1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. رونمایی از کتاب عکس « پرسه هایی در گیلان » با حضور عکاس

رونمایی از کتاب عکس « پرسه هایی در گیلان » با حضور عکاس

کیارنگ علایی - پرسه هایی در گیلان نمایشگاهی از عکس های کیارنگ علایی با عنوان: نیمه تراوا (پرسه هایی در گیلان) همراه با رونمایی از کتاب عکس نمایشگاه عصر روز جمعه ششم اسفند ماه در خانه فرهنگ گیلان در شهر رشت برگزار شد.
کتاب عکس « پرسه هایی در گیلان » با عکس هایی سیاه سفید به سه زبان فارسی، فرانسوی و انگلیسی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه با مقدمه ای به قلم «مایکل کنا» عکاس معاصر انگلیسی در انتشارات ایلیا چاپ و منتشر شده است.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، در بخشی از متن بیانیه نمایشگاه عکس نیمه تَراوا به قلم کیارنگ علایی آمده است:
نیمه تراوا حاصل پرسه زنی های من در گیلان اند. بخش مهمی از جغرافیای ایران که چون کتابی ناخوانده ، خودرا با صدای سنگفرش های ترک خورده خیابان سعدی- وقتی که باران بی وقفه روی آن ها می بارد – در گوش من می خواند، جایی که به شکل نمناکی غریب بود و هیچ شباهتی به شهرها و مناسبات زندگی امروزی نداشت.
کیارنگ علایی - پرسه هایی در گیلان نیمه تراوا، نه دغدغه مکان نگاری اسنادی را دارد، نه در پی ترسیم دقیق ویژگی های جغرافیا و اقلیم است، حتی مردم نگاری هم نیست، گیلان برای من مکانی با ویژگی های معین جغرافیایی نبود، که بیشتر مکانی بود که در دوسال سفر گاه به گاه به آن جا، بتوانم خلوتی پیدا کنم که خیال را درآن رها کنم. به چشم اندازهایی دست یابم که بی شباهت به کودکی من نبود، به این دلیل این عمس ها بیشتر ، تفسیر شخصی من از دیگرسواست، یک جور مکاشفه است تا آن خطه خیال انگیز را بشناسم و با دنیای ذهنی ام تطبیق دهم.

تلاشی است برای بیان احساسی ام نسبت به فضا ؟ مکان و روابط آدم ها و حال اشیاء در مکان زیستی شان. حالا که بعداز دوسال عکس ها را نگاه می کنم انگار این گیلان بوده که مثل یک سوم شخص مفرد ، مرا با خود به چشم اندازهایی برده است .

گاهی از غشایی از مه عبورم داده و جایی به من اجازه پیشروی نداده است . گاهی بخشی از من از این لایه ضخیم راز عبور کرده و گاهی بخش بزرگی از من – ناکام – پشت دیوار ادراک فرومانده است.
کیارنگ علایی - پرسه هایی در گیلان
نیمه تراوا تک عکس هایی هستند پرسه گردانه که مثل تمامی عکس های دیگر ، حقیقتی محدود را از یک کل بزرگ بیان می کنند، تک عکس هایی که گاهی با رویکرد مستند گرایانه و در جاهایی با ذهنیت تولید شده اند تا در نهایت تکه ای از مرا وصل کنند به جان گیلان و استمرار زمان را –  در لحظاتی که من آن ها را دوست داشتم – قطع کنند تا تمام چیزهای بازنموده آن ساکن شوند و باقی بمانند، این تنها راهی بود که بلد بودم تا گیلان ، نه از جان من برود و نه فراموش شود.
کتاب عکس « پرسه هایی در گیلان » عصر روز جمعه ۶  اسفند ماه توسط کریم ملک مدنی در خانه فرهنگ گیلان و با حضور عکاسان و علاقمندان مورد رونمایی قرار گرفت.
نمایشگاه عکس « پرسه هایی در گیلان » تا پایان روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه جاری همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ پذیرای حضور علاقمندان است.
خانه فرهنگ گیلان در رشت، انتهای ساغریسازان، روبروی کوچه بلورچیان، بن بست سمیعی واقع شده است.
(در صورت دریافت کتاب ، اطلاعات بیشتر و دقیق تری از معرفی و نحوه ی تهیه کتاب در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت)
عکس ها: عباس عاشوری

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
گزارش دومین روز از برگزاری دومین دو روزه عکاسان گیلان
پسین
نمایشگاه عکس « انسان معاصر » در اراک

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست