104 -
تور عکاسی مستند از ماهیگیران ساحلی
تاریخ برگزاری : 1396/11/19
دو روزه
برنامه سفر

همسفران در طی این حضور از امکان عکاسی از ابعاد متفاوتی از این موضوع برخوردارند.

اهداف عکاسی

اگرچه هدف اصلی حضور، تجربه عکاسی مستند در جمع کارگران بومی و مهاجر و استراحتگاه کارگران ماهیگیر است ولی علاقمندان به عکاسی طبیعت، فرم، منظره و مفهومی نیز می توانند از امکان حضور و تولید قایل مطابق با سلیقه و استعداد نگاه خود برخوردار باشند.

درباره منطقه

شهر آمل از جمله شهرهای استان مازندران است که با وجود همسایگی با شهرهای ساحلی بابلسر، محمودآباد و نور، خود فاقد ساحل دریا است.
اگر چه با کمترین مسافت طی شده می توان به شهرهای ساحلی خوش آب و هوایی رسید که تور صید ماهی صیادان و ماهیگیران همیشه در چندین نوبت شبانه روز تلاش می نماید تا چرخ روزی عده ای را در چرخه ی روزگار بچرخاند.
آب و هوای این منطقه در تابستان‌ها گرم و مرطوب و در زمستان ها ملایم و حداکثر ریزش باران در ماه آذر و حداقل آن نیز در تیر ماه است.
بخشی از ساکنان این شهر به دلیل همجواری با ساحل دریا برای امرار معاش تحت نظارت سازمان ها و تشکیلات شیلات به شغل ماهیگیری می پردازند و این حرفه به شغلی فصلی برای مردمان این منطقه بدل شده است.

همسفران این تور عکاسی در این تور، عکاسی مستند از تلاش و تکاپوی زحمت کشانی را در پوشش های عایق با رطوبت و نمین تجربه خواهند کرد که دستاورد این تلاش فرم هایی است که تا به حال کمتر در فعالیت های انسانی دیده شده است.
برگزاری تور عکاسی مستند تسهیل کننده شرایط حضور عکاسان در موقعیت های مشاغل بومی مناطقی از کشور است تا به هر چه پربارتر شدن بایگانی تصویری و تکمیل بانک اطلاعات مشاغل بومی بیانجامد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتى
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۷:۱۲

    این سفر،دومین سفر عکاسى من از ماهیگیران ساحلى همراه #پایگاه_عکس_چیلیک بود، با توجه به حضور در این محیط و تجربه عکاسى و همچنین حضور در جلسه نقد و دیدن آثار دیگران همسفران در تورهاى قبلى، ذهن و نگاه آماده ترى براى عکاسى از این موضوع مستند داشتم. علاوه بر تجربه حضور یک روزه تور قبلى، این بار پایگاه عکس چیلیک ، با ایجاد امکان سفر دو روزه ، تجربه حضور شبانه روزى در محیط استراحت و کارماهیگران را فراهم کرد، که خود در ایجاد ارتباط و درک محیط بسیار موثر بود، و تجربه جدیدى برایم در این محیط بود، که علاوه بر عکاسى از فعالیت ماهیگیران ، فرصت دیدن و عکاسى از سایر جنبه هاى این فعالیت را داشته باشم و با درکى بهتر به عکاسى از موضوع اصلى بپردازم.
    حضور در این تور و تور قبلى، امکان عکاسى از دو نوع شرایط آب و هوایى را برایمان فراهم کرد، که تجربه بسیار ارزشمندى در استفاده مناسب از عوامل ثبت را در اختیارم قرار داد.
    که در عکاسى از هواى ابرى و مه آلود با توجه به تور قبلى موفق تر عمل کردم و تجربه عکاسى از این موضوع در روز آفتابى ، شناخت و درک درست از نور آفتاب و رنگ آب و زمان عکاسى را مى طلبید، که هر چند، چندان موفق نبودم اما تجربه اى نو و ارزشمند بود.
    همچنین، فرصت استثنایى عکاسى شبانه از فعالیت ماهیگیران، تجربه بى نظیرى بود، که با توجه عدم تجربه و درکِ عکاسى از این موضوع ِمستنددر شب ، بیشتر این موضوع را با سعى و خطا و مشق عکاسى در شب انجام دادم و تمرکز چندانى روى موضوع و کادر نداشتم، و ازعکاسى دوستان و همسفران با تجربه تر در این شرایط،بسیارآموختم.
    از آقاى سرورى مدیر محترم #پایگاه_عکس_چیلیک بخاطر فراهم نمودن امکان و شرایط چنین سفرى بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • بهار تاجیک
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ۱۵:۴۷

    این دومین سفری بود که همراه #پایگاه_عکس_چیلیک عکاسی مستند از ماهیگیران ساحلی را تجربه کردم. مهمترین ویژگی این سفرمدت زمان آن و امکان اسکان در محیط کار و استراحت ماهیگیران بود که به شناخت و درک هر چه بیشترو بهتر شرایط و نوع زندگی آن ها کمک می کرد تا علاوه براینکه شاهد کار و نوع فعالیت ماهیگیران بودم با وسایل و ابزارکار و لباس های مخصوص شان آشنا شدم.در این سفر، عکاسی در هوای ابری و آفتابی و عکاسی در شب را تجربه کردم که هر کدام نکات آموزشی را به همراه داشت .شاید نتوانسته باشم ثبت های موفقی رسیده باشم ولی آموزه های ارزشمندی را در کنار دوستان باتجربه کسب کردم .
    ازجناب آقای سروری مدیریت محترم تور که با برنامه ریزی و مدیریت دقیق این امکان را فراهم آوردند بسیارسپاسگزارم.
    از همه همسفران عزیزی که سخاوتمندانه تجربیات ارزشمندشان را در اختیار من و دیگر دوستان قرار دادند تشکر می نمایم.

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ۱۷:۴۸

    این سفر ششمین سفرعکاسی از ماهیگیران ساحلی بود که بنده تجربه کردم و نخستین سفر دو روزه به این مقصد بود که امکان تجربه شرایط جدیدی را پدید آورد.
    امکان شب مانی در محل اسکان ماهیگیران سبب شد تا با ارتباط نزدیکتردرک بهتری از شرایط زندگی شان داشته باشیم و عکاسی در هنگام غروب و نور کم و در هنگام طلوع تجربه جدیدی بود.
    ثبت عکسهایی متفاوت نسبت به سفرهای پیشین یکی از دستاوردهای ارزشمند این سفر بود.
    از مدیریت محترم تور برای برنامه ریزی، فراهم نمودن این امکان و تمامی زحمات بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • آرین جوادیان
    ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ ۱۳:۰۹

    این اولین سفر عکاسی عکاسی از ماهیگران بود که من تجربه کردم. تجربه ی دیدن شیوه ی ماهیگیری گروهی، تجربه ی اقامت شب در محل اسکان ماهیگیران، هم صحبت شدن با آن ها و ارتباط نزدیک با شیوه ی زندگی و کار آن ها از بهترین ویژگی های این سفر بود.
    ثبت عکس هایی با دید های مختلف و شادی و نشاطی که با وجود دیگر همراهان ممکن شد از جمله دستاورد های بسیار مهم این سفر بود.
    یکی از بهترین تجربه های عکاسی من تور عکاسی از ماهیگیران بود.
    از مدیریت محترم تور و تمام کسانی که در این سفر همراه ما بودند کمال تشکر را دارم.

    پاسخ
  • دومین سفرم برای عکاسی از ماهیگیران ساحلی یکی از بهترین سفرهای عکاسی و یکی از بهترین تجربه هایی بود که کسب کردم، اسکان دو روزه در محل استراحت و زندگی ماهیگیران، عامل بسیار مهمی بود برای ثبت های موفق تر و درک بهتر شرایط
    از پایگاه عکس چیلیک و جناب آقای سروری ممنونم که هم موجب رشد و پیشرفتم در زمینه عکاسی هستند و هم با برگزاری این نوع سفرها که باعث شناخت بهتر هموطنانِ سخت کوشم و مشاهده تلاش شرافتمندانه شان برای به دست آوردن لقمه ای حلال می شود، موجب بزرگتر شدن روحم می شوند.

    پاسخ
  • اولین بار بود که در تور ماهیگیران شرکت میکردم و این سفر برام بسیار آموزنده بود سفری که که دو روزه بود و باید با گروه هماهنگ میبودم و در کنار خانواده #پایگاه_عکس_چیلیک نکات زیادی یاد گرفتم و در کنار دوستان نکات عکاسی زیادی فرا گرفتم که همه این هارو مدیون برنامه ریزی دقیق و گروه بی نظیر چیلیک و آقای سروری بزرگوار هستم

    پاسخ
  • عرفانه سعیدیان
    ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ ۱۷:۰۹

    عکاسی مستند با موضوع ماهیگران اگر با تمرکز و دقت و استراحت کافی باشد.،نتیجه ثبت های خوبی خواهد شد.
    نتیجه عکس های دوستان خود شاهد و گواه بر این داستان هست که سفر دو روزه بسیار مفید بوده.
    برخورد ماهیگیران با توجه به درجه ی سختی زیاد شغلشون بسیار عالی بود و دوستان عکاس هم به خوبی ارتباط برقرار کردند.
    جدای از عکاسی، تجربه خوبی بود این سفر برای تلاش در ارتباط برقرار کردن با موضوع که اصل در عکاسی مستند ارتباط خوب عکاس هست با شرایط عکاسی مستند

    پاسخ
  • علي (کامران) ذهبي
    ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۵۸

    اگرچه بارها افتخار همراهی با تورهای عکاسی چیلیک را داشتم این اولین بار بود که با تور عکاسی از ماهیگیران همراه می شدم و به جرات می توانم این تور را به دلایل زیر بهترین و منحصر به فردترین #تور_عکاسی_چیلیک بنامم:
    ۱. تجربه عکاسی از شب فعالیت ماهیگیران که هر عکاسی ممکن است فقط یک بار بتواند آن را تجربه کند.
    ۲. تجربه عکاسی از هوای ابری و آفتابی و شب دریای خزر و ماهیگیران در یک تور عکاسی دو روزه
    ۳. زندگی دو روزه در محل استراحت ماهیگیران و در نتیجه درک شرایط زندگی ماهیگیران و متعاقباً بهتر ارتباط برقرار کردن با آنها برای گرفتن عکس های بهتر
    ۴. تجربه کار گروهی با کمک دوستان عکاس در همه مراحل پشتیبانی
    ۵. استفاده از تجارب دوستان عکاس حاضر در این سفر عکاسی
    ۶. موقعیت بسیار ناب در عکاسی از مرغ های دریایی از فاصله بسیار نزدیک که البته به علت محدودیت در تعداد عکس های ارسالی نتوانستم عکس های مربوطه را ارسال کنم.
    ۷. تجربه عکاسی مینیمالیستی و عکاسی از جزئیات ریز و عکاسی از فرم محیط مرتبط با دریا
    ۸. آشنا شدن با دوستان عکاس بسیار خوب و همدل

    در انتها باید از مدیریت محترم تور برای برنامه ریزی و اجرای عالی و حرفه ای تور بسیار سپاسگزار باشم.

    پاسخ
  • محمد موسی زاده کیوی
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ ۰۲:۳۲

    واقعا تور بی نظیری بود.هم درهوای ابری ودریای طوفانی وهم در هوای افتابی ؛آن هم صبح و ظهر وغروب (شب) هرکدا جداگانه رویداد ماهیگیری را عکاسی کردیم.جا دارد از مدیریت آقای سروری عزیزهم تشکری بکنیم. همه چی عالی بود.

    پاسخ
  • تولد یکبار اتفاق نمی افتد بلکه هردفعه که انسان وارد دنیای جدیدی می شود تولد دوباره اوست
    جشن می گیرم تولدم در دنیای پایگاه عکس چیلیک را
    و چه خوش اقبال بودم که این تولد با تورعکاسی چیلیک و عکاسی از ماهیگیران ساحلی خزر شروع شد
    سعادتی بالا تر ازین نبود که برای اولین بار این تور دوروزه برگزار میشد
    من مجال کافی پیدا کردم تا اول با خانواده خوب، صمیمی ، خون گرم ومهربان ، باتعاون وپرتلاش تور عکاسی چیلیک آشنا شوم
    وفرصتی که بتوان با ماهیگیران و محیط کار وزندگی آنان آشنا شوم و تجربه عکاسی در کل ساعات شبانه روز (ابری ، آفتابی ،طلوع ، غروب وشب ) را داشته باشم
    و چه صادقانه دوستان مجرب راهنمایی میکردند واطلاعات خوب در اختیار می گذاشتند که همه اینها بار علمی و تجربی چندین دوره کلاسهای آموزشی را داشت
    جاداره اینجا از مدیریت وراهبری مدیرانه و دلسوزانه جناب آقای مهدی سروری تشکر ویژه داشته باشم که واقعا در جایگاه خود بی نظیر بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

تورهای چیلیک

فهرست