1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. شاید قدرت نافذ رسانه عکس بتواند…

شاید قدرت نافذ رسانه عکس بتواند…

عکس به عنوان عنصری مقبول در تمامی ارکان و رده های نظری و کاربردی جامعه ی امروزی توانسته است در بسیاری از حوزه ها تاثیر حضور و فواید اعتماد بر خود را بیان کند.
رسانه ای نافذ، قدرتمند، موثر و غیرقابل انکار چون عکس به سادگی در عمق باور مخاطب جای گرفته و مراحل تحلیل و تعمیق ایجاد باور را در مخاطب شکل می دهد و چگونه است که با وجود برخورداری از توانی چون عکاسی مستند، مدیران و مسئولین ما هنوز! حتی به ساده ترین شکل ممکن هم از این توان بهره برداری نمی کنند؟

در زندگی ماشینی و مدرن امروزه ساکنین جوامع مدرن، مهندسین سازه ها و معماری ها و امکانات شهری و بین شهری برای طرح توسعه جوامع با کمک دانش و فناوری، ریزترین لایه های هندسه معماری و مرایا را محاسبه می کنند جز لایه احترام به حیوانات و حشرات و جانواران و طبیعت را؛ طبیعتی که برای طراحان همان پروژه ها الگویی رایج از نوع زیست در توسعه را در اشکالی گوناگون ارایه کرده است.
در این بین « عکاسی مستند » در حوزه ای چون طبیعت با تمام خطرات و ظرائفی که در پی دارد حامل پیام هایی از زیبایی است و در کنار این زیبایی ها ناقل برخی آسیب های زندگی بشری و توسعه همه جانبه آن است.
Joel Sartore on assignment for NGM, by Gerald Herbert/AP.  An oil covered pelican sits stuck in thick beached oil at Queen Bess Island in Barataria Bay, just off the Gulf of Mexico in Plaquemines Parish, La., Saturday, June 5, 2010. (AP Photo/Gerald Herbert - Call 402.474.1006 for licensing info.) (Image ID: ONA007-00063)
۲۹ دی ماه روز هوای پاک بود و ۱۳ بهمن ماه(۲ فوریه) روز جهانی تالاب ها است و در این میان عکاسان پایگاه عکس چیلیک در یک حرکت هماهنگ گروهی با تشکیل یک نمایشگاه عکس گروهی با عنوان « سونات طبیعت ایران » تلاش کردند تا این بار در محل نگارخانه کوثر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران زیبایی هایی از طبیعت و حیات وحش را به نمایش بگذارند. نمایشی در برابر دیدگان آنانکه صاحب تریبون های تاثیرگذار تعلیم و تعلم اند و به سادگی می توانند با تولید و حمایت از ساخت مجموعه هایی در این مسیر، نسلی مبادی آداب را در برابر محیطی زیست پرورش دهند.
اتفاقی که تاکنون فقط از ضعف باور، آسیب دیده و در مسیر این آسیب آفرینی شکلی تصاعدی به خود گرفته است و تنها ایمان و باور به دامان نافذ و امن هنر است که شاید بتواند فردایی روشن را پیش روی این تاریکی قرار دهد.
ایمان میری از جمله عکاسان این نمایشگاه گروهی است که با گردآوری و ترجمه مقاله ای با عنوان « رسانه عکس و هنر حفاظت محیط زیست » سعی داشته است تا از تاثیر وافر این رسانه مستنداتی را برای مخاطب ارایه کند.
مرور این مقاله(+) را به تمامی عکاسان طبیعت دوست و آنانی که حوزه وسیع و نیازمند کار محیط زیست برای شان محترم است، توصیه می کنیم.
باشد تا روزی به واسطه هنر عکاسان و همگرایی نگاه ایشان شاهد تحولی شگرف در حفظ این امانت الهی و میراث مام زمین برای اهالی فردا و آیندگان کشورمان باشیم.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس « دور و نزدیک » در برازجان
پسین
برگزاری کارگاه آموزش عکاسی مستند در گلستان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست