1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. ده سال از درگذشت « ابوطالب امام » گذشت

ده سال از درگذشت « ابوطالب امام » گذشت

ده سال از درگذشت عکاس هنرمند « کوروش سید ابوطالب امام » عکاس مقایسه ای دو عکس در یک قاب عکس گذشت.
او که در جامعه عکاسان به ابوطالب امام معروف بود و خود در بستر بیماری همواره با عنوان کردن «امام عکاسان» به خود، موجبات لبخند ملاقات کنندگانش را با خوشرویی فراهم می کرد.
کوروش سیدابوطالب امام متولد ۹ اردی بهشت ماه سال ۱۳۳۳ بود و در طول سالهای جنگ ایران و عراق توانست در قالب پروژه های عکاسی مشترک و تالیف مجموعه کتاب دو جلدی(+) و (+) «رویشی در سپیده» نماهایی از ویرانی ناشی از جنگ تحمیلی را در کنار تکرار همان زوایا در عکسی که مربوط به دوران بازسازی مناطق جنگ زده بود مستند سازی و بازنمایی کند.
همچنین مجموعه عکس های چهره عکاسان ایرانی با اثر شاخصی از مجموعه آثار عکاسی شان از جمله ارزشمندترین عکس های این عکاس خلاق به شمار می رود.


هنر ابوطالب امام در ایجاد خلاقیتی مبتنی بر مضامین عینی است که باورهای عمیق میهن دوستی در بسیاری از آن تصاویر با لحاظ کردن و ساخت پرچم سه رنگ کشور ایران بسیار واضح و مبرهن خودنمایی می کند.

ابوطالب امام پس از سالها کوشش عکاسانه در مسیر مستندنگاری به بیماری (اِم_ اس) مبتلا شد و رفته رفته شرایط ایستایی و گام برداشتن را از دست داد و ابتدا با عصا و سپس ناگزیر شد با صندلی چرخ دار به تلاش های عکاسانه اش ادامه دهد. این روحیه تا به جایی پیش رفت که در بستر بیماری نیز با وجود عدم امکان تحرک دست ها و با همت و حمایت همسرشان بانو «فرزانه افتخاری» عکس هایی با مضامین عاشورایی در قالب پرتره نگاری های شخصیت پردازانه تولید کرد که برخی از آن عکس ها در نمایشگاه های گروهی عکاسان ایرانی به نمایش گذاشته شده است.
از رویکردهای اخلاقی مرحوم امام همین بس که در طی سالها همواره ۴خردادماه را به گرامی داشت یاد و نام عکاس شهید بهروز مرادی می گذراند و با ظرف «رنگینک» در نمایشگاه های عکس حاضر می شد و طلب فاتحه برای روان این عکاس شهید خرمشهری می کرد.
این عکاس ایرانی و هنرمند پرتلاش پس از سالها شکیبایی از رنج بیماری سرانجام در سن ۵۵ سالگی و در ظهر روز ۱۸ اسفند ماه سال ۱۳۸۸ جان خویش را به جان آفرین سپرد.
پیکر کورش امام با تشییع بر دستان عکاسان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تهران آرام گرفت.
سنگ مزار این هنرمند عکاس بنا بر توصیه و وصیت وی به دوربین عکاسی منقّش و یک قطعه آئینه در لنز این دوربین نمادین جای گرفت.
نخستین سالروز درگذشت این عکاس جنگ و سال های دفاع مقدس نیز با حضور تنی چند از عکاسان و هنرمندان و تقدیر همسر این عکاس فقید در محل قطعه هنرمندان برگزار شد که تصاویر آن در «ایـنجـا» قابل مشاهده است.
امروز با گذشت ده سال از درگذشت این عکاس فقید نام و یادش را با مرور عکس های این عکاس ساعی(+) گرامی می داریم.
عکس از: مهدی سروری

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نگاه برتر عکاسان تور عکاسی معماری کاشان معرفی شد
پسین
کتاب عکس « حلبچه » نیازمند درک زمان و ضرورت چاپ دوباره است

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست