1. خانه
  2. اخبار
  3. در چنین روزی
  4. در چنین روزی عکس «نافرمانی مدنی» در آلابامای ایالات متحده به ثبت رسید

در چنین روزی عکس «نافرمانی مدنی» در آلابامای ایالات متحده به ثبت رسید


#در_چنین_روزی مصادف با ۲۱ ماه دسامبر سال ۱۹۵۶ میلادی، عکس تعیین کننده و تاثیرگذار «نافرمانی مدنی» در ایالت آلابامای آمریکا به ثبت رسید.
در این عکس که توسط عکاسی ناشناس به ثبت رسید «روزا پارکس» با انجام یک نافرمانی مدنی شکل نوظهوری از برخورد با یک قانون خطا و رفتار معمول اجتماعی را به عنوان یک کنشگر اجتماعی در مونتگومری آلاباما به نمایش گذاشت.
رزا پارکس/ Rosa Parks، از فعالان جنبش حقوق مدنی آمریکا، ۶۴ سال پیش در چنین روزی از واگذاری صندلی اتوبوس‌اش به مردی سفیدپوست خودداری کرد.

روزا پارکس در عصر روز یکم دسامبر ۱۹۵۵ از محل کارش در آلاباما به خانه برمی گشت. او ۴۲ ساله بود و خسته تر از حد معمول هم به نظر نمی رسید. اما از این تسلیم و اطاعت هر روزه خسته شده بود. او با اتوبوس به خانه آمد و در جایی در وسط اتوبوس ، بین صندلی های مخصوص سفیدپوستان و صندلی های که برای سیاه پوستان بود نشست.
در طول مسیر ، اتوبوس پر شد و برخی از مسافران سفید پوست صندلی هایشان را ترک کردند و ایستادند. راننده به روزا دستور داد تا از صندلی خود بلند شود، اما او با قاطعیت و عزت نفس “نه” گفت و دستگیر شد.
این نخستین مورد از این دست واکنش ها نبود، اما مورد او، ظهور یک بسیج آگاهانه برای احقاق حقوق آمریکایی های آفریقایی تبار بود که یک کمپین نافرمانی مدنی برای به دست آوردن یک پیروزی تاریخی را ایجاد کرد.
در تاریخ ۵ دسامبر ، جامعه سیاه مونتگومری تحریم اتوبوس ها را ترتیب داد، که ۳۸۱ روز ادامه داشت، تا این که دیوان عالی آمریکا تفکیک وسایل نقلیه عمومی را غیرقانونی اعلام کرد.
در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۵۶، روزا پارکس از نخستین آمریکایی های آفریقایی تبار بود که در دوره جدید سوار اتوبوس شد.
معروف ترین عکس آن روز همیشه این عکس خواهد بود. روزا در ردیف های نخست – آنهایی که قبلاً ممنوع بود – در مقابل یک مرد سفید پوست نشسته است. نگاه های آنها در جهت های مخالف است.
آنها نزدیک یکدیگرند اما متعلق به دو دنیای متفاوت اند.این عکس برای بزرگداشت این رویداد گرفته شده است.
سوژه ها حالت نمایشی دارند، و نیکلاس کریس مسافر نیست بلکه یک روزنامه نگار بین المللی یونایتد پرس است. با این حال عکس قدرت و معنای خود را از دست نمی دهد و بیش از آنکه نشان دهنده یک  یکپارچگی موفق باشد، به نمادی از اعتراض روزا پارکس تبدیل شده است، زنی که به سادگی با نشستن و ماندن در جای خود، ایستاد تا از حقوق سیاهان دفاع کند و به عنوان “مادر جنبش حقوق مدنی” یا «نافرمانی مدنی»  انتخاب شد.

ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس «گزیده ای از نقش برجسته های ایران» در تهران
پسین
فراخوان سومین جشنواره ملی عکس نگاران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست