1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. سوگواران حسینی ، موضوع سفر عکاسان عاشورایی

سوگواران حسینی ، موضوع سفر عکاسان عاشورایی

عکاسان عاشورایی پایگاه عکس چیلیک برای پنجمین سال پیاپی ، پس از گشایش نمایشگاه آثارشان ، به قصد مستندسازی آیین سوگواران حسینی عازم سفر عکاسی شدند.
در این سفر که با هماهنگی به سه مقصد شهرستان های بافق ، خوانسار و گرمسار در استان های: یزد، اصفهان و سمنان ، برنامه ریزی و اجرا شد، عکاسان در روز هشتم ماه محرم از تهران عازم شده و در تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به عکاسی مستند از روح زیبای یکدلی سوگواران حسینی تلاشی عکاسانه کردند.

نمایشگاه گروهی عکس عکاسان عاشورایی با حضور استاد سعید دستوری و با عنوان اهل حرم(+) نیز در حالی افتتاح شد که دستاورد تلاش سی عکاس را از استان های: آذربایجان شرقی، مازندران، بوشهر، اصفهان، تهران، زنجان، یزد، مرکزی، کردستان، زنجان و گیلان که در زمینه مستندسازی آیین های سوگواران حسینی سالهاست در سعی و تلاش به سر می برند، به نمایش گذاشت تا جلوه هایی ناب از این سفرهای عکاسی را به معرض نمایش عمومی قرار دهد.

عکاسان عاشورایی - 90ومین تور عکاسی چیلیک
اسامی عکاسان عاشورایی همسفر با نودومین تور عکاسی چیلیک به این شرح معرفی می شوند: محمد منصوری، معصومه اصغری، ندا رهگذر ، سمانه نوری زاده، علی اکبر اسکندری، سیدمحمد موسی زاده ، مونا پناه بحق، نسرین رستمی ، گل گونه نجفی ، ساره ایزدپناه، سارا فیروزی، محسن مفیدی، هومن منعطف یزدی ، کیارش رستمی ، ابراهیم باقرلو ، محمدرضا خرازی ، محمدعلی قهرمان پور ، میترا محمدی، سیدمحمدصادق حیدریان، مهسا صداقتی، مهدی سروری، آرتین داوودی، مریم خداوردی و جواد میرزاپور کلیبر .
مهدی سروری ، مسئول برگزاری کارگاه عکاسی و سفرهای عاشورایی در ارتباط با برگزاری سفر عکاسی برای عکاسان عاشورایی معتقد است:
« رویدادی اعتقادی همچون تاسوعا و عاشورای حسینی مبتنی بر یک باور درونی است که با آیین های مرسوم در این روزها در رفتارهای اجتماعی، روح یکپارچگی و جلوه گاه یکتایی محض می شود. رویدادی که در تقویم هر سال تنها یک بار جلوه گر می شود و در بهترین شرایط باز هم نمی توان وسعت این یکتایی را در یک دوربین عکاسی ثبت و منتشر کرد، بهترین بهانه است تا عکاسان مستند و علاقمندان به حوزه عکاسی آئینی را – دوشادوش دیگر سوگواران حسینی – به قصد درک و ثبت زوایای زیبا و نماهایی ناب از این رویداد را گرد هم آورد تا حماسه ای عارفانه از عکس های مستند از لحظاتی خالص را به صورت عکس معنی کند.
برنامه ریزی و برگزاری نشست توجیهی و سفر عکاسان عاشورایی در میان سایر سفرهای عکاسی و کارگاه های آموزش عکاسی با مضامین متفاوت برای انگیزه ای متعالی در مسیر هنر متعهد یک تلاش تعریف شده و سعی هدفمند است.
امیدواریم با وجود فردگرایی ها و تقلیدهای معمول و مشهود این عرصه، عکاسان عاشورایی و همسفران با این رسانه در سایه توفیق درک مضامین ارزشمند عاشورا، رفته رفته بتوانیم سیری تکاملی را از حقایق نهفته در زیبایی های متعالی عاشورا و شخصیت عاشوراییان در وجودمان نهادینه کرده و پرورش دهیم ».

عکاسان عاشورایی - 90ومین تور عکاسی چیلیک

مطابق با رسم تمامی تورهای عکاسی « پایگاه عکس چیلیک » مقرر شد تا با مشارکت همسفران فعال (صاحب اثر در گزارش تصویری و عکس های منتخب)، نشست نقد تور و بررسی فایل عکس های تولید شده توسط عکاسان با حضور همسفران و دیگر علاقمندان و کارشناسان طی روزهای آتی در محل سالن اجتماعات دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شده و عکس ها و نگاه برتر در این نشست بنا بر رای و نظر همسفران و حاضرین علاقه مند مورد معرفی و تقدیر قرار گیرند.
لازم به یادآوری است منتخب آثار عکاسان عاشورایی همسفر با پایگاه عکس چیلیک با همکاری و مشارکت متولیان شهرهای نامبرده شده در قالب نمایشگاه گروهی برگزار خواهد شد.
تورهای آتی ” پایگاه عکس چیلیک ”
با هدف عکاسی از: طلوع در کویر ، روستاهای کردستان ، طبیعت پاییزی جنگل های گلستان ، عشایر شاهسون اردبیل، غروب ماسوله و صبحگاه قلعه رودخان، کویر شهداد، آبگیر الندان، سردشت، روستا و کویر ورزنه، بلوچستان، غار کتله خور، جزیره قشم، نهارخوران و زیارت گرگان، پل ورسک و شیرگاه، عشایر دشت مغان، طبیعت آستارا، و … در دست هماهنگی وطراحی است که پس از برنامه ریزی معرفی خواهند شد.
برای مشاهده گزارش تصویری سفر عکاسان عاشورایی « اینـجـــا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
همزمان با نمایشگاه ، کتاب عکس « اربعین » رونمایی می شود
پسین
نمایشگاه عکس « جامی است که … » در نگارخانه دنا

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست