1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس «بهار عربی» توسط عکاس آژانس عکس مگنوم به ثبت رسید

در چنین روزی عکس «بهار عربی» توسط عکاس آژانس عکس مگنوم به ثبت رسید

#در_چنین_روزی برابر با ۹ فوریه سال ۲۰۱۱ مویزز سامان/ Moises Saman عکاس اسپانیایی- آمریکایی عضو دائم آژانس عکس مگنوم، عکس «بهار عربی» را به عنوان تصویری فراگیر از شرایط قاهره ثبت کرد.
هجده روز به طول انجامید تا  مردم مصر بتوانند حکومت دیکتاتوریِ ۳۰ ساله رئیس جمهور حسنی مبارک را سرنگون کنند. در روز ۲۵ ژانویه هزاران مصری به درخواستی در شبکه اجتماعی فیس بوک با عنوان “ما همه خالد سعید هستیم” مطرح شده بود، پاسخ مثبت دادند.
“ما همه خالد سعید هستیم” اشاره به نام مرد جوانی است که چند ماه قبل در شرایطی کاملا مرموز توسط نیروهای پلیس اسکندریه به قتل رسیده بود.


بعد از کشور تونس، نسیم بهار عربی در حال وزیدن در کشور مصر شد. جمعیتی از تظاهرکنندگان به داخل خیابان‌های قاهره می ریزند و مرکز شهر، میدان تحریر را به دست می گیرند. هر روز اجتماعاتی از حضور جوانان، فعالان دانشجویی، کارگران، هنرمندان، افراط گرایان، مسلمانان و مسیحیان، مردان و زنانِ خشمگین و مصمم تشکیل می شود که درخواست نان، آزادی و عدالت اجتماعی دارند. رژیم به شیوه ای خشونت آمیز آنها را سرکوب می کند و آتش بس تحمیل می کند و تلاش می کند ارتباطات در سطح شبکه اطلاع رسانی جهانی و اینترنتی را ضعیف و یا کاملا قطع کند.

مویزز سامان عکاس ، انقلاب مصری ها را از میان جمعیت میدان تحریر دنبال می کند. او خود را در معرض خطر و گاز اشک آور قرار می دهد تا تمام لحظه‌های انسانیت و مقاومت، مانند این تصویر را ثبت کند. نهم فوریه است و تظاهر کنندگان بی پروا  آوازهای جمعی می خوانند و نام رئیس جمهور” مبارک ” را به عنوان نماد دیکتاتور، به شیوه‌ای تحقیرآمیز فریاد می زنند.

آنچه در صورت معناگرای عکس مشهود است این است که پسری که پرچم مصر را به سرش بسته بر بالای شانه های کسی رفته است تا بلندتر از بقیه فریادش را به گوش جهان برساند. انگشتانش به آسمان آبی اشاره می کند. در حالی که آدم‌های پایین تصویر با کم‌رویی دستان خود را به علامت پیروزی تکان می دهند.

همچون بسیاری از عکس‌های انقلابی، خطوط سیم خاردار صورت های تظاهرکنندگان جوان را قطع کرده است، مخاطب، عکس را از زاویه ای می بیند، که نیروهای امنیتی ایستاده اند و این پرسش  در ذهن مخاطب ایجاد می شود که نیروهای پلیس امنیتی وقتی با برادران خود مبارزه می کنند به چه می اندیشند.

سرانجام یازدهم فوریه، عمر سلیمان معاون رئیس جمهور، اعلام می کند که مبارک تمامی اختیارات خود را به شورای عالی نیروهای مسلح تسلیم کرده است.
این خبر موجی از شادی  میدان را فرا می‌گیرد  که تا صبح روز بعد با آوازها و رقص‌ها سرخوشانه طنین انداز می‌شود. بعدها همه خواهند فهمید که مسافر جاده دموکراسی شدن و ماندن هنوز هم بسیار طولانی و دردناک است.
مویزز سامان (متولد ۱۹۷۴) عکاس آمریکایی اسپانیایی تبار ، ساکن توکیو است. او یکی از عکاسان مبارزه‌ها و درگیری ها است که در میان هم‌نسلان خود پیش‌رو و پیش‌گام است. سامان بیشتر به خاطر عکس‌هایش از عراق شناخته شده است.
کتاب عکس Discordia او درباره انقلاب مصر و بهار عربی است که در سال ۲۰۱۶ چاپ و منتشر شده است. عکس‌های او چندین بار در مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/ World Press Photo به عنوان عکس برتر برگزیده شده است.

مترجم: مریم خداوردی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
کتاب عکس «درها و پنجره های ایرانی» اثر جدید داود وکیل زاده منتشر شد
پسین
در چنین روزی عکس برگزیده «پناهجوی معترض» در هلند به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست