1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. سیستان و بلوچستان در نمایشگاه عکس «میان من و تو شهری است بی‌پنجره»

سیستان و بلوچستان در نمایشگاه عکس «میان من و تو شهری است بی‌پنجره»

نمایشگاه عکس فاطمه گشانی با موضوع محرومیت آموزشی در نظام آموزشی و مدارس استان سیستان و بلوچستان عصر جمعه ۲۲ تیرماه جاری در گالری بهار خانه ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، نمایشگاه عکس «میان من و تو شهری است بی‌پنجره» عنوان نمایشگاه عکس فاطمه گشانی از محرومیت آموزشی مدارس دشت یاری در استان سیستان و بلوچستان است که در قالب ۱۶ قطعه عکس سیاه سفید در گالری بهار خانه ی هنرمندان ایران به نمایش گذاشته می شود.

فاطمه گشانی عکاس مجموعه، پیرامون انگیزه برگزاری این نمایشگاه عکس اظهار داشته است: موسسه «دست یاری به دشت یاری» یک موسسه مردم نهاد دانشجویی است که چهار سال پیش به عنوان کانون خیریه در دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت خود را آغاز کرده و از یک سال پیش ثبت شده است. تمرکز این موسسه ساخت مدرسه و تجهیز مدارس منطقه دشت یاری سیستان و بلوچستان است. از زمان آغاز فعالیت این موسسه در منطقه دشت یاری با حمایت‌های مردمی توانسته‌ایم در این منطقه وسیع و محروم ۲ مدرسه را بازسازی کنیم و یک مدرسه با سه کلاس براساس استانداردهای نظام آموزشی بسازیم.

گشانی در ادامه افزود: من در تیم مستندسازی این موسسه فعالیت می‌کنم و از سه سال گذشته تاکنون از محرومیت آموزشی و مدارس این منطقه عکاسی می‌کنم که حاصل آن بیش از دو هزار فریم عکس است. با این که دشت یاری منطقه وسیعی است و روستاهای متعددی را دربرمی‌گیرد اما این منطقه از فقر و محرومیت بسیار زیادی رنج می‌برد و به ندرت از این منطقه نامی برده می‌شود. گویی مردم این منطقه در جهانی دیگر و ما در جهان دیگری زندگی می‌کنیم و هیچ پنجره‌ای میان این ۲ جهان وجود ندارد. من با برپایی این نمایشگاه قصد دارم پنجره‌ای به جهان مردم دشت یاری بگشایم تا شاید آنها و مشکلاتشان دیده شود.

گشانی درباره عکس‌های این نمایشگاه بیان کرد: همان‌گونه که گفتم از این منطقه بیش از ۲۰۰۰ فریم عکس تهیه کرده ام و حمید جانی‌پور مرا در انتخاب عکس‌ها و برپایی نمایشگاه کمک کرد و از میان تعداد بی شمار عکس‌های انتخابی، ۱۶ قطعه عکس نهایی نمایشگاه را برای نمایش برگزید.
فاطمه گشانی تمامی عواید ناشی از فروش عکس های نمایشگاه را مصروف به مدرسه سازی در منطقه سیستان و بلوچستان دانست و گفت: تمام عکس‌ها در محدوه مدارس این منطقه مستند شده اند و طبیعی است که منافع ناشی از فروش عکس ها نیز در همان محدوده هزینه شود.

نمایشگاه عکس «میان من و تو شهری است بی‌پنجره» ساعت ۱۷ روز جمعه ۲۲ تیرماه در نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران افتتاح شده و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند تا پایان روز چهارشنبه ۳ اَمرداد همه روزه -به جز شنبه ها- از ساعت ۱۴ تا ۲۲ از عکس های ارایه شده در این نمایشگاه دیدن کنند.
گالری روزهای شنبه تعطیل است.
نگارخانه بهار در تهران، خیابان طالقانی، خیابان شهیدموسوی، بوستان هنرمندان، خانه هنرمندان ایران واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نگاه های برتر عکاسی از «سرآقاسیّد و عشایر» معرفی شدند
پسین
نمایشگاه گروهی عکس«مراکز خرید» در موزه عکسخانه شهر

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتی
    ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ۲۳:۳۲

    در لحظه ورود به گالری در یک نگاه اجمالی با مجموعه ای چشم نواز از عکس های سیاه و سفیدی که از ترکیب نور و سایه بسیار خوب استفاده شده بود و شبیه عکس های فاین آرت می نمود روبرو شدم، متن قاب اول را خواندم و با دقت بیشتری خود را در مواجهه با عکس هایی قرار دادم که قصد داشت پنجره ای به جهانی از محرومیت آموزشی و مدارس منطقه دشت یاری در سیستان و بلوچستان بر روی مخاطب بگشاید، من از پشت این پنجره به تماشای فیلم کارگردانی شده ای از دانش آموزان یک مدرسه نشستم که شاید تنها حسن اش استفاده خوب از نور و سایه ها و گرفتن رنگ از عکس ها برای القای بار هنری یک مجموعه بود تا روایت مستندی از یک منطقه محروم آموزشی! که آن هم با قرار دادن دانش آموزان در موقعیت های غیر متعارف در یک کلاس درس ، حس و حال واقعی و مستند گونه را از عکس ها گرفته بود.
    برگزاری این نمایشگاه در خانه هنرمندان و انتخاب و اجازه برگزاری چنین مجموعه ضعیفی، از دیگر نکات قابل تامل است که در مقابل عمل برگزارکنندگان علامت سوال بزرگی قرار می دهد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست