1. خانه
  2. مقالات
  3. رسانه عکس و هنر حفاظت محیط زیست

رسانه عکس و هنر حفاظت محیط زیست

رسانه عکس و مقوله ای فراگیر ، غریب و گمنام با عنوان « هنر حفاظت از محیط زیست »

ایمان میری مقاله محیط زیست

سید ایمان میری

 

 

 

 

-نگاهی از آغاز تا انجام-

ارایه ای که عکاسان دو مجموعه نمایشگاهی را با عناوین : « نگذاریم! خاطره شود… » و « تنوع زیستی، شریان زندگی » به همت دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک و سازمان حفاظت محیط زیست در موزه تنوع زیستی گردهم آورد تا هنرمندان هم در مسیر این حفاظت و صیانت و امانتداری احساس دین کنند و خود را در قبال نسل های بعد و بعدتر پاسخگو و مسئول بدانند.
نمایشگاهی که امیدهای زیادی به آن است تا بلکه نشانه ای از همتی جدید باشد، تلاشی برای حداقل بازیابی باور به مسئولیت پذیری در برابر حفاظت از مادر تمام بشریت « محیط زیست ».

Logging near Salmon, Idaho. (Image ID: ENV001-00017)سالهاست در پی معرفی نابجا و آموزشی بدون تردید خطا! مسئولیت اجتماعی خطیری چون محیط زیست را از عهده مان خارج کرده و به دوش سازمانی انداخته اند و در ادامه همان تربیت اشتباه پرسش های چرا؟ و چگونه است ؟ و دیگر سوال های مرتبط با حوزه محیط زیست را نه از خودمان که از این سازمان مطرح می کنیم.
سالهاست عنوان و مسئولیت حفاظت محیط زیست را به نشانی شهری بوستان پردیسان در محدوده دو بزرگراه شهید همت و شهید حکیم سپرده اند تا در مرز همت و به موازات حکمت این مقوله را بشناسیم ولی به رقم تلاش های انجام گرفته، و با وجود همت دیده شده هیچ اعتباری ویژه و حمایتی خاص مبتنی بر باور از این موقعیت تعیین کننده ندیده ایم.
لیکن با رویکرد تدبیر و امید و ساختار جدید امیدهایی زنده شده که امیدوارم همچون احیای رمضان فقط سه شب نباشد و همیشه و همه حال حی و هوشیار از مادر خویش – زمین – مراقبت و پاسداری شود.

بگذریم!
نقل من اینها نیست، اینجا حرف از « رسانه عکس و هنر حفاظت محیط زیست » است و عکس، از عکاس می گوییم و نقش آن در حفاظت و حراست از محیط زیست تا شاید برای نخستین بار رابطه بین این دو را بیان کرده و کوچک قدمی برای همتی بلند و تلاشی خستگی ناپذیر برداشته باشیم.

مقاله محیط زیستعکس محیط زیست[۱] زاده هدف و صدای طبیعت است، صدایی که رنگ و روحش در غالب تصاویری دیده می شود که اثر می گذارند، حال چه کلان چه خرد، اما مهم اثری هست که هست.

محیط زیست همواره قربانی بشر و جهل او بوده؛ پیشتر به اندازه چند میلیون نفر تخریب می کردیم ولی زیست بوم به اندازه چند صد میلیون نفر بازسازی می کرد، امروز به اندازه ۷ میلیارد نفر تخریب می کنیم، چه بسا زور و توان پیکر فرسوده محیط زیست حتی به میزان گذشته هم نیست و این یعنی سالانه هزاران هکتار از جنگل ها و صدها گونه جانوری نابود و منقرض می شوند، گونه هایی که ۴.۵ میلیارد سال تکامل زیستی نابودشان نکرد اما اشرف مخلوقات با خلف وعده به پروردگار خویش امانت الهی را روز به روز به کام خویش کشیده و نه انگار که محیط ظرف بشر است و اگر ظرفی نباشد بشری هم نخواهد بود.

 

اهمیت عکاس محیط زیست[۲] همین جاست، اینجا که نه تنها می گوییم بلکه نشان می دهیم که چه کرده ایم. اینجا مخاطب یک نفر و یک شهر نبوده و یک جهان نگران محیط زیست است، پس باید از این فرصت بی بدیل استفاده کرد و پیام را رساند، اول از منظر کمیت و سپس از بعد کیفیت.

مقاله محیط زیستپیشینه

شاید بتوان پیشینه بوم نگاری را به بدو کشف دوربین و کاربرد آن دانست، ولی بطور دقیق تر اولین نمونه حائز اهمیت در این زمینه تصاویر چارلتون واتکینز[۳] در اوایل دهه ششم قرن ۱۹ بود که نهایتا به تاسیس پارک ملی یوزمیت[۴] در ۱۸۶۴ انجامید و پس از وی ویلیام هنری جکسون[۵] و آنسل آدامز[۶] جزو مهمترین پیمایندگان مسیر وی بودند که نهایتا توانستند منطقه یلواستون را به عنوان پارک ملی ثبت کنند.

 

 

در ادامه فعالیت های اینچنینی به سپتامبر سال ۱۹۸۶ و بیست و پنجمین سالگرد صندوق جهانی طبیعت[۷] می رسیم.

مقاله محیط زیستبدین مناسبت نمایندگانی از ۵ دین مهم جهان[۸] در آسیس ایتالیا جمع شدند تا در بازه ای دو روزه به بررسی و تبیین پتانسیل هدایت دینی و اخلاقی مکتب خویش در رابطه با حفاظت از محیط زیست بپردازند.
در دوره های بعدی ۴ نماینده از ادیان بهائی، تائو[۹]، جینیزم[۱۰] و سیخیزم[۱۱] نیز به این گروه اضافه و مجموع آنها به ۹ رسید و منجر به تشکیل اتحادیه (جهانی) ادیان و محیط زیست[۱۲] گردید.

 

این ابتکار را می توان یکی از مهمترین و برجسته ترین تلاش های بین المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست برشمرد، چراکه هیچ ابزاری نمی توانست قوی تر از جایگاه دین در جامعه ایفای نقش نماید و تلفیق بستر تبلیغاتی دین با مفاهیمی از لزوم حفاظت و حراست از محیط زیست قدمی اثربخش در ترویج اخلاق رویارویی با زیست بوم می بود.

 

مقاله محیط زیستالبته ریشه های این ابتکار را می توان در نگاه عمده ادیان الهی و غیرالهی[۱۳] به این مسئله دانست، همانطور که خداوند در انجیل انسان را به مراقبت از مخلوقات خویش دعوت کرده و زمین را آموزشگاهی جهانی برای تربیت انسان معرفی می فرماید. ایشان هر مخلوقی را جزئی از آفرینش خویش دانسته و آسیب و صدمه زدن به زیست بوم را نوعی تعدی به حق خویش بر مخلوق و تساوی حق حیات مخلوقات می دانند.

 

در همین راستا، اسلام نیز توجه ویژه ای بر این مهم داشته و پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) فرموده است: «تحفظوا من الارض فانها امکم» (از زمین حفاظت کنید که براستی مادر شماست).

بعلاوه، خداوند متعال در آیه ۴۹ سوره قدر می فرماید : «إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ» [یعنی ما هر چیز را به اندازه خلق کردیم].
پس هر چیز مقدار و حدودی دارد و بایستی بطور صحیح و درست بهره برداری شود تا نابود و منهدم نگردد، ثروتهای طبیعی فقط به یک نسل تعلق ندارد، بلکه اندوخته هایی برای تمام نسل ها و آیندگان هستند و حفاظت از آنها واجب و ملزوم همه بشریت است.
"A fed bear is a dead bear" is the motto of bear biologists who warn of more bears being killed as people continue to encroach upon bear habitat. (Image ID: BEA016-00006)در همین رابطه در آیه ۶۱ سوره هود آمده است: « هُوَ أَنشَأَکُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ» [خداوند شما را در زمین خلق کرد و شما را به عمارت و آباد کردن زمین گماشت].

 

در کنار نگاه جدی ادیان به مسئله محیط زیست می توان قرن ۲۱ را عرصه تحول در این رابطه دانست، تحولاتی که عمدتا در غالب نمایش بحران های زیست محیطی با عاملیت انسانی به عنوان سندی بر ناپایداری الگوی جهانی اکوسیستم و حفاظت از زیست بوم ها، نمود یافته اند.

 

 

Joel Sartore photographs a Galapagos sea lion (Zalophus wollebaeki) while on assignment on Espanola Island in the Galapagos.  (Photo by Michael S. Nolan - visit www.wildlifeimages.net for contact/licensing info.) (Image ID: ONA007-00060)اهمیت این موضوع در قرن ۲۱ رابطه مستقیمی با افزایش آگاهی ها و دانش جهانی از رابطه متقابل انسان و بوم داشته و فعالیت های این برهه بسیار پر رنگ تر و اثرگذارتر بوده اند.

 

 

گرایش مدرن به بوم نگاری در اکتبر ۲۰۰۵ و با تاسیس لیگ بین المللی عکاسان محیط زیست[۱۴] توسط کریستینا میترمایر[۱۵] در هشتمین کنگره World Wilderness در آلاسکا ایجاد گردید.

 

 

Joel Sartore on assignment at Sierra Chincua in Mexico, home to the world's largest gathering of monarch butterflies. (Image ID: ANI082-00122)مفاهیم، راهکارها و رویکردها

عکاسی و حفاظت از محیط زیست دو گرایش مجزا تلقی می گردند که در تلفیق با یکدیگر بسیار موفق عمل کرده اند.

 

بوم نگاری استفاده فعال از فرآیند تصویر و محصول آن در غالب پارامترهای عکاسی خبری، با هدف حمایت و تشویق به حفاظت و حراست از محیط زیست است.

 

این گرایش جزئی از عکاسی طبیعت با رویکرد پیشگیرانه و مسئله محور در بطن عکاسی مستند به عنوان محصولی در ترویج حفاظت از طبیعت و ارتقای زیست کره و محیط طبیعی است.

 

Joel Sartore on assignment for NGM, by Gerald Herbert/AP.  An oil covered pelican sits stuck in thick beached oil at Queen Bess Island in Barataria Bay, just off the Gulf of Mexico in Plaquemines Parish, La., Saturday, June 5, 2010. (AP Photo/Gerald Herbert - Call 402.474.1006 for licensing info.) (Image ID: ONA007-00063) گَرِف لِنز[۱۶] بوم نگاری را ثبت تصویری با کیفیت و هدفمند در راستای ایجاد تغییر در نگرش عمومی درباره اهمیت موضوع زیست کره معرفی می کند.
وی وظیفه بوم نگار را تنها ثبت تصویر نمی داند بلکه آنرا آغازی بر فرآیند ایفای نقش در بستری جهانی و انتقال پیام عکس به تمامی لایه های اجتماعی بر می شمرد.

 

 

کتی موران[۱۷] عکاسی را جزئی حیاتی در حفاظت و حراست از زیست بوم دانسته و معتقد است عکس قوی ترین رسانه برای انتقال پیام به جامعه است.

 

 

DC3 planes blanket housing developments in marsh areas with a mixture of diesel fuel and malathion to kill off mosquitoes. (Image ID: ENV003-00053)ارتباط ذهن و تصویر آنی و عکس رسانه ای فارغ از زبان و بیان می باشد. البته تصاویر متفاوت فهم ادراکی متمایزی در فرهنگ های مختلف ایجاد می کند، اینچنین عکس موثر باید برگرفته از حس قلبی عکاس بوده و موفقیت بوم نگار در گرو تلفیق حسی با محیط و درک فرا مادی از موضوع است.

 

 

جول سارتُر[۱۸] از برجسته ترین عکاسان محیط زیست معتقد است: عکاس طبیعت یک پروانه و گل را به زیبایی تصویر می کند ولی بوم نگار همان صحنه را با پس زمینه ای از یک بولدوزر و حین تخریب آن زیست بوم به ثبت می رساند.

شناخت علمی عناصر محیط زیست بسیار مهم است، وظیفه عکاس ترجمه علم در تصویر بوده و این دانش عکاس است که تصویر را وزن بخشیده و تقویت می نماید.

 

A boat pulls booms over the water in Barataria Bay, Louisiana, cleaning up oil from the Deepwater Horizon Spill. (Image ID: ENV021-00008)« کریستینا میترمایر » بوم نگار را ملزم به روایتی قوی از واقعیت ها و دوری از نگاه فانتزی به طبیعت می داند.

 

 

وی معتقد است بوم نگاری در گرو سکوت و آرامش جهت تمرکز بر سوژه نیست و می بایست با معاونت ساختارهای مشارکتی از افراد و گروهها صورت پذیرد تا هم اثر آنی بر موقعیت داشته و هم سندی برای ارائه [انتشار] و پیشگیری از رویداد وقایع ناگوار در زیست بوم ارائه دهد.

 

 

 

An overpass for wildlife (including bears) was built over this busy highway near Banff, Canada. (Image ID: BEA014-00001)بوم نگار مسئول ثبت سوژه هایی است که عمدتا پاسخی آه گونه را در ذهن مخاطب نمایان می کنند.

 

تصاویر باید نفس ها را در سینه حبس کرده و لحظاتی از نگاه مخاطب را درگیر خود سازد.
ثبت موفق پیام را طبقه بندی کرده و سطحی ترین لایه را اسفناک تر و تعصف بار تر منتقل می کند.

توسعه این دسته مفاهیم و تعاریف از سال ۲۰۰۵ در پی تشکیل لیگ جهانی منجر به تشکیل دو گروه مستقل حرفه ای و غیرحرفه ای در زمینه بوم نگاری گردید.

 

گروه غیرحرفه ای: این گروه عکاسانی هستند که فارغ از سطح فعالیت در سایر زمینه های مختلف عکاسی، گرایشی غیرحرفه ای را در این بخش پیش گرفته اند که اساسا به کیفیت آثار آنها مرتبط است.
عکاسان این گروه معمولا بطور گذرا و اتفاقی با صحنه هایی از تخریب یا آسیب به محیط زیست روبرو شده و نهایتا آنرا ثبت و منتشر می نمایند.

 

A pronghorn (Antilocapra americana) crossing under a fence near Medicine Hat, Alberta, Canada. (Image ID: ANI082-00110)گروه حرفه ای: این افراد پیگیر مسائل زیست محیطی بوده و از دانش و مهارت هایی ویژه در عکاسی و علوم مرتبط با زیست بوم بهره می برند.

نتیجه فعالیت این گروه ثبت هایی علمی و بعضا تخصصی است که در غالب مجموعه هایی از گرایشات خاص ارائه و با برخورداری از قابلیت های علمی منتشر می شوند.
تصاویر این گروه از عکاسان با توجه به محتوا و غالب علم محور در دانش نامه ها، مراجع علمی، مجلات و غیره منتشر می شوند.

 

عکاسان حرفه ای با گسترش همکاری ها و تعاملات خود با سازمان ها و نهادهای مردمی و دولتی ملی و بین المللی می توانند تاثیر بسزایی داشته باشند.

این گروه می بایست بخشی از فعالیت های خویش را در حوزه گردشگری متمرکز نمایند، چراکه گردشگران سرمایه هایی همراه با قدرت انتقال واقعیت ها و به نوعی سفرای کشورهای دور و نزدیک هستند که توانایی مخابره پیام در عرصه های بین المللی را بسیار سریعتر و ارزانتر از خود عکاس یا مجموعه های همکار وی دارند.رسانه عکس و هنر حفاظت محیط زیست

 

پروژه هایی برای عکاسی از محیط زیست
توجه به کمبودهای منطقه ای
موضوع:
آسیب پذیر ترین منطقه یا حیوان در منطقه سکونت
راهکار: پیرامون موضوع تحقیق کنید و پاسخ سئوالات ذیل را بیابید:

  1. آیا موضوع مورد نظر، مورد حفاظت قرار گرفته است؟
  2. آیا به پاسداری و مراقبت و حفاظت نیاز دارد؟
  3. آیا در فهرست انتظار قرار دارد؟
  4. آیا دیگران از آن با اطلاع اند؟
  5. … ؟

مقاله محیط زیستمعمولا در مسیر یافتن پاسخ این سئوالات به افراد یا سازمان هایی با هدف مشابه برمی خورید، اگر این اتفاق روی داد ارتباط خویش را تقویت کرده و تلاش کنید فعالیت هایی مشترک را انجام دهید تا از منابع، دانش و موقعیت های مشترک بهرمند گردید.

هدف: دربازه یک ماه هر چند بار که توانستید به سایت مورد نظر رفته و هرچه به سوژه مورد نظر ارتباط دارد را ثبت کنید. [نکته: اگر سوژه از گونه های جانوری است بهتر است از یک متخصص یا پژوهشگر بیولوژی یا جانورشناسی کمک بگیرید تا تصاویری علم محور را ثبت نمایید.]

نتیجه: در پایان ماه گزیده ای از آثار خویش را تدوین کرده و سعی کنید آنها را به نهادها و مجموعه های مرتبط برسانید تا اهمیت سوژه و میزان آسیب پذیری آن تعیین گردد و اقدامات لازم جهت حفاظت از آن صورت پذیرد. در عین حال مراجع علمی متعددی جهت ارائه آثار شما وجود دارند که از جمله می توان به       Foundation Wild یا natureneedshalf.org اشاره کرد.

 

  1. Grizzly bears attracted to the dumpsters at the oil field sites in Prudhoe Bay, AK. (Image ID: BEA010-00019) شهروند-دانشمند[۱۹]

موضوع: در مجامع زیست محیطی یا ادارات محیط زیست عضو شوید و در پروژه های آنها مشارکت کنید.
این رویکرد دو پیامد مهم و مثبت خواهد داشت، در درجه اول به نوعی در حفاظت از محیط زیست مشارکت کرده اید و در عین حال فرصتی بسیار مناسب جهت ثبت تصویری فعالیت ها و سوژه های مختلف مورد مطالعه پروژه بدست آورده اید.

با اینکار نه تنها درون نگاهی به جزئیات، فعالیت ها و سوژه ها خواهید داشت، بلکه حضور داوطلبانه شما را با بسیاری از افراد، سازمان ها و منابع مورد نیاز در راستای پیشبرد اهدافتان آشنا می کند.

همکاری شما با گروههای مختلف ارزش تصاویر شما را برای آنها دوچندان کرده و به ارتقای دانش میدانی شما کمک می کند که در آینده شاه کلیدی برای دستیابی به اهداف مهم خواهند بود.

نتیجه: هدف شما ثبت و ضبط مجموعه ای جامع از تلاش ها در رابطه با حفاظت و حراست از زیست بوم و ابعاد آن است. تصاویر ثبت شد را با اطلاعات علمی (سوژه، اهمیت، مکان، زمان، موقعیت و غیره) پرورانده و آنها را بدست گروههای همکار یا مراجع ذیربط برسانید.

  1. پروژه های موضوعی
  2. Aerial of the marshlands that have literally been cut to pieces by pipeline canals and shipping channels that have been put in by the oil industry over the years. Such huge canals have allowed saltwater to intrude, killing off the marsh and eliminating its resistance to catastrophic events in the Gulf such as storms, and now, oil spills like the Deepwater Horizon. (Image ID: ENV021-00039)موضوع: یک سوژه [جانوری یا گیاهی] را مطالعه و انتخاب کنید. ابعاد مختلف حیات آن را به تصویر بکشید (در پی جزئیات بدیعی از آن باشید). این کار را در بازه های طولانی [فصلی یا سالانه] و زمانمند تکرار کنید.
  3. سعی کنید با استفاده از تجهیزات استدیویی سیار به حرفه ای تر شدن محصول تصویری خویش کمک کنید.

 

 

 

 

علم محوری: مطالعه پیش از پروژه شما را با ویژگی های پیدا و پنهان سوژه آشنا می کند.

مقاله محیط زیستعکس ها را با اطلاعات کاملی از مطالعات صورت گرفته یا اکتشافات احتمالی حین پروژه تکمیل کنید.
[مثلا: گل بابونه-Chamomile از راسته میناسانان بوده و عمری برابر با یکسال دارد. بابونه بوی تلخ و طعم نامطلوبی داشته و با خواص گیاهی متعدد و در حالت بالغ بین ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر ارتفاع می گیرد.

برگهای بابونه سفید و بیضی شکل و کوتاه می باشند. قسمت مورد استفاده این گیاه کاپیتول آن است. این گیاه بومی مدیترانه بوده ولی امروزه در اکثر نقاط جهان می روید، تا بحال خطر جدی برای ادامه حیات این گیاه گزارش نشده است و آفت ندارد].

 

A sea turtle that was rescued from the deep water horizon oil spill being rehabilitated at the Audubon Nature Institute in New Orleans, Louisiana. (Image ID: ENV021-00075)منابع اطلاعاتی
جهت کسب اطلاعات و مطالعه موضوعی پیرامون سوژه های خود از منابع مختلف بهره ببرید.

[نکته: اینترنت ساده ترین، سریعترین و دردسترس ترین منبع موجود است ولی درصورت عدم مراجعه به منابع مطالعاتی معتبر ارزش علمی نداشته و می تواند اطلاعات غلطی را به شما بدهد، پس در کاربرد آن نهایت دقت را بخرج دهید.]

نتیجه:
با سازمان یا مجموعه همکار خود نمایشگاهی را ترتیب داده و نقش یک مشاور خوب در تمام پروژه را دست کم نگیرید.
در پروژه نخست انتظار معجزه نداشته باشید [هر چند ممکن است رخ دهد!] و با استمرار و تخصصی کردن فعالیت های خویش منابع و حمایت های مالی مناسب را بدست خواهید آورد. از قدرت منابع و شبکه های آنلاین علمی[۲۰] چشم پوشی نکنید و با مشارکت در پروژه های آنها به مهارت و دانش خویش بیافزائید.

در بالا به برخی از پروژه ها و رویکردهای مهم در بوم نگاری اشاره کردیم و در ادامه فهرستی از مهمترین چالش های موجود در این زمینه را بیان خواهیم کرد.

    • فعالیت های ساختمانی یا تخریب زیست بود در مناطق حفاظت شده؛
    • فعالیت های اقتصادی در مناطق حساس اکولوژیکی[۲۱]؛
    • برداشت بیش از اندازه چوب از جنگل ها و معدن کاری بی رویه؛
    • تخریب یا دستکاری زیستگاه ها، قطع درختان، مسطح سازی یا پاکسازی زمین جهت پروژه های عمرانی مثلا سد سازی؛
    • آتش سوزی جنگل ها و مراتع؛
    • چرای بی رویه دام؛
    • راهسازی در مناطق حفاظت شده؛
    • شکار یا زنده گیری حیوانات؛
    • کشتارهای جاده ای حیوانات؛
    • نگهداری حیوانات وحشی خارج از محیط زیست طبیعی یا به عنوان حیوان خانگی؛
    • گردشگری و اثرات [منفی یا مثبت!!!] آن؛
    • برداشت بی رویه محصولات جنگلی؛
    • توسعه بی رویه کشاورزی و برداشت بیش از اندازه از زمین؛
    • نمایشگاهها و فعالیت های زیست محیطی؛

گردهمایی ها و اعتراضات عمومی در اعتراض به وضعیت محیط زیست

  • ناگفتنی؟!

چندی پیش از نگارش این مقاله در رویدادی که هنوز هم علت آن مبهم است ۹۸ درصد از سابقه حرفه ای بنده اعم از سه جلد کتاب آماده انتشار و هزاران فریم عکس و بخش اعظمی از اطلاعات شخصی ام نابود شد…!!!
در همین حال با دریافت پیشنهاد نگارش این مقاله، در دسترس نداشتن تصاویری مناسب آن کمی آزارم می داد و ناچارا از تصاویر دریافتی آقای جول سارتُر عکاس صاحب سبک در بوم نگاری استفاده کردم.
خواهش می کنم به حق تالیف این مقاله از جانب بنده و امتیاز تصاویر از جانب آقای سارتُر احترام بگذارید. تصاویر بیشتر از ایشان را در سایت شخصی ایشان خواهید یافت.

مراجع و سازمان های بین المللی فعال در زمینه بوم نگاری و حفاظت از محیط زیست؛

  • ARKiVE [www.arkive.org]
  • Blue Earth Alliance [www.blueearth.org]
  • Conservation India [www.conservationindia.org]
  • African Impact [www.africanimpact.com]
  • International League of Conservation Photography [http://www.wild.org/where-we-work/international-league-of-conservation-photographers/]
  • Sanctuary Asia [www.sanctuaryasia.com]
  • Sierra Club [www.sierraclub.org]
  • Legacy Institute for Nature and Culture [linc.us]

[۱] معادل ارائه شده در این مقاله “بوم نگاره” می باشد.
[۲] معادل ارائه شده در این مقاله “بوم نگار” می باشد.
[۳] Carleton E. Watkins (November 11, 1829 – June 23, 1916)
[۴] ‘Yosemite National Park’ اولین پارک ملی ثبت شده در ایالات متحده بوده است.
[۵] William Henry Jackson (April 4, 1843 – June 30, 1942)
[۶] Ansel Easton Adams (1902–۱۹۸۴)
[۷] World Wide Fund for Nature
[۸] اسلام، بودا، مسیحیت، هندو و یهودیت
[۹] Taoism
[۱۰] Jainism
[۱۱] Sikhism
[۱۲] Alliance of Religions and Conservation [www.arcworld.org] [۱۳] شایان ذکر است، نویسنده این مقاله متخصص دینی نمی باشد لذا اطلاعات ارائه شده صرفا در رابطه با تشریح مفاهیم زمینه ای می باشد.
[۱۴] International League of Conservation Photographers [www.ilcp.com] Cristina Mittermeier [15]مدیر اجرایی ILCP است. [www.cristinamittermeier.com] [۱۶] Garth Lenz
Kathy Moran[17] ویراستار ارشد مجلهNational History و عکاسNational Geographic است.
[۱۸] Joel Sartore از برجسته ترین بوم نگاران حاضر است.
[۱۹] Citizen-Scientist
[۲۰] برای مثال می توانید به سایت روبرو مراجعه کنید: www.meetyourneibours.net
[۲۱] Ecological Sensitive Zones (ESZs)

تحقیق، گردآوری و ترجمه: سیدایمان میری
ویرایش: سیده سمیرا میرلوحی
ارایه شده در بخش مقالات پایگاه عکس چیلیک

پیشین
مقاله عکاسی : مدیریت فرم و اشکال بوکه ها در عکاسی
پسین
ایجاد حس عکاسی مستند

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست