1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس نمادین کودکان قربانی جنگ در عراق به ثبت رسید

در چنین روزی عکس نمادین کودکان قربانی جنگ در عراق به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۳۱ مارس۲۰۰۳ ژان مارک بوجو/Jean Marc Bouju تصویر پسر بچه‌ای در آغوش پدر اسیر و گرفتار نیروهای آمریکایی در عراق را به عنوان نمادی ضدجنگ و سمبل درد و رنج کودکان قربانی جنگ را به ثبت رساند.
در چنین روزی ۳۱ مارس ۲۰۰۳ عکاس فرانسوی ژان مارک بوجو/Jean Marc Bouju که به نمایندگی از آسوشیتدپرس/Associated Press در عراق بود، تصویر مردی را در یک اردوگاه زندانیان در جنوب عراق ثبت کرد که صورتش با یک پوشش پلاستیکی پوشانده شده، و سعی می کند پسر چهارساله اش را آرام کند. پدر و پسر هر دو توسط سربازان آمریکایی دستگیر شده اند. پسر کوچک در حالیکه وحشت زده شده، در آغوش پدرش آرامش گرفته است، و پدر یک دست خود را بر پیشانی پسر و دست دیگرش را به دور کمر او نگه داشته است. به نظر می آید که آن دو توسط بیابان اطراف خود محاصره شده اند. سیم خاردارهای اردوگاه به عنوان حصاری درهم پیچیده، صحنه عکس را قاب گرفته و آن را سرشار از بی رحمی می کند.

در چنین روزی عکس برگزیده سال توسط «ژان مارک بوجو» در عراق به ثبت رسید
این عکس در تاریخ ۳۱ مارس سال ۲۰۰۳، چند روز پس از حمله ائتلاف چند ملیتی به عراق با هدف سرنگونی رژیم صدام حسین گرفته شد. ژان مارک بوجو به نمایندگی از آسوشیتدپرس در عراق بود و حدود دو ماه، از عملیات نظامی لشکر ۱۰۱ام هوابرد ارتش آمریکا گزارش تصویری تهیه کرد. او در اردوگاهی در نزدیکی نجف، در جنوب بغداد، شاهد این صحنه بود. کودک وقتی پدرش را با دست بند و پوششی بر روی سرش می بیند، شروع به گریه و فریاد می کند. سربازان آمریکایی اظهار داشتند که از این روش برای گمراه کردن زندانیان و محفوظ داشتن هویت آنها استفاده می کردند. بعدها، یکی از سربازان دستبند مرد را باز کرده و به او اجازه داد تا فرزندش را در آغوش خود نگه دارد. بوجو هرگز موفق نشد از نام زندانی اطلاعی بیابد و یا از سرنوشت او یا پسر کوچک اش چیزی بداند.

نیروی عکس در سادگی بیان آن است؛ برخلاف نمایش بی رحمانه جنگ، عناصری در عکس دیده می شود که بر رفتار محبت آمیز پدر تمرکز می کنند. این تصویر برنده جایزه عکس سال و جایزه نخست بخش مردم در اخبار، مسابقه عکس جهانی مطبوعات/ World Press Photo در سال ۲۰۰۴ شد. از آن زمان تا به امروز، این عکس نماد درد و رنج کودکان درگیر در جنگ های مسلحانه در بسیاری از نقاط جهان شمرده می شود.

ژان مارک بوجو، ۱۹۶۱-یک عکاس فرانسوی، برنده دو جایزه پولیتزر/ Pulitzer Prizes در سالهای ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹ و مسابقه ورلد پرس فتو سال ۲۰۰۴ است.
بوجو از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ در The Daily Texan کار کرد. در سال ۱۹۹۵ وی برنده جایزه پولیتزر شد، که با سه عکاس خبری دیگر از آسوشیتدپرس Associated Press مشترک بود، این جایزه به دلیل گزارش آنها در مورد خشونت قومی در رواندا /Rwanda به آنها اعطا شد.
در سال ۱۹۹۹ بوجو بار دیگر برنده جایزه عکاسی از بمب گذاری در سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا شد.
او در سال ۲۰۰۳ با عکسی که در یکی از مراکز اسرای جنگی در عراق گرفته شد برنده عکس سال ورلد پرس فتو شد.

ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس «مادر مهاجر» توسط دوروتیا لنگ به ثبت رسید
پسین
شرح عکاسی ایران بی‌نام «کاوه گلستان» حکایتی ناقص است

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست