1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. سخن دبیر مسابقه عکاسی نگاه سرخ با شرکت کنندگان

سخن دبیر مسابقه عکاسی نگاه سرخ با شرکت کنندگان

دبیر سومین مسابقه ملی عکاسی نگاه سرخ در قالب متنی خطاب با شرکت کنندگان به بیان نکاتی پیرامون ین دوره از مسابقه پرداخت.
متن دریافتی از دبیرخانه سومین مسابقه ملی عکاسی نگاه سرخ به این شرح است:

سخن دبیر مسابقه عکاسی نگاه سرخ با شرکت کنندگان

ضمن عرض تسلیت ایام محرم و قبولی عزاداری یکایک شما عزیزان یادآور می شوم به لطف پروردگار متعال شهر گرگان، دارالمؤمنین، زادگاه اندیشمندان و فرهیختگانی همچون میرفندرسکی، میرداماد و… است و در زمستان سال جاری کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان میزبان سومین سومین مسابقه ملی عکاسی نگاه سرخ با محوریت عکس عاشورایی با موضوع ماه محرم و صفر و معماری ایرانی- اسلامی در آیین محرم است.
باید گفت، هنر مجموعه‌ای از آثار ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف و احساسات به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شود و نقش هنرمند در دنیای امروز، الگو دهی است؛ چرا که می‌تواند با هنر خود جامعه را به سوی روشنی و هدایت راهنمایی و با دستان خویش مفاهیم فرهنگی، نوع تفکر و نوع زندگی را به استفاده کنندگان از هنر انتقال دهد. تا آنجا که می توان هنرمند را از منابع مهم و زیر بنای تمدن فرهنگی هر کشور دانست. و در این بین هنر عکاسی از ظریف ترین و زیباترین جلوه های پیشرفت هنری و فنی در قرن اخیر است.
براین اساس با برگزاری سومین دوره این رخداد فرهنگی- مذهبی در تلاشیم با جمع آوری آثار فاخر گامی محکم و موثر در جهت شناسایی هنرمندان آیینی کشور در بخش عکاسی، جذب هنرمندان عکاس بر فعالیت های فرهنگی- مذهبی ، توسعه ، ترویج فرهنگ محرم و عزاداری صحیح بر داریم.
انتظار می رود هنرمندان فرهیخته در ثبت لحظه های ناب و زیبایی های پنهان این واقعه عظیم همت گمارده و از پرداختن به عناصر بصری تکراری و بدعت ها بپرهیزند تا بتوان این رویداد را به بهترین نحو ممکن به ثبت برسانند ، زیرا عکاسی از مراسم مذهبی نه تنها جذابیت تصویری دارد بلکه یک سند معتبر تاریخی خواهد بود و می‌تواند برای ما یک دایره‌المعارف ایجاد کند. امیدواریم که همچون دوره های قبل در امسال و در سال‌های آینده نیز این سوگواره را با بالاترین کیفیت ممکن برگزار نماییم تا حرکتی ریشه‌دار و موثر در این زمینه به جای بگذاریم.
کوتاه در باره عکاسی مستند: شاخه‌ای از عکاسی است در آن عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می‌کند و می‌کوشد از موضوع، (عموماً مردم) بی‌طرفانه، عکسی واقعیت‌گرا، واقع‌نما و راستگو ارائه دهد.
تصویر در عکاسی مستند یک سند تاریخی به حساب می‌آید. عکس‌های مستند در کنار محسنات زیبایی‌شناسانه و هنری، بیشتر به منظور تحولات اجتماعی ، سیاسی و مذهبی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند چراکه واقعیت را همانطور که هست به ثبت می‌رسانند.
به عبارت ساده‌تر، در این نوع عکاسی تصویر نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات وجود یک وضعیت خاص به عهده دارد.
از طریق عکس‌های مستند، بیننده از فرهنگ، مذهب، سیاست و موقعیت‌های اجتماعی سایر مردم دنیا اطلاعات درستی به دست می‌آورد.
بدون شک این شکل از عکاسی با به نمایش درآوردن وقایع منحصر به فرد محرم بویژه تاسوعا و عاشورا نقش بسزایی در پیام هایى چون آزادگى، مسئولیت پذیرى اجتماعى، هدفمندى و زندگى معنا دار و ارزش چشم انداز در زندگى ارزشمند در مقابل مفهوم حقیر مظلومیت و ذلیل شدن و از دست دادن خانواده و … را به مردم نقاط مختلف کشور و جهانیان به رخ خواهد کشید.
امید است که بتوانیم به اهداف هنری- مذهبی خود مانند دست یابی به زوایای زیبا و پنهان در عزاداری عاشورا، مکتب حسینی و بیان مصور احساسات عاشقانه مردم در سوگواری عاشورا موفق باشیم.
دبیر مسابقه: احمد خطیری

پیشین
آثار محمدامین نادی در Life Force Magazine منتشر شد
پسین
فراخوان مسابقه عکس « تصویر عاشقان حسینی »

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست