1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی «ژیل پرس» عکس بازمانده ای از یکشنبه خونین را ثبت کرد

در چنین روزی «ژیل پرس» عکس بازمانده ای از یکشنبه خونین را ثبت کرد

#در_چنین_روزی برابر با ۳۰ ژانویه سال ۱۹۷۲، ژیل پرس/ Gilles Peress  عکاس فرانسوی، تصویری نمادین با عنوان «یکشنبه خونین ایرلند» از یکی از بازماندگان مقتول راهپیمایی صلح آمیز را ثبت کرد

در چنین روزی ۳۰ ژانویه سال ۱۹۷۲ ، در راهپیمایی اعتراضی در شهر دری، ایرلند شمالی، که در برابر سیاست سرکوبگرانه دولت انگلیس و قدرت خودسرانه ی پلیس برگزار شده بود، ژیل پرس/ Gilles Peress  عکاس فرانسوی، حضور داشت.
با وجود اینکه مجوزی برای برگزاری این اعتراض گرفته نشده بود اما تظاهرات با حضور بیش از ده هزار نفر که بیشتر آنها هم جوانان بودند صلح آمیز و آرام برگزار شد.
کمی بیش از یک ساعت از شروع راهپیمایی، جمعیت تظاهرکنندگان مورد حمله ی سربازان انگلیسی قرار گرفت و در اثر شلیک ۱۳ نفر به قتل رسیدند و عده ای دیگر چهار ماه بعد بر اثر جراحات وارد شده جان خود را از دست دادند.

۳۸ سال بعد در سال ۲۰۱۰ ، انگلیس اعتراف کرد که آن اقدام علیه تظاهرکنندگان کاملاً غیر موجه بوده است.
این عکس در مراسم خاکسپاری یکی از قربانیان، که در دوم فوریه برگزار شد، گرفته شده است، زنی که از غم و اندوه ویران شده است و دیگرانی که تلاش می کنند او را تسلی دهند.
سیاه و سفید بودن عکس تاکیدی است بر کیفیت دراماتیک موقعیت و همراهی مردمی که اطراف آن زن (که شاید مادر یکی از قربانیان باشد) جمع شده اند و با او عزاداری می کنند.
در آن زمان، پیرس کار خود را به عنوان عکاس روزنامه آغاز کرده بود. او که از طرف آژانس عکس مگنوم استخدام شده بود، به مستندسازی جنگ های بوسنی، ایران و رواندا می پرداخت. اما در آن یکشنبه خونین، او برای نخستین بار با کشته شدن افراد بی گناه روبرو شد. او بعدها به یاد آورد که در حالی که عکس می گرفت گریه می کرد. از آن زمان، در گزارش هایش تعهد خود را به حقوق بشر نمایان می‌کرد و تلاش می کرد که عکس هایش تنها عکس‌های زیبایی نباشند بلکه شاهدی بر تاریخ باشند؛ به  همین خاطر آن مجموعه ها هیچگاه فراموش نشدند.
پس از قتل عام در دری، انگلیس دولت بلفاست را منحل کرد و مستقیماً در ایرلند شمالی مداخله کرد. در نتیجه، این کار باعث افزایش عضویت در IRA (ارتش غیرقانونی کاتولیک حمایت از استقلال و اتحاد مجدد ایرلند) شد، و یک درگیری را که برای بیش از بیست سال ادامه داشت، رادیکال تر کرد.

ژیل پرس در ۲۹ دسامبر ۱۹۴۶ در فرانسه به دنیا آمد. پرس در سال ۱۹۷۱ به آژانس عکس مگنوم پیوست و سه بار به عنوان نائب رئیس و دو بار به عنوان رئیس به این آژانس خدمت کرد.
بلند پروازانه ترین و ماندگارترین پروژه ی او  مقاله تصویری بسیار ساختارمند و هیجان انگیزش  در باره ی دو دهه درگیری تلخ است که ایرلند شمالی را در پی یکشنبه خونین، در سال ۱۹۷۲ ویران کرد. کتاب «قدرت در خون» ، کتابی از سالها کار او در ایرلند شمالی است.

مترجم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس «نجوای نهنگ ها» توسط عکاس مکزیکی به ثبت رسید
پسین
نمایشگاه گروهی عکس‌ آنلاین با عنوان «خاطره‌ی ۵۷» در موزه عکسخانه شهر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست