103 -
تور عکاسی کاشان ( بازار و خانه های تاریخی )
تاریخ برگزاری : 1396/09/23
دو روزه
برنامه سفر

همسفران در حرکتی شبانه از تهران، خنکای صبح مقصد را درک کرده و سپس با حضور در بازار سنتی شهر و عکاسی از رواق ها و سرای امین الدوله و تیمچه و هشتی و … همچنین حضور و عکاسی از خانه های تاریخی کاشان ، عکاسی مستند اجتماعی و عکاسی معماری را تجربه کردند.

اهداف عکاسی

تجربه عکاسی مستند اجتماعی و ارتباط با مردمان شهر و همچنین حضور در خانه های تاریخی و عکاسی معماری

درباره منطقه

کاشان شهری تاریخی است که مرکز شهرستان است و بخشی از استان اصفهان محسوب می‌شود. این شهر در مرکز ایران در ۲۲۰ کیلومتری جنوب پایتخت و ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع است.

کاشان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران و مشهور به دارالمومنین است. این شهر دارای ۷۰۰۰ سال قدمت شهرنشینی و یکی از زیباترین شهرهای ایران است. کاشان شهری با اصالت و با مشاهیر علمی و ادبی زیادی است و نقش پررنگی در صنعت گردشگری ایران دارد. عده‌ای از مورخین کاشان را با اصالت‌ترین و اولین شهر ایران و جهان می‌دانند.

در تور عکاسی کاشان همسفران از بازار و خانه های تاریخی این شهر دیدار و عکاسی خواهند کرد.

بازار کاشان در مرکز این شهر واقع شده است و دیگر فضاهای شهری در دو طرف آن قرار گرفته‌اند، این بازار در دوره صفویه رونق فراوانی داشته‌است که البته در دوره قاجار میزان قابل ملاحظه‌ای از آن رونق کاسته شده. افزوده‌های جدیدتر بازار شامل تیمچه امین‌الدوله، دو مدرسه و یک مسجد است.

از بناهای تاریخی مهم کاشان که هنوز استوار مانده‌اند یا آثارشان پابرجاست می‌توان به مناره زین الدین، آرامگاه سلطان عطابخش، مسجد عمادی (مسجد میرعماد)، مسجد جامع، مدرسه سلطانی، مسجد آقابزرگ، قلعه جلالی، حمام سلطان امیراحمد و کاروان سرای امین الدوله اشاره کرد، در همه این بناها ویژگی‌های معماری مشابه دیده می‌شود، جز مناره زین الدین که در این زمینه یکتا است.

کاشان حداقل نوزده عمارت تاریخی دارد که به خوبی محفوظ مانده‌اند. این عمارت‌ها عناصر عمومی خانه‌های سنتی کاشان را دارا می‌باشند، اما نسبت به آنها دارای فضاهای بزرگتر، معماری ماهرانه تر و عناصر مجلل تری هستند. از معروف‌ترین این عمارت‌ها می‌توان به خانه بروجردی‌ها، خانه بنی کاظمی و خانه مرتضوی اشاره کرد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

۶ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتى
    ۰۵ دی ۱۳۹۶ ۰۷:۴۸

    قبلا چند بارى بدون بهانه عکاسى به کاشان سفر کرده بودم، ولى کاشان را از دریچه دوربین و نگاه عکاسى ندیده بودم وقتى عکاسى بهانه سفر باشد گویى چشم جور دیگرى مى بیند و کشف مى کند و لذت میبرد.
    خانه هاى قدیمى کاشان، اتاق هاى تو در درتو ، پنجره هاى رنگى و معمارى بى نظیر و زیبا، دیده را محسور مى کند، و نگاه را به وجد مى آورد، و باعث میشود با لذت و احساس و انرژیى که در این خانه ها نهفته است، دوربین را بالا بیاورى و این همه زیبایى ساخت انسان را ثبت کنى.
    بازار و معمارى قدیمى و کسب هاى ویژه این شهر، امام زاده و مسجد بزرگ آقا و گنبد و گل دسته هاى ویژه و معمارى و نقاشى کم نظیرشان ، موضوع هاى دیگرى بود ، که نگاه دل و دوربین ما را سیراب کرد.
    در این شهر افتخار مهمان بودن در خانه پدر و مادر عزیز شهیدى را داشتیم که از این بابت بسیار سپاسگزار آقاى حسین عصارى آرانى و خانواده محترمشان هستیم که حضور در آن منزل و گرما و محبت حضور و همراهى شان لذت سفر را دو چندان کرد.
    بسیار بسیار سپاسگزار جناب سرورى و #پایگاه_عکس_چیلیک هستم که با برگزارى و مدیریت صحیح هر تور ، هم روح مان مشعوف میشود و لذت میبرد، هم هر بار با موضوع هاى متفاوت عکاسى را در کنار همسفرانى عزیز، مشق میکنیم و مى آموزیم.
    بى صبرانه منتظر جلسه نقد و بررسى آثار همسفران این تور هستم، تا یادگیرى و تجربه عکاسى مان از این موضوع و سفر با نقد و بررسى آثار ، به نتیجه و دریافتى کامل برسد.

    پاسخ
  • حميده نظرى
    ۰۵ دی ۱۳۹۶ ۲۱:۵۹

    بارها و بارها به کاشان رفته بودم و همین مکانها و سایر جاها را نیز دیده بودم و یا شاید به تعبیرى نگاه کرده بودم اما اینبار که به کاشان رفتم واقعا یاد شعر سهراب سپهرى افتادم “دیده را باید شست جور دیگر باید دید “حقیقتاً این سفر از نوع جور دیگر باید دید بود.
    من هم از منظر دوربینم که هنوز هم حرفه ایى نیستم نگاه کردم و متوجه شدم که چه فرهنگ غنى و عظیم معمارى حاکم بر این فضاها بوده و هم از منظر روانشناختى که چقدر در ساخت این فضاها به براورده شدن نیازهاى افرادى که در ان فضاهازندگى میکردند توجه و اهتمام وافر شده است.
    جا دارد از جناب سرورى که دوستانه و مقتدرانه گروه را راهنمایى مى کردند و در آموزش به همه اعضا نیز توجه ویژه داشتند تشکر کنم.
    از همسفرمان جناب عصارى و خانواده محترمشان نیز تشکر مى کنم که میزبان گروه بودند و همچنین سایر همسفران که هرکدام تجربیات ویژه و خاص خود را در زمینه عکاسى معمارى داشتند و از یکایک آنان آموختم

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۰۶ دی ۱۳۹۶ ۰۰:۱۷

    تا قبل از برگزاری این تور، به کاشان سفر نکرده بودم ، فقط تعریف آثار معماری آنرا شنیده بودم و دوست داشتم از نزدیک مشاهده کنم.
    کاشان اولین تجربه عکاسی معماری من بود و در شروع کمی گیج بودم ولی در ادامه با راهنماییها و صحبتهای آقای سروری ذهنم روشن شد و سعی کردم نگاه خود را پیدا کنم.
    معماری بی نظیر خانه هایی که طی سالیان طولانی بنا شده بودند، از جمله خانه ی عباسی ها که ۲۰ سال طول کشید تا کامل شود جدا انسان را به وجد می آورد و باعث می شد که به هنر و تمدن خود افتخار کنم . همچنین معماری بازار کاشان و تیمچه که چه آرامشی در آن نهفته بود.
    غبطه خوردم به اینکه هنرو معماری اصیل خود که بر اساس اقلیم هر دیاری ساخته شده را امروزه فراموش کرده ایم و به معماری غربی روی آورده ایم ، چنان که غربی ها از معماری ما استفاده می کنند.
    سفرها و تورهای #پایگاه_عکس_چیلیک بسیار غنیمت است برای کسانی که به دنبال فضایی امن و دوستانه و صمیمی هستند که علاوه برآن، ایران زیبا را میشناسیم و جای جای آنرا ثبت میکنیم.
    مشتاقانه در انتظار جلسه نقد و بررسی آثار هستم که در تکمیل عکاسی بتوانم خود و آثارم را بسنجم و ارزیابی کنم.
    در پایان از خانواده شهید بزرگوار عصاری که در منزل با صفای خود حضور گروه ما را به گرمی پذیرفتند و جناب آقای حسین عصاری بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • ندا رهگذر
    ۰۶ دی ۱۳۹۶ ۰۰:۳۴

    این سفر، دومین سفر عکاسی ام به شهر زیبا و تاریخی کاشان بود، بار اول با وجود تمام زیباییها و پتانسیل بالای این شهر برای عکاسی، ولی متاسفانه با ثبتهایی نه چندان موفق و دست خالی برگشتم ولی در سفر با چیلیک نتیجه کارم با دفعه قبل کاملا متفاوت بود.
    یکی از دلایل تفاوت این دو سفر شاید میتوانست این باشد که بار دوم آگاهانه تر و با شناختی که در سفر اول از شهر به دست آورده بودم به انتخاب کادر و سوژه می پرداختم ولی مهمترین و اصلی ترین دلیل این بود که پایگاه عکس چیلیک با هماهنگی های دقیق و از پیش برنامه ریزی شده در بهترین ساعات و بهترین شرایط نور و موقعیت، همسفران را به لوکیشن های معین هدایت می‌کردند در صورتیکه در سفر قبلی که همسفر چیلیک نبودم در بدترین ساعت روز و در اوج شلوغی بازدید کنندگان ما را به مکانهای مورد نظر برای عکاسی هدایت کرده بودند، و واقعا در این سفر نیز، با تمام وجود می شد تفاوت بقیه تورهای عکاسی را با تورهای عکاسی پایگاه عکس چیلیک، درک کرد. این برنامه ریزی دقیق و عالی منجر شد به ثبتهای بسیار رضایت بخشی در این سفر دست پیدا کنم.
    ممنون از همسفران خوب چیلیک و مدیریت محترم پایگاه عکس چیلیک جناب مهدی سروری که این سفر را نیز همچون بقیه سفرها با حضور گرم و مهربان و همدل شان به خاطره ای دوست داشتنی و دلنشین تبدیل کردند.

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۰۶ دی ۱۳۹۶ ۰۱:۵۱

    این دومین سفرعکاسی ام به شهر تاریخی و زیبای کاشان با تورعکاسی چیلیک بود.
    به سبب شرکت در تور پیشین این مقصد(۳۶ مین تور) و شرکت در نشست نقد و بررسی آثار همسفران، این بار با تجربه و اندوخته بصری بیشتری به ثبت پرداختم که از این دستاورد راضی هستم.
    عکاسی از خانه های تاریخی و بازار کاشان به سبب معماری غنی و زیبای آن هر بار تازگی دارد و سبب کشف منظرها و زاویه نگاه های جدید می شود که برای من بسیار لذت بخش بود.
    از میهمان نوازی خانواده محترم شهید عصاری و پشتیبانی هایشان بسیار سپاسگذارم.
    همچنین از مدیریت محترم تورآقای سروری برای برنامه ریزی، هماهنگی و فراهم نمودن شرایط مناسب سفر و عکاسی بسیار سپاسگذارم.

    پاسخ
  • بهار تاجیک
    ۰۶ دی ۱۳۹۶ ۰۱:۵۴

    این سومین سفر من به شهر تاریخی کاشان که مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران است، بود . این سفر با سفرهای گذشته که گردشگری بودند بسیار تفاوت داشت.
    همیشه وقتی عکس های خانه های تاریخی را می دیدم دوست داشتم روزی بتوانم از این بناهای تاریخی ثبت تصویر داشته باشم. شیشه های رنگی ، نقش و نگارها و طرح های اسلیمی و حوض ها و حیاط های زیبا و نوع خاص معماری بناها هر هنردوستی را سر ذوق می آورد.مهمترین نکته هماهنگی ها و زمانبندی های بسیار مناسبی بود که توسط جناب آقای سروری مدیریت محترم تور انجام گرفته بود که با بهترین نور و در مناسب ترین زمان ممکن اعضای گروه توانستند با آرامش و تمرکز به فعالیت و ثبت تصویر بپردازند. از ایشان برای این مدیریت دقیق و صحیح بسیار سپاسگزارم.
    از جناب آقای عصاری و خانواده محترم ایشان که صمیمانه پذیرای ما در این تور بودند تشکر و قدردانی می کنم.
    همدلی و مهربانی و صمیمیت همسفران عزیز لذت سفر را دوچندان کرد سپاس مهرتان.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

تورهای چیلیک

فهرست