1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس شورش مجاری ها توسط عکاس ناشناس به ثبت رسید

در چنین روزی عکس شورش مجاری ها توسط عکاس ناشناس به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۲۳ اکتبر ۱۹۵۶، عکس «شورش مجاری‌ها» توسط شخصی ناشناس در بوداپست مجارستان به ثبت رساند.

در ۲۳ اکتبر ۱۹۵۶، دانش آموزان مجاری به منظور اعلام درخواستی از هیات حاکمه شوروی مبنی بر یک نارضایتی عمومی، اقدام به برگزاری یک راهپیمایی کردند. آن ها در بین خواسته های دیگرشان، خراب کردن مجسمه استالین در بوداپست را نیز مطالبه کردند. بدین ترتیب جمعیت به سمت مجلس حرکت کرده و مجسمه را خراب کردند. پاهای استالین خیلی سریع نگاه داشته شد، اما سر او بر روی زمین افتاد: این لحظه به عنوان آغاز شورش و جنبش شناخته شد.

گروهی از دانش آموزان در مقابل فشارهای اقتصادی و سلطه سیاسی طوماری را تنظیم کردند که بخشی از نیازهای مردمی را بیان می کرد: این مطالبات عبارت بودند از: آزادی سیاسی، اصلاحات اساسی اقتصادی، بازگشت به احکام قانونی و گسترش روابط منصفانه تر بین اتحاد جماهیر شوروی و مجارستان. در کنار این درخواست های استاندارد، درخواست نخست وزیر شدن “ایمره ناگی”، عقب نشینی نیروهای شوروی، برداشتن مجسمه نفرت انگیز استالین، اتخاذ یک رفتار متحد با لهستان بواسطه قراردادن یک حلقه گل در کنار مجسمه “ژنرال بِم” نامدار نیز به چشم می خورد.
قرار دادن حلقه گل برای روز ۲۳ اکتبر ۱۹۵۶ ترتیب داده شد، که با یک راهپیمایی آرام و بدون حادثه همراه شد. سپس جمعیت به دو قسمت تقسیم شدند که بخشی از آن مسیر خود را به سمت مجسمه استالین انتخاب کردند. مجسمه ای از جنس برنز که نماد سلطه و کنترل شوروی بود و در سایت یک کلیسای مخروب بنا شده بود، حالا از مجسمه های خانواده سلطنتی مجاری جدا میشد. در اولین حرکت خشونت آمیز این اعتراضات، مجسمه توسط جمعیت پایین آورده شد. ما در این عکس جمعیتی را مشاهده می کنیم که مجسمه سرنگون شده سر استالین را ترک می کنند و این امر نمادی از حس آزادی شهروندان اهل مجارستان، بواسطه مخالفتشان با استیلای شوروی است. این عکس که یکی از ۱۰۰ عکس برتر است که جهان را تغییر داد، موج خروشان یک جنبش بنیادین را در یک لحظه به نمایش می گذارد.
کیفیت تفصیلی این عکس بر نمادگرایی تصویر ثبت شده تاکید می کند: ما در این قاب افرادی را در خیابان مشاهده می کنیم که نگاهی سریع و اجمالی بر مجسمه سرنگون شده می اندازند. در پس زمینه عکس شاهد تیر چراغ برق زاویه داری هستیم که به نظر می آید سر استالین را به دو قسمت تقسیم کرده است. فضای اطراف سر مجسمه این حس را منتقل می کند که افراد حاضر در صحنه محتاطانه به نمادی سرنگون شده از دوره ای سپری شده، نزدیک می شوند. این جنبش به صورت جدی با شورش فرهنگی و سیاسی اروپای شرقی ارتباط داشت. حرکتی که با تصویرسازی کارگردان روسی آیزن اشتاین در فیلم “اکتبر” آغاز شد، فیلمی که مردم را در حال سرنگون کردن مجسمه تزار روسیه نشان می داد. این تصویرگری مجسمه فروافتاده در اروپای شرقی به طور قطع به عنوان نقطه آغازی بر جنبش و انقلابی گری ثبت شده است.
ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
عکاسان راه یافته به جشنواره عکس تاکستان معرفی شدند
پسین
در چنین روزی عکس «رکود بزرگ» تاریخ آمریکا به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست