1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. داور جشنواره عکس نگاران: تعریف زندگی در سیستان وبلوچستان متفاوت است

داور جشنواره عکس نگاران: تعریف زندگی در سیستان وبلوچستان متفاوت است

صادق سوری دبیر اجرایی جشنواره نگاران:
شرایط برای ثبت زیبایی های زندگی در سیستان و بلوچستان فراهم شده است
یکی از بزرگترین اهداف ما در جشنواره این بود که همه ی ایران را به سمت سیستان و بلوچستان متوجه کنیم و همه ی عکاسان را به اینجا دعوت کنیم تا خودشان ببینند که تعریف زندگی در منطقه سیستان و بلوچستان متفاوت از آنچه تاکنون دیده و شنیده اند، است و اهالی این استان کشور، مردمی میهمان نواز و طبیعتی بکر و فضایی آماده ی اتفاقات هنری دارد.

اشاره:
جشنواره ی عکس نگاران به زودی با شیوه ی جشنواره اردویی برای نخستین بار در استان سیستان و بلوچستان برگزارمی شود.
این جشنواره با حضور عکاسان سراسر ایران در قالب اردویی ده روزه در کل استان و داوری در پایان جشنواره برگزار می گردد تا هم راهی برای ورود عکاسان ایران به استان باشد و هم پنجره ای برای نمایش زندگی و زیبایی های طبیعت استان به تمام جهان، فرصتی دست داد تا با صادق سوری دبیر اجرایی و داور این جشنواره گپ کوتاهی بزنیم که درادامه می آید.
گفت و گو با صادق سوری / دبیر هنری جشنواره و عضو هیات داوران جشنواره عکس نگاران

*درابتدا بفرمایید نگاران به چه معنا است ؟ و با چه نگاهی این نام برای جشنواره انتخاب شد؟
به غیر از یادآوری نقش و نگار که در این نام جاری است و برای یک جشنواره ی عکس نیز مناسب است .ما در منطقه ی سراوان کوهی داریم که در دره ی نگاران واقع شده و بقایای اولین نقش های دست بشر بر روی آن کوه همچنان خودنمایی می کند.این آثار مربوط زمان پیش از تاریخ است یعنی به دوران شکار از آن طرف در منطقه ی سیستان و در تمدن شهرسوخته جامی وجود دارد که اولین نقش انیمیشن تاریخ است واتفاقا این نقش ها نزدیکی ظاهری بسیاری با هم دارند،جمع بندی همه ی این زمینه های تاریخی، فرهنگی و اسمی ما را به نام نگاران برای جشنواره رساند.

*جشنواره عکس از نظر عمومی به این معنی است که تعدادی عکس جهت داوری ارایه شود و در شکل رقابتی در نهایت به اختتامیه ختم شود. آیا جشنواره نگاران هم اینگونه جشنواره ای است؟
این جشنواره رویکردی متفاوت دارد . ما سعی کرده ایم که جشنواره را با محوریت اردوهای عکاسی جلو ببریم یعنی متقاضیان رزومه ارسال کرده اند و ما از بین عکاسان کل کشور انتخاب کرده و هنرمندان را برای حضور در استان مان که محل برگزاری جشنواره می باشد دعوت می کنیم.
در حقیقت این جشنواره بصورت زنده برگزار می شود یعنی همزمان با گردش در منطقه ، عکاسی انجام می شود و پس از آن داوری هم صورت می گیرد.
از این دست جشنواره ها در ایران وجود دارد اما نگاران تفاوت هایی با سایر جشنواره های به این سبک دارد.اول اینکه زمان جشنواره را بیشتر در نظر گرفتیم که این برنامه ریزی به جهت وسعت استان اتفاق افتاده است و دوم اینکه اختتامیه جشنواره نگاران بصورت زنده و همزمان با پایان جشنواره صورت می پذیرد. به این ترتیب که درست بعد از اتمام اردو، داوری انجام و ۲ روز بعد از اختتامیه با حضور همه ی میهمانان و شرکت کنندگان آیین افتتاحیه برگزار می شود.

*بسیار خوب حالا این شیوه که ما نامش را جشنواره اردویی گذاشتیم چه کمکی به ذات هنر عکاسی و شیوه ی نگاه عکاسان استان و کشور می کند؟
این شیوه کمک زیادی می کند به ارتباطات هنری ، از حضور عکاسان در استان و تبادل نظر و ارتباط مفید بین آنها که از همه جای ایران هستند گرفته تا دور زدن ها و گپ وگفت حین کار و تا شب نشینی های تخصصی و دوستانه و همه ی اینها میتواند به بالا بردن اطلاعات و شناخت از هم کمک کند.
اتفاق بعدی که برای ما خیلی دارای اهمیت می باشد ارتباط عکاسان بزرگ کشور با عکاسی استان ماست.خب همه می دانیم که فاصله ی استان ما با مرکز بسیار زیاد است و این فاصله باعث شده که ما خیلی از اتفاقات و ارتباطات را از دست بدهیم و این جشنواره میتواند زمینه ساز این ارتباط درفضایی مناسب باشد.می خواهم بگویم که این جشنواره کمک می کند هم عکاسان کشوری که استان ما برایشان جذاب است بتوانند به منطقه ی ما بیایند و هم دوستان عکاس استان سیستان و بلوچستان بدون طی مسیر طولانی، عکاسان خوب کشور را ببینند و با آنها ارتباط برقرار کنند.
به هر حال سیستان و بلوچستان نه قطب عکاسی بوده و نه تاکنون جشنواره ی جدی را در حوزه ی عکاسی برگزار کرده و نه تجربه ای در این زمینه دارد.شاید به جرات بتوان گفت این حرکت اولین و جدی ترین حرکت
ملی- جشنواره ایی در استان است.

*به نظرتان استقبال عکاسان از جشنواره خوب است و انتظارات را برآورده می کند؟
بله، بنظرم خیلی خوب بوده و استقبال از حد تصور ما هم بیشتر شده است.ما علاوه بر استقبال خوب در زمان تعیین شده ، همچنان بعد از اتمام زمان ثبت نام تماس جهت شرکت در جشنواره داریم و تقاضاها تمام نشده و این بنظرم قابل توجه است.
در روز آخر ثبت نام هم حجم استفاده از سایت آنچنان بالا بود که بعضی از عکاسان مجبور شدند رزومه هایشان را از طریق تلگرام و ایمیل ارسال کنند و خب خیلی ها هم از ثبت نام جا ماندند.

*در مورد انتخاب عکاسها بیشتر توضیح بدهید. معیارهایی که برای انتخابشان داشتید چه بوده و تعداد شرکت کنندگان و منتخبین چه میزانی می باشد؟
ما در مجموع تعداد ۴۰۰ نفر ثبت نام کننده از ۲۷ استان کشور داشتیم که با بررسی اولیه تعداد۳۳۸ نفر ثبت نام کامل انجام داده بودند و امکان بررسی داشتند.از این تعداد ۳۰ نفر برای شرکت در اردوها برگزیده شدند .ما می دانیم که عکاسان زیادی دوست داشتند که به استان ما آمده و عکاسی کنند اما شرایط ما برای پذیرش محدود بود و ما ناچار شدیم شرایطی برای این کار بگذاریم.بعنوان مثال اگر از یک استان تعداد زیادی ثبت نام کرده بودند، انتخاب ما براساس رزومه و شیوه ی عکاسی افراد صورت گرفت.ما استان هایی داشتیم که بالغ بر ۲۰ شرکت کننده ثبت نام کرده بودند و اتفاقا افراد معتبری در عکاسی نیز بودند،بنابراین ما باید کل مجموعه را به آن استان اختصاص می دادیم در حالیکه ما میخواستیم میزبان همه ی ایران باشیم و در نهایت مجبور به انتخاب از بین همه ی عزیزان شدیم.

*چرا همه ی ایران ؟
اصلا یکی از بزرگترین اهداف ما در جشنواره این بود که همه ی ایران را به سمت سیستان و بلوچستان متوجه کنیم و همه ی عکاسان را به اینجا دعوت کنیم تا خودشان ببینند که سیستان و بلوچستان مردمی میهمان نواز و طبیعتی بکر و فضایی آماده ی اتفاقات هنری دارد.
من خودم در جشنواره های مشابه در کشور شرکت کرده بودم و آنجا دوستان عکاسم به من گفتند که استان شما نا امن است و خودتان هم تمایلی برای آمدن عکاسان ندارید.بنابراین من تصمیم گرفتم که این کار را انجام بدهم و خوشبختانه با همراهی دوستان عکاس در استان و بخصوص مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امکانش فراهم شد.
آیا هدف گذاری هم برای شرکت کنندگان مشخص شده یا عکاسان آزاد هستند هر جایی بروند و به هرشکلی عکس بگیرند؟
جشنواره نگاران همانطورکه در بروشور آن آمده است در دو بخش برگزار می شود.نخست چشم انداز های شهری و دوم طبیعت سیستان و بلوچستان .هدف بزرگ ما نگاه امید بخش به زندگی است .در همه جای ایران فقر،سختی و مشکلات وجود دارد . این استان هم مانند بقیه جاهای کشور است و در شرایط مناسب امکان انعکاس آن موارد وجود دارد اما در طول این دوره، جشنواره به دنبال امید در زندگی و زیبایی های استان می باشد.
ما از شمال استان یعنی سیستان تا جنوبی ترین منطقه یعنی ساحل چابهار طبیعت بکری داریم که منحصر بفرد و خاص است و همینطور مردمی که سنت ها و آداب و رسوم ،تنوع پوشش و زندگی بی نظیر،زیبا و جذابی دارند. پس می توانیم این موارد را ثبت کنیم و هدف ما هم همین است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
مهلت شرکت در جشنواره «من و شهر، زشت و زیبا» تمدید شد
پسین
فاطمه ارمک: سرمایه اجتماعی ارزش افزاست

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست