1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس تاریخی «پرواز۵۷» توسط «حسین شرکت» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس تاریخی «پرواز۵۷» توسط «حسین شرکت» به ثبت رسید

#در_چنین_روزی برابر با یکم فوریه سال ۱۹۷۹ «حسین شرکت» عکاس ایرانی تصویری تاریخی و لحظه‌ای نمادین از انقلاب ۵۷ در ایران از لحظه ورود حضرت امام خمینی ثبت کرد.
بازگشت سید روح‌الله خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی مردم ایران به ایران واقعه‌ای در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ است که طی آن در روز ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ سید روح‌الله موسوی خمینی پس از ۱۵ سال تبعید و دوری از فرانسه به ایران بازگشت.
این بازگشت باشکوه در تهران مورد استقبال نزدیک به سه میلیون نفر ایرانی قرار گرفت. این روز در تقویم رسمی کشور ایران با عنوان آغازین روز دهه فجر، مشخص و نامگذاری شده‌ است.
پرواز بازگشت رهبر ایران سید روح‌الله خمینی از فرانسه به تهران با همراهی تعداد زیادی از: سیاست‌مداران انقلابی، مأموران آمریکایی، چریک‌های آموزش دیده، خانواده آیت الله خمینی(ره) و گروه عکاسان و خبرنگارها همراه بود. افرادی چون: مرتضی مطهری، ابوالحسن بنی‌صدر، صادق قطب‌زاده، ابراهیم یزدی، دکتر حسن ابراهیم حبیبی، حسن لاهوتی، احمد غضنفرپور، تقی ابتکار، محسن سازگارا، محمد منتظری(فرزند حسین‌علی منتظری) و ژرار ژان فابین-باتوش(محافظ شخصی آقای خمینی در نوفل‌لوشاتو) از جمله همراهان حضرت امام(ره) در «پرواز۵۷» بودند.

همچنین خلبان پرواز انقلاب «ژان موءی» و کمک خلبان «باتاوش» (فرانسوی الاصل) که دست در دست رهبر انقلاب امام خمینی از هواپیما پیاده شدند.
این سفر تاریخی به وسیله هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شرکت ایرفرانس انجام گرفت.

برنامه نخستین این بود که آیت ‌الله خمینی(ره) در ۶ بهمن ۱۳۵۷ وارد ایران شود ولی دولت شاپور بختیار فرودگاه‌ها را بسته اعلام کرد. بسته شدن فرودگاه‌ها به پررنگ تر شدن دامنه اعتراضات و اعتصابات مردمی انجامید. امام خمینی در پاریس خطاب به مردم ایران پیام دادند: به محض بازشدن فرودگاه‌ها به کشور بازخواهد گشت و مردم را در ادامه اعتراضات تشویق و راهبری خواهند کرد اما در ۹ بهمن ۱۳۵۷ به فرمان شاپور بختیار فرودگاه مهرآباد تهران بازگشایی و امکان نشستن پروازها در باند فراهم شد.

در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ پرواز چارتر هواپیمایی ایرفرانس از پاریس به تهران رسید و در ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه صبح ۱۲ بهمن آیت الله خمینی پس از سالها دوری با پرواز هواپیمایی ایرفرانس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست
در چنین روزی ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ «حسین شرکت» عکاس ایرانی که خود را پای پلکان هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شرکت ایرفرانس رسانده بود توانست  لحظه ورود آقای خمینی به ایران را ثبت کند. حسین شرکت درباره ثبت این لحظه عالی و عکس تاریخی اینچنین می گوید:
“دوربین رو برداشتم بدون فلاش، یک کیف کوچیک داشتم توی اون دو سه تا مگزین گذاشتم، رفتم و راهی فرودگاه شدم، دیگه هفت‌خوان رو بایستی توی این مسیر رد می کردم و بالاخره به فرودگاه رسیدم، دیدم همه خبرنگارها رو راهی یک ساختمونی کردند که بهش می‌گفتند «پاویون سلطنتی»، که بالای اون بروند و از اونجا هواپیمای فرانسوی که نشست عکس بگیرند، به فاصله نمی دونم ۵۰۰متر، ۷۰۰ متر، من با اعتراض اومدم پایین و گفتم: «عکس نمی‌گیرم»، عکس از این‌جا به درد نمی‌خوره! تو فکرم اومد که کاری کنم، یعنی باید مثل همیشه که دوست دارم تک خال بزنم بروم و جای خودم رو پیدا کنم.
من بایستی پای هواپیمایی باشم که به محض اینکه آقای خمینی پاهایش رو بعد از ۱۵ سال به زمین گذاشت در پای آن جا باشم. من اون عکس رو می‌خواستم. امروز با اون روز زمین تا آسمون فرق داشت، به عقیده من اون روز قشنگ‌تر بود، چرا، چون خود عکاس انتخاب می کرد؛ نه تکنولوژی. (با تکنولوژی امروز اگر پای هواپیما مثلا ده نفر بود ممکن بود شبیه عکس من رو می‌تونستند بگیرند، برای اینکه ۵۰ تا عکس می‌گرفتند و یکی از اونها رو در میارن. دوست داشتم و دلم می‌خواست من عکس رو انتخاب کنم، نه اینکه تکنولوژی برام انتخاب کنه!
این عکس اگر میلیارد سال هم بگذره! و تاریخ ماندگار باشه این عکس هم می مونه. چرا…؟ چون شروع یک حرکت با این عکسه، نه برای خاطر «حسین شرکت». عکس پلکان پرواز۵۷ این رو نشون میده. یعنی هر وقت در مورد تاریخ حکومت جمهوری اسلامی صحبت کنید، پاورقی همینه و اینه و باید این عکس بیاد و مطالب خودش رو بگه… .”
ترجمه و گردآوری: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه گروهی عکس‌ آنلاین با عنوان «خاطره‌ی ۵۷» در موزه عکسخانه شهر
پسین
در چنین روزی «عباس» عکس تاریخی «آیت الله خمینی» در مدرسه علوی را ثبت کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست