1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. شرح مهدی فاضل بر مجموعه عکس « دومینو »

شرح مهدی فاضل بر مجموعه عکس « دومینو »

در عالم هنر، گاه! نظریه هایی مطرح می شوند که مجال تامل و فرصت پرداختن به دیگر علوم طبیعی را برای نگاه های دقیق و نکته سنج فراهم می کنند.
مجموعه عکس های ارسالی مهدی فاضل به دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک ، با عنوان: « دومینو » یکی از همین مکاشفه های عکاسانه است که مبتنی بر درک و دریافتی از نظریه های ارتباطاتی تحلیل شده است.
در متن پیوست این مجموعه عکس به عنوان استیتمنت مجموعه آمده است: بال زدنِ پروانه ای در شانگهای، می تواند به طوفان عظیمی در هاوایی منجر شود!
این جمله که زمانی صرفن زاییده ی تخیُّل تصّور می شد، امروز شأنی علمی یافته و «اثر پروانه ایِ» ادوارد لورنتس، در سیستم های آشوب ناک، از پذیرشی نسبی در جامعه ی علمی برخوردار شده است…. حقیقت این است که ما در جهانی با پیچیدگیِ تمام و عجایب بسیار زیست می کنیم. جهانی که ارتباط بین عناصر و پدیده های آن، در نامرئی ترین لایه های آن جریان دارد….
صاحبنظرانِ مسائل اجتماعی، معتقدند که پدیده های اجتماعی، Over Determination اند و نمی توان آنها را فقط با یک یا چند علت خاص مرتبط دانست؛ آنها برآنند که یک پدیده ی اجتماعی، برآیندِ عوامل بسیاری ست که گاه بسیاری از این عوامل، دور از نظر و عینیت، مخفی و نامرئی اند و یا به دلیل ارتباط ضعیف شان با پدیده، نادیده گرفته می شوند.
به بیانی دیگر، اجتماع و مسائل آن، چنان با عوامل و عناصر گونه گون، گره خورده و در هم تنیده شده است که گاه تفکیک یک امر از امری دیگر، ناممکن به نظر می رسد.

از این منظر، دیگر عجیب نخواهد بود اگر افزایش قیمت سوخت، رویه ی دیگرش، پرخاشگری، خودکشی، طلاق و امثال این قبیل عوارض اجتماعی باشد و یا ایجاد یک فضای سبز، رویه ی دیگرش، کاهش قیمت نان یا پیشرفت تحصیلیِ کودکان باشد و مواردی از این دست …
عکس های این مجموعه، فتومونتاژ نیستند! بلکه با انتخاب چند صفحه از بین صدها صفحه روزنامه و نور دادن از پشت به آنها، تولید شده اند و انطباق مطالب مختلف پشت و روی این صفحه ها با یکدیگر، مبنای تلنگر به ارتباط آنها و درهم تنیدگیِ مسائل گونه گونِ اجتماعی قرار گرفته است.
متن و عکس: مهدی فاضل

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
«کهکشان های کوچک» موسوی در نگارخانه آتشزاد
پسین
نمایشگاه عکس « پله سوم » در لاهیجان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست