1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس تاریخی از رویدادی علمی، از عکاسی ناشناس به ثبت رسید

در چنین روزی عکس تاریخی از رویدادی علمی، از عکاسی ناشناس به ثبت رسید

#در_چنین_روزی چون ۱۲ دسامبر در سال ۱۹۰۱ از یک رویداد علمی_تاریخی، عکسی توسط عکاسی ناشناس با عنوان یک سند رسمی از یک اتفاق تعیین‌کننده جهانی به ثبت رسید.
در این عکس که در نیوفاندلند-کانادا عکاسی شده است تصویر سعی و دقت عاملان انسانی حاضر در عکس، برای مخابره تلگرافی بی سیم در سراسر اقیانوس اطلس به نمایش درآمده است.
این عکس تاریخی سیاه و سفید، که مانند برشی از یک فیلم است، دو مرد را میان یک سری ابزار و دستگاه نشان می دهد.
به نظر می آید آن‌ها به دقت در حال بررسی وسیله ای مانند یک نوار کاغذی هستند.
عکس در دسامبر سال ۱۹۰۱ به ثبت رسیده است و سبک تشریفاتی و رسمی آن، علیرغم زمان بوجود آمدن ساز و کار عکس و اثر، به عنوان ثبتی هنری و بیانی هنرمندانه تلقی نمی‌شود.
عکسی که هیچ نشانه ایی از احساس دو مرد قهرمان این ثبت به بیننده منتقل نمی‌کند.

این ثبت به طور رسمی آزمایشی را مستند می کند که گام علمی مهمی محسوب شده و راهی به سوی برقراری ارتباط از راه دور به سبک مدرن می گشاید.
مرد جوانی که سمت راست عکس ایستاده “گولیلمو مارکونی” دانشمند و مخترع ایتالیایی است، که در آن زمان نزدیک به ۲۷ سال داشته است. مردی که نشسته است همکار انگلیسی او “جورج کِمپ” است. این دو شخص جهت نمایش انتقال نخستین تلگراف (دورنگار) در سرتاسر اقیانوس اطلس، جلوی دوربین قرار گرفته اند. اختراعی که “مارکونی” به خاطر آن در سال ۱۹۰۹ موفق به کسب جایزه نوبل فیزیک شد.
مارکونی به منظورانجام این آزمایش خارق العاده، از یک فرستنده بسیاربزرگ ساخته شده در پولدهو(روستایی دربریتانیا) در کورنوال، با آنتنی به ارتفاع ۴۲۵ فوت استفاده کرد. سپس او و دو همکارش جورج کمپ و پرسی پجت، پولدهو را به مقصد جزیره نیوفاندلند کانادا ترک کردند. مارکونی ایستگاهی در پولدهو جهت مخابره پیام ترتیب داده بود که هر روز و در یک ساعت مشخص سه نقطه از کد مورس برای «نمایش حرف S» را می فرستاد. او امیدوار بود که بتواند پیام را در نیوفاندلند دریافت کند.
اقیانوسی به وسعت بیش از ۱۸۰۰ مایل کورنوال را از نیوفاندلند جدا می کند. این پیام باید دوباربه سمت جوّ زمین به طرف بالا حرکت کرده و خود را در انحنای کره زمین به جلو بکشاند، که از نظر علمی در آن زمان امری ناممکن بود. در مقابل تمام این ناممکن ها سرانجام این اتفاق رخ داد: سه نقطه ازکد مورس از قاره ای به قاره دیگر منتقل شد. دانشمند جوان “گولیلمو مارکونی” موفق شد توسط کشف خود دنیا را متحیّر سازد.

ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکاس نشنال جئوگرافی عکس برتر طبیعت سال۲۰۱۱ را ثبت کرد
پسین
نمایشگاه عکس محمدرضا میرزایی با عنوان «کارت پستال‌ها» در گالری اُ تهران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست