1. خانه
  2. اخبار
  3. در چنین روزی
  4. در چنین روزی «کویچی ساوادا» عکاس ژاپنی اثر ماندگارش را ثبت کرد

در چنین روزی «کویچی ساوادا» عکاس ژاپنی اثر ماندگارش را ثبت کرد

عبور خانواده ویتنامی از رودخانه برای فرار از بمباران هواپیماهای آمریکایی
#در_چنین_روزی ۶سپتامبر ۱۹۶۵،
در چنین روزی «کویچی ساوادا» عکاس ژاپنی اثر ماندگارش را از عبور خانواده ویتنامی از رودخانه ثبت کرد

جنگ ویتنام به حوادثی که بین سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۵ در ویتنام رخ داد اتلاق می گردد که از درگیری فرانسوی ها برای حفظ مستعمره شان آغاز شد و با درگیری امریکا برای حمایت از ویتنام جنوبی در مقابل ویتنام شمالی و در نهایت اشغال ویتنام جنوبی توسط ویتنام شمالی و یک پارچه شدن ویتنام در سال ۱۹۷۵ ادامه و پایان یافت.
کویچی ساوادا عکاس ژاپنی تبار در فوریه ۱۹۶۵ از تعطیلات خود برای رفتن به ویتنام و عکاسی از درگیرهای آن جا به عنوان یک پروژه شخصی استفاده کرد. عکس های او مدیران آژانس خبری UPI را متقاعد کرد تا او را به دفتر خود در سایگون بفرستند.

عکاس کویچی ساوادا در چنین روزی
او در همان سال #در_چنین_روزی (۶ سپتامبر) عکسی از یک خانواده ویتنامی ثبت کرد که در حال عبور از رودخانه برای فرار از بمباران هواپیماهای آمریکایی بودند. این عکس برنده جایزه عکس مطبوعات جهان ورلد پرس فوتو ، جایزه پولیتزر ، جایزه باشگاه مطبوعات خارج از کشور و جایزه دستاورد دوربین ایالات متحده شد.
این تصویر وحشتناک بیانگر چهره غم انگیز جنگ ویتنام است. بنا به تعبیر برخی حتی می توان این عکس را نمونه ای برای یادگیری عظمت فوتوژورنالیسم واقعی دانست.
کویچی ساوادا خود درباره ی این عکس می گوید:
“عکس مادری اهل ویتنام جنوبی را نشان می دهد که از میان رودخانه فرار می کند. او و چهار فرزندش مجبور شدند روستای خود Qui Nhon ، نزدیک کوینبوسو را ترک کنند.
نیروی هوایی ایالات متحده از همه ساکنان این روستا خواسته بود که آنجا را تخلیه کنند زیرا ویتکونگ ها از آن به عنوان اردوگاه اصلی خود برای شلیک به تفنگداران دریایی ایالات متحده استفاده می کنند. آمریکایی ها به روستا حمله کرده و آن را ویران کردند. این حمله بخشی از یک عملیات پاکسازی دقیق بود که هدف آن بیرون راندن اعضای ویتکونگ از منطقه ساحلی در ویتنام جنوبی بود. این حمله، عملیات پیرانا نام گرفت، (نام یک ماهی خطرناک در آمریکای جنوبی). بیش از ۵۰۰۰ نیرو برای این عملیات اعزام شد. در هر روستایی که گمان می کردند که به چریکهای ویتکونگ پناه می دهد ، به زنان و کودکان روستا توصیه می شد قبل از شروع حمله محل را ترک کنند. تروریست های کمونیست اغلب از زنان و کودکان به عنوان صحنه نمایش عملیات خود استفاده می کردند. ”
پس از برنده شدن جایزه ، ساوادا به جستجوی خانواده ای که در عکس بود رفت و آنها را پیدا کرد و پول جایزه خود و یک نسخه از عکس را به آنها داد.
در اکتبر ۱۹۷۰ ، ساوادا و مدیر دفتر UPI با لباس غیرنظامی و غیرمسلح ، در یک حمله غافلگیرانه توسط سربازان ویتکونگ کشته شدند. ساوادا در آن زمان ۳۴ ساله بود.
عملیات پیرانا در ۱۰ سپتامبر به پایان رسید ، ۱۷۸ ویتکونگ کشته شده و ۳۶۰ نفر از افراد دشمن و مشکوک به اسارت درآمدند. دو تفنگدار دریایی آمریکا و پنج نفر از سربازان ویتنام جنوبی در این عملیات کشته شدند. روستاییان منطقه به تفنگداران دریایی گفته بودند که سربازان ویتکونگ در منطقه حضور دارند اما آنها کمتر از ۲۴ ساعت قبل از آغاز عملیات پیرانا ،آنجا را ترک کرده بودند . این عملیات نتوانست نفر اصلی ویتکونگ ها را از بین ببرد.
گزارش های اطلاعاتی بعدا نشان داد که نفر اصلی ویتکونگ ها در ۴ سپتامبر همزمان با افزایش تحرک کشتی های آبی خاکی آنجا را ترک کرده است.
جنگ فاجعه بار است. جنگ درد است. جنگ غیرانسانی است. اما تاریخ همیشه شاهد جنگ بوده است. جنگ ویتنام از ظالمانه ترین جنگ های تاریخ بشر است که بیش از سه میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. مهمترین واقعیت جنگ ویتنام این است که بسیاری از روزنامه نگاران تا اندازه ای بی طرفانه چهره وحشتناک جنگ را گزارش کردند. گزارش های جنگ در رسانه ها جوی از آشوب را در آمریکا ایجاد کرد و منجر به ایجاد یک مبارزه ضد جنگ در آمریکا شد. سرانجام ایالات متحده مجبور شد با امضای توافقنامه صلح به جنگ پایان دهد.

ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی رابرت کاپا عکس «مرگ شبه نظامی اسپانیایی» را ثبت کرد
پسین
فراخوان سومین آفرین واره ملی فیلم و عکس عاشورایی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست