1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس نخستین سفر فضایی بشر به ثبت رسید

در چنین روزی عکس نخستین سفر فضایی بشر به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ یوری گاگارین/ Yuri Gagarin فضانورد روسی توسط فضاپیمای وُستوک-۱/ Vostok 1 به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی بشر با این پرواز آغاز شد.
نزدیک سپیده دم است. ۱۲ آوریل ۱۹۶۱، در بایکونور/Baikonur و در پایگاه پرتاب ماهواره فضایی در قزاقستان، که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود ، هوا هنوز تاریک است.
این عکس چند ساعت بعد گرفته شده است. داخل فضاپیمای وستوک-۱ یعنی یک جعبه فلزی به طول سیزده فوت و شامل اتاقک خلبان و به عبارتی بزرگتر از یک ماشین کم مصرف، جایی که فضانورد نشسته بود. نام این فضانورد سرهنگ یوری گاگارین بود، نخستین انسان فضانوردی که در ساعت ۱۰:۵۵ صبح همان روز با سرعت ۲۷۴۰۰ در فاصله ۳۲۷ کیلومتری زمین قرار گرفت و پس از سفر به انتهای جو به زمین بازگشت. وی در طول پرواز ۱۰۸ دقیقه ای خود ۲۵۴۰۰ مایل را در وستوک-۱، یعنی اولین فضاپیمای سرنشین دار جهان طی کرد.


گاگارین از همان لحظه ای که به سمت سفینه فضایی حرکت می کرد، روند سفر خود را با حرکات نمایشی مشخص کرد. مانند امضای درب اتاقی که شب قبل در آن خوابیده بود. تمام فضانوردان روسی پس از او بدون استثنا همان مراحل را به عنوان یک آیین تکرار می کنند. شاید گاگارین بخشی از آیین را فراموش کرده باشد، به هر حال، او هفت سال بعد در همان روز یعنی ۲۷ مارس سال ۱۹۶۸بر اثر سقوط یک فروند میگ_۱۵ در نزدیکی مسکو درگذشت. او در حالیکه در یک هواپیمای جنگنده و جایی در سرزمین عظیم روسیه در حال پرواز آموزشی پرتاب دوم فضانورد بود، سقوط کرد.
در این عکس روی صورت گاگارین ۲۷ ساله، که نیمی از آن توسط کلاه ایمنی پنهان شده است نگاهی را می بینیم که تفسیرهای متفاوتی می توان برای این نگاه قائل شد، نگران، متمرکز، جدی، متفکر و با دقت. در چهره گشاده گاگارین، به طور غریزی حالتی دوست داشتنی وجود دارد. او هرگز لبخند را تا آن “لحظه” متوقف نکرد. این “لحظه” اما لحظه سرنوشت بود. او بلافاصله دریچه خارجی سفینه را بست و موشک ها را روشن کرد. و سرانجام، ساعت ۹:۰۷ در دستگاه مخابره پیام زیرلب گفت: “ما در مسیر هستیم” سپس دوباره شروع به لبخند زدن کرد ، زیرا بعد از آن “لحظه” دیگر هیچ فکری نمی توانست او را از سرنوشتش جدا کند، هرچه که باشد.
آنچه این در این عکس نشان داده نمی شود به اندازه آنچه دیده می شود قابل توجه است و این به خاطر ویژگی پنهان کاری شوروی بود که هیچ تصویری از فضاپیما، فضای داخل آن، طراحان و مهندسان یا گاگارین در حال پرواز منتشر نکرد.
پرواز موفقیت آمیز گاگارین مرحله جدیدی را در عصر فضا که آغاز آن قرن بیستم بود رقم زد. سفر او ثابت کرد که پرواز به فضا برای انسان ها امکان پذیر است و به نظر می رسد اتحاد جماهیر شوروی در این امر پیشتاز بوده است. تصویر یوری گاگارین در کلاه فضایی، مقدمه صدها عکس رنگی از پرواز به فضا شد که در ابتدا شبیه داستان های علمی تخیلی بود، اما اکنون تقریباً عادی شده است.

ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.
#Yuri_Gagarin
#The_First_Man_In_Space
# یوری_گاگارین

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
مقاله عکاسی: ورود به عصر سِلفی گرفتن با واکسن …
پسین
اعلام عکاسان راه یافته به سومین جشنواره ملی عکس نگاران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست