1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس «ادای احترام به قدرت سیاه پوستان در المپیک» ثبت شد

در چنین روزی عکس «ادای احترام به قدرت سیاه پوستان در المپیک» ثبت شد

#در_چنین_روزی ۱۶ اکتبر ۱۹۶۸- مکزیک – شهر مکزیک  «جان دومینیس» عکس « ادای احترام به قدرت سیاه پوستان در المپیک» را ثبت کرد.
۱۶ اکتبر ۱۹۶۸ نه تنها سه ورزشکار برنده بر روی سکوی برندگان دو میدانی ۲۰۰ متر بازی های المپیک شهر مکزیک نرفتند، بلکه تمامی معترضان جهان به نژادپرستی در سال ۱۹۶۸ از این کار امتناع کردند.
تامی اسمیت ۲۴ ساله، پسر یک پنبه جمع کن، برنده مدال طلا؛ و جان کارلوس، ۲۳ ساله پسر هارلمِ کفاش، برنده مدال طلا، هر یک در هنگام پخش سرود ملی آمریکا، روی خود را از پرچم این کشور برگردانده و مشت گره کرده خود را در دستکش مشکی به نشانه حمایت از جنبش قدرت سیاهان (جنبشی اعتراضی علیه بی‌عدالتی های رواداشته شده نسبت به سیاه پوستان) در یک حرکت پیش بینی نشده بالا بردند.

روز بعد مردم نه، در مورد رنگ مدالها بلکه در مورد رنگ پوست ورزشکاران و مبارزه براحقاق حقوق مدنی آنها در ایالات متحده، (جاییکه مارتین لوترکینگ تنها چند ماه پیش ترور شده بود) سخن خواهند گفت.
جنبش حقوق مدنی بخشی از حرکت کلی‌تر اجتماعی تحت عنوان جدایی نژادی در ایالات متحده آمریکا است که از سال ۱۹۵۵ با هدف کسب برابری میان سیاهپوستان و سفید پوستان در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و در سال ۱۹۶۸ با تصویب قانون مدنی به سرانجام رسید.
در این دوره، مبارزات بدون خشونت و نافرمانی‌های مدنی باعث ایجاد بحران‌های متعدد مابین فعالان و دولت محلی، ایالتی و فدرال در ایالات متحده آمریکا شد که دولت، جامعه و اصناف را وادار به جبهه‌گیری در برابر بی‌عدالتی‌هایی که سیاهپوستان آمریکایی با آن مواجه‌بودند، می‌نمود.
عکس، توسط یک فتوژورنالیست مشهور با نام جان دومینیس گرفته شده و تمام دنیا آن را مشاهده کردند.
این عکس ناخودآگاهِ انسان را بیش از هر سخنرانی و خطابه ای پیرامون برابری، نه تنها به خاطر شرایط و زمینه جهانی بازیهای المپیک بلکه به خاطر تاثیر نمادگونه جزئیات تصویر، تحت تاثیر قرار می دهد.
پاهای برهنه دو ورزشکار نمایانگر فقر، سرِ خم شده، شال مشکی اسمیت و سوی‌شرت کارلوس که زیپش را نبسته و زیر آن را می بینیم که مانند کارگران دون‌پایه، گردنبندی به گردن دارد که هر مهره از آن به نمایندگی از یک قربانی است که خود او را مجازات کرده است.
آنها نشان “پروژه المپیک برای حقوق بشر” را بر روی لباس ورزشی خود نصب کرده اند.
پیتر نورمن استرالیایی که برنده مدال نقره بود نیز این نشان را بر سینه داشت. او سفید پوست است و با این حمایت اخلاقی، در جهانی کردن این اعتراض مشارکت می کند در عین حال مانند دوست آفریقایی-آمریکایی ورزشکارش نمی داند که چه بهای گرانی در مقابل این حرکت خود خواهد پرداخت.
او تا آخر عمر توسط فدراسیون ورزش کشورش به حاشیه رانده شد، اما او هرگز! نه از همبستگی و حمایت خود پشیمان شد و نه از اینکه چند دقیقه قبل از رفتن به بالای سکو به اسمیت و کارلوس پیشنهاد داد که از تنها جفت دستکشی که داشتند به شکل مشترک استفاده کنند. یکی دست راست دستکش را بپوشد و دیگری دست چپ. ایده ای که شایسته یک طراح صحنه بود.
این عکس را جان دومینیس John Dominis در ۱۶ اکتبر ثبت کرده است که به عنوان یکی از ۱۰۰عکسی است که جهان را تغییر داد معرفی شده است.
ترجمه و تنظیم: مریم خداوردی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
عکاسان برگزیده نخستین جایزه‌ سالانه‌ی عکس «هُوز مگزین» معرفی شدند
پسین
نمایشگاه آثار برگزیده نخستین جشنواره هنرهای تجسمی ساتین

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست