1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی «استنلی فورمن» عکس مشهور «سقوط از پلکان» را ثبت کرد

در چنین روزی «استنلی فورمن» عکس مشهور «سقوط از پلکان» را ثبت کرد

#در_چنین_روزی …
استنلی فورمن Stanley Forman عکاس آمریکایی ۲۲ جولای سال ۱۹۷۵ مشغول کار در روزنامه “بوستون هرالد” بود که به او خبر دادند که آتش‌سوزی گسترده‌ای در خیابان مارلبرو رخ داده است.
او به‌محض رسیدن، متوجه زن و کودکی شد که در طبقه‌ی پنجم ساختمان در انبوه شعله ها گیر افتاده بودند و مأموران آتش‌نشانی قصد کمک به آن‌ها را داشتند.
در حالیکه یکی از آتش‌نشان ها از نردبان نجات بالا می رفت تا این دو گرفتار را آزاد کند، به ناگهان آتش زبانه کشید و نردبان در زیرپایش متلاشی شد.
فورمن می‌گوید: لحظه‌ای بعد آن دو نفر گرفتار، ۵ طبقه را سقوط کردند و او دیانا بریانت نوزده‌ساله (Diana Bryant) و دختر ۲ ساله‌اش تیاره جونز (Tiare Jones) را معلق در بین زمین و هوا مشاهده کرد که در حال افتادن و ساقط شدن بودند.

فورمن در ادامه پیرامون شکل مواجهه با این اتفاق سریع در عکس مشهور «سقوط از پلکان» می گوید: دوربین عکاسی ام با واکنش بلافاصله ذهنی ام این جریان بالا به پایین را عکاسی کرد و به‌محض گرفتن عکس، به‌سرعت از صحنه دور می شوم چرا که این مسئله من را به‌شدت وحشت‌زده و متاثر کرده بود که اکنون چه اتفاقی برای این دو نفر خواهد افتاد؟
فورمن در عین حال نمی‌خواست شاهد برخورد آن‌ دو نفر با زمین باشد، که متأسفانه! در این حادثه زن جوان به خاطر شدت آسیب در لحظه برخورد با زمین، جان خود را از دست داد اما حجم بدن او مانع از آسیب رسیدن جدّی به فرزندش شد و این کودک از این اتفاق وحشتناک جان سالم به در برد.
استنلی فورمن تصویری متفاوت از لحظه‌ای سراسر ترس و وحشت را در گذر زمان جاودانه کرد، تصویری که دلهره را در صورت خردسال دو ساله «تیاره» به‌خوبی بازتاب داده است.
عکس مشهور «سقوط از پلکان» استنلی فورمن جایزه‌ی پولیتزر را برای فورمن به ارمغان آورد و از جمله صد عکس برتر نشریه تایم(+) شناخته شد و همچنین جایزه بهترین عکس سال ۱۹۷۶ ورلد پرس فوتو را از آن خود کرد.
ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی
پیشین
در چنین روزی «باز آلدرین» عکس نخستین رد پای بشر بر سطح کره ماه را ثبت کرد
پسین
نمایشگاه انفرادی عکس «عکس از م. صیاد» در گالری مرکز نبشی

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست