1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی «ژول رابین» عکس برگزیده «کودک سومالیایی» را ثبت کرد

در چنین روزی «ژول رابین» عکس برگزیده «کودک سومالیایی» را ثبت کرد

#در_چنین_روزی ۱۷ دسامبر ۱۹۹۲ ژول رابین/ Joel Robine عکاس آژانس مطبوعاتی فرانسه/AFP، عکس کودک سومالیایی را ثبت کرد که در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه ویژه تک عکس بخش “کودکان ” مسابقه عکاسی مطبوعاتی جهان/ World Press Photo شد.
در این عکس کودکی سومالیایی به سمت کاروان امدادی می دود که اندکی پیش به روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر بایدوآ / Baidoa رسیده است. این منطقه به عنوان کانون خشکسالی و قحطی، به سومالی بیش از هر کشور آفریقایی دیگر آسیب وارد کرد.
سربازی که در تصویر دیده می شود، یکی از نیروهای ارتش خارجی فرانسه است که در حال نگهبانی برای حراست از امنیت ادوات و تجهیزات کاروان حامل مواد غذایی و خدمات امدادی است.
 عملیات بازگشت امید، ابتکار آمریکایی مورد تایید سازمان ملل است که هدف آن اطمینان از رسیدن کمک‌های بین‌المللی به هزاران قحطی زده است. با این وجود، تا پایان سال تعداد کشته شدگان در سومالی بیش از یک میلیون نفر تخمین زده شد.

ژول رابین در نمایشگاهی که در سال ۲۰۰۳ از آثار برگزیده بخش کودکان مسابقه مطبوعاتی جهان/ World Press Photo برگزار شده بود، درباره داستان این عکس گفت:
” از دیدن عکاسان و همه آنچه به کار تصویر مربوط می شد خسته بودم، اما با وجود این، به حضور و نیاز یک شاهد عینی در آنجا آگاه بودم. با قلبی سنگین از درد، دیگران را زیر آفتاب سربی رنگ ترک کردم. من در بایدوای سومالی بودم؛ یکی از جاهایی که انتهای زمین است. جایی که هیچ چیز نبود، بجز پادگان‌های نظامی برای سربازانی که مسئولیت امنیت کاروان های امدادی و عشایر را بر عهده داشتند. همانطور که در دشت‌های گرم آنجا راه می رفتم، توانستم عکسی بگیرم که امید یک کودک، امید او به زندگی را نشان می‌دهد. او از کنار من گذشت و به من لبخند زد. یک تشکر بزرگ به او بدهکارم.”

ژول رابین عکاس فرانسوی در سال ۱۹۴۹ در پاریس به دنیا آمد. او بین سال‌های ۱۹۷۸ و ۲۰۰۵ برای سرویس عکس خبرگزاری فرانسه کار کرد و در سال ۱۹۸۱ به دفتر مرکزی آژانس مطبوعاتی فرانسه/Agence FrancePresse رفت. از اوایل دهه ۱۹۸۰ او به اقصی نقاط جهان سفر کرد و از درگیری ها و بلایای طبیعی، از بیروت تا رواندا و از چچن تا یوگسلاوی سابق، عکس و گزارش تصویری تهیه کرده است.
رابین عکاس، همچنین چندین بار بازی های المپیک را با اندیشه‌ی عکاسانه‌اش پوشش تصویری داده است.

ترجمه و تنظیم: مهدی یوسفی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

#Somali
#Joël_Robine
#World_Press_Photo

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
بررسی ژست زنان در عکس های دوره ناصری
پسین
تسلیت به عکاس و کارشناس عکاسی «کریم متقی»

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست