداً فراهم شود
    عکاسی از شهر کیاسر هم بسیار خوب بود و آنجا هم موقعیت برای عکاسی مستند عالی بود
    در کل این سفر یکی از پربارترین سفرها از لحاظ کسب تجربه در موقعیت های خاص بود.

• عارفه حجارمنش
    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ۲۰:۰۶

تور دروی شالی از تور های سخت بود از لحاظ شرایط آب و هوایی ولی به نظرم با برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه آقای سروری به بهترین نحو ممکن برگزار شد.
    این تور از دست تورهایی است که هرچند بار تکرار شود بازم حس میکنم میشود به نتیجه بهتر رسید چون وقتی داشتم عکاسی میکردم با دروکاران هم صحبت شدیم و از آنجا که همه دوربین رو معرف رسانه میدانند از مشکلات و سختی فراوان کار و همراه نبودن شرایط برایمان میگفتند و این حس که باید با ثبت هایی برگردم که گوشه ای از این مشکلات رو نشان دهم و شاید در این دیده شدن باید موثر باشم سختی و مسئولیت عکاسی ام رو چند برابر می کرد ، و قطعا در اولین سفر و عکاسی از این موضوع پر کار به چنین نتیجه ای نمیرسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.