1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش تصویری
  4. صرف زمان کافی و گفت وگو با عکاسان « عکس نوشت »

صرف زمان کافی و گفت وگو با عکاسان « عکس نوشت »

نمایشگاه گروهی « عکس نوشت » هم مثل بسیاری از نمایشگاه های هم عرض و رسمی با حضور عکاسان و علاقمندان عکاسی و میهمانان و مدعوین ویژه اش گشایش یافت.
در انبوه جمعیت چندصدنفری که در ساعات گشایش نمایشگاه و در غروب یک روز تعطیل همچون جمعه ۱۵ بهمن ماه شاهد آن بودیم، اتفاقی چشمگیر و ارزشمند رخ داد که عدم بیان آن به واقع ناسپاسی از یک رفتار اخلاقی است.
اتفاقی که این روزها در میانه امور تشریفاتی و رایج در جریان گشایش نمایشگاه ها و حضور مدعوین به چشم می خورد تشریفات بی قاعده و دعوت از سلبرتی های بی فایده و فریبنده و نفرآفرین است که در نهایت عوایدی جز شکست حرمت صاحبان آثار و نمایشگاه ندارد.
اگر چه این رفتارها برگرفته از خبط اندیشه امامزادگان عکاسی است که با راه اندازی این دست بازی ها برای خود سفره نان و آب و نام، پهن می کنند و توسط جریان سازان، به عناوین سیاست گذار و متولی عکاسی گمارده می شوند.
نمایشگاه گروهی #عکس_نوشت در حالی گشایش یافت که عکاسان باتجربه و شناخته شده ای به زیبایی تمام در محیط نگارخانه لاله حضور یافتند ولی آنچه در این زیبایی خودنمایی می کرد، صرف زمان کافی و برنامه ریزی شده و صبوری یکی از پرمشغله ترین چهره های عکاسی و اجرایی عکاسی بود که در پای هر بخش از نمایشگاه به دقت متن ها را خواند و عکس ها را دید و با عکاسان به گفت وگو پرداخت.
رفتاری که این روزها با وجود تراکم نمایشگاه ها و حضور چهره ها و دعوت هایی که انجام می شود کمتر توفیقی برای مشاهده آن داریم.

پیشین
دیدار عکاسان از آثار نمایشگاه عکس نوشت
پسین
نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر

به تازگي منتشر شده

۱۸ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • حسین عصاری آرانی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۱۷:۱۷

    این که استادان عکاسی در نمایشگاه ها حضور می یابند مایه دلگرمی برای عکاس یا عکاسان در نمایشگاه است؛ اما این که فردی با تخصص لازم آثار را نقد و بررسی کند و با صاحب اثر صحبت کند و خوبی ها و حتی کاستی های را بیان کند دلگرمی بیشتری برای ادامه مسیر است. نمایشگاه ها ایجاد می شوند تا آثار رائه شده در معرض دید و نقد قرار بگیرند که متاسفانه بسیاری از نمایشگاه های حال حاضر بیشتر نمایشی هستند تا این که فقط نام نمایشگاه بر آنها باشد.
    از این که ایشان زمانی را با صاحبان اثر در نمایشگاه گذراندند، از ایشان سپاسگزارم.
    انتقال تجربه ها از عکسان با تجربه تر و پیشکسوت به عکسانی که تازه در اول راه هستند باید بیش از این صورت گیرد. گپ و گفت در نمایشگاه ها به نظر من آغاز این مسیر است و این صحبت ها باید بیشتر صورت گیرد.

    پاسخ
  • ایمان میری
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۱۷:۱۹

    زنده روحِ همیشگی…
    او بواقع زنده روح است، زنده بین است و زیرکانه برانداز می کند، می خواند و بحث می کند…!
    استاد سرشلوغ دنیای هنر هیچ دغدغه و عجله ای در چهره آرامش نداشت، نگاه زنده ای داشت که روح را صفا می داد… بغیر از خیلی ها بود، با جملاتی بعضا کوتاه و شاید بلند عکس را چونان دقیق می خواند که خود عکاس ها به وجد می آمدند… او #عکس_نوشت را خواند، همه اش را؛ با همسرش آمده بود، کاملا بی تشریفات، کاملا خانوادگی؛ اولین بار بود که هنرمندی والا مقام را اینگونه با صفا می دیدم، چشم در چشم عکاسان جوان دوخت، به آنها آرامش داد، انگیزه داد، قدرت داد و یک هدف داشت، زنده روح کرمانی آمد تا روی بسیاری که می توانستند و نیامدند را سفید کند؛ زنده روح کرمانی همان گرمای صمیمی قلب لوت را به ارمغان آورده بود. ساعتی و اندی به تماشای ۲۷ مجموعه موجود پرداخت، راه برخی را نشان داد، برخی را سرنخ داد و برخی را تمجید و تشویق کرد. او عجیب منشی دارد، در خیلی ها نمی بینم، کاش استاد کلاس اخلاق بود.

    پاسخ
  • سپیده سیرانی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۱۷:۲۱

    حضور عکاسان پیشکسوت مایه دلگرمی است.
    از ایشان و همسر محترمه شان برای زمانی که با صاحبان اثر نمایشگاه صرف کردند متشکرم.
    به نظرم باید انتقال تجربیات از سوی پیشکستوان به تازه کارها بیشتر از این صورت بگیرد.

    پاسخ
  • جواد میرزاپور
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۱۸:۴۸

    برای تماشای نمایشگاهی چون #عکس_نوشت که حاصل همراهی نوشته و عکس است ، باید حوصله به خرج داد ، متن ها را خواند، عکس ها را دید و به ارتباط بین عکس و نوشته دقیق شد.
    شاید ایشان از معدود کسانی بود که با این سبک و سیاق به همه آثار پرداخت و حتی قدم فراتر گذاشت و به گفتگو با عکاسان پرداخت! از نقاط قوت و ضعف گفت و پاسخ صاحب اثر را شنید ، هرچند هرازگاهی در بین سوالاتشان ، نمونه هایی کلیشه ای و نه چندان حرفه ای رایج در جامعه عکاسی یافت میشد .
    به هرحال اختصاص دادن این همه وقت و انرژی به همراه همسرشان ، برایم بسیار عجیب و خوشایند بود .
    از ایشان و همسرشان متشکرم و امیدوارم همه بزرگان جامعه عکاسی ، رفتارهایی از این جنس را تکرار و ترویج کنند.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۲۰:۱۱

    همه ما وقتی اثری را میبینیم تحلیلی از آن به ذهنمان میرسد ولی چون دانش کافی نداریم بسیار مشتاقیم که کسی که صاحب نظر است در مورد آن برای ما صحبت کند و از نقاط ضعف و قوت آن برایمان بگوید.
    این آرزو برای من در این نمایشگاه به تحقق پیوست و جناب زنده روح علیرغم مشغله فراوان متن تک تک مجموعه آثار را مطالعه کردند و پیرامون آن با صاحب اثر گپ و گفت کوتاهی داشتند از جمله نقطه ضعف یا قوت اثر ویا حتی پیشنهادی در جهت بهبود کار که واقعا این حرکت بسیار ارزنده بود و چقدر جامعه عکاسی ما نیاز به این اخلاق دارد که رشد خود را در رشد جمعی بداند و از بذل دانش خود به هنرجویان تازه کار دریغ نکند.
    سپاس از لطف ایشان و همراهی همسر گرامیشان

    پاسخ
  • نسرین رستمی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۲۰:۲۷

    در شرایط کنون کمتر کسی را پیدا می کنی که در زمان بازدید از نمایشگاه توجه خاص و ویژه ای روی فریم ب فریم عکس و نوشته ها داشته باشد.
    ممنونم از اقای زنده روح بخاطر وقت و انرژی که گذاشتند و روی تک تک مجموعه ها نظرات خودشان را عنوان کردند و نقاط قوت و ضعف اثار را بیان کردند.
    همچنین ممنونم از همسر محترمشان که ما رو مورد لطف خودشان قرار دادند و از نمایشگاه دیدن کردند.

    پاسخ
  • حضور بزرگان و پیشکسوتان در نمایشگاه گروهی باعث افتخار و غرور است.
    بسیار لذت بردم از اینکه ایشان با آرامش و دقت، یک یک آثار را بررسی می‌کردند سپس سخاوتمندانه مجموعه آثار هر صاحب اثر را برایش نقد می نمودند. انرژی و زمانی را که با اشتیاق صرف اینکار نمودند بسیار خوشایند و موجب دلگرمی فراوان بود.
    بدون اغراق از نقد عکسهایم توسط ایشان بسیار بهرمند شدم،نکات و ایده هایی که از جانب ایشان مطرح شد، ذهنم را در چند روز گذشته به شدت مشغول نمود.
    یقیناً در آینده این پیشنهادها و ایده ها را سرلوحه کارم قرار خواهم داد، صمیمانه بابت زمان چشمگیری که صرف دیدن و نقد آثارم نمودند سپاسگزارم.
    سایه ایشان و همه پیشکسوتان عکاسی مستدام باد.

    پاسخ
  • سید ایمان میری
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۲۱:۱۵

    زنده روح کرمانی #عکس_نوشت را دید، خواند و رفت.
    در ظاهر عجیب نیست که یک استاد عکاسی به نمایشگاه عکس برود، ولی در عمل قضیه حاکی از پیام دیگری است.
    عکاسان زیادی از نمایشگاه بازدید کردند، بازدیدهایی نه چندان جدی و بی دغدغه، ولی زنده روح دغدغه داشت و بهمین دلیل بیش از یک ساعت وقت خود را صرف تماشایی تمامی آثار کرد، با همه عکاسان به گفتگو نشست و رهنمودهایی بسیار موثر را در گوش آنان زمزمه کرد.
    پیام حضور زنده روح کرمانی فارغ از جایگاه حقوقی وی، اهمیت و توجه به جامعه خود بود، او خود محصول همین جامعه است، در همین جامعه رشد کرده و خاک همین عرصه را خورده است، حضور بی تشریفات و بزرگوارانه وی الگویی است یرای همه آنانکه دعوت شدند و نیامدند و نیز انگیزه مضاعفی است برای آنانی که حتی از قلم افتاده بودند ولی آمدند.
    یادمان باشد، ارزش فرد به جامعه پشتیبان اوست، زنده روح کرمانی ارزش دارد چون عکاسان زیادی حمایت های وی به اشکال مختلف را لمس کردند، من او را می ستایم، با اینکه اولین دیدار حقیر و ایشان بود، کاش عکاسان سرشلوغ دیگر نیز دغدغه های او را داشتند، دغدغه پیشرفت برای همه.

    پاسخ
  • محمدرضا خرازی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۲۱:۲۷

    از جناب زنده روح عزیز سپاسگزارم بابت بازدید دقیقشون از همه اثار و از توصیه های ایشون به صاحبان اثر.
    یکی از توصیه های ایشون ثبت اثر بعد از تهیه متن بود، ایشون معتقد بودن تهیه عکس برای متنی و ایده ای که از قبل مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته خیلی تاثیرگذارتر از عکسهایی است که برای متن مورد نظر ما انتخاب شده اند
    در بدو وروداز متن استیتمنت نمایشگاه و تعریف عکس نوشت اقای کیارنگ علایی آغاز کردند و دریافتند که این نمایشگاه از نمایش تک عکس و مجموعه دور شده و قرار به نمایش تم دارد.
    با این نگاه و با این دانش چقدر صحیح و چالش برانگیز نفر به نفر نمایشگاه را مورد کندوکاو قرار دادند.
    از ایشون و همسر محترمشون که وقت گذاشتن و از نمایشگاه دیدن کردن بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • اعظم حشمتى
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۲۱:۵۴

    نمایشگاه عکس نوشت در سیر برگزاری نمایشگاه های گروهی دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک رویکردى نوین در ارایه عکس به مخاطب دارد.
    آفرینش متن در کنار عکس ، وراى قدرت بیان دوربین، فهم معناهاى درونى عکس را ممکن مى سازد. این مهم با خواندن متن و عکس با هم میسر است تا تأویل عکاس از دنیاى درون عکس بر مخاطب روشن گردد.
    حضور عکاسان بنام در دستاوردى اینچنین را باید به فال نیک گرفت که وراى نام و دانش و موقعیت، نمایشگاهى با این عنوان و هدف را درست مى بینند و مى خوانند و به نقد عکس و عکاس مى پردازند.
    برخی بدون خواندن متن ابتدای نمایشگاه اشکال می گرفتند که مجموعه عکس هایی بی ارتباط از هم را عکاسان در این نمایشگاه چیدمان کرده اند که نخواندن متن ابتدای نمایشگاه و انتخاب تم در قالب عکس نوشت برای برخی عکاسان و انتقادهایی که می کردند بسیار شگفت آور بود.
    با وجود حضور دیگر عکاسان و بیان دیدگاه هایی که به نمایشگاه داشتند، حضور آقاى زنده روح کرمانى در نمایشگاه عکس نوشت ، دیدن ، خواندن عکس ها و متن و گفتگو با عکاسان نشان خوبى از أرج نهادن به هدفى بود که نمایشگاه بر أساس آن شکل گرفته است.
    بیان نقاط ضعف و قوت عکس ها در واقع حرمت نهادن به تلاش عکاسان جوان و با سابقه اى بود که علاوه بر نیاز به دیده و راهنمایی شدن ، نقدى شایسته و بدور از تملق و بر اساس اطلاعاتى بروزتر و بدور از نقدهاى متداول و تکرارى را براى ادامه راه نیازمندند.

    پاسخ
  • میترا محمدی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۲۲:۱۵

    حضور اغلب عکاسان باتجربه ای که در نمایشگاه حضور یافتند فرصتی بسیار مغتنم پدید آورد و از این بابت از تمامی شان متشکرم.
    وقتی پیشکسوتان و صاحب نظران از نمایشگاهی استقبال می کنند ، احساس خوبی داریم ، و اینکه در میان این صاحب نطران استادی چون جناب آقای زنده روح با صبر و بردباری و تامل بسیار ،زمان زیادی را صرف خواندن نوشته ها و دیدن تک تک عکسها کردند ، از ایشان نهایت تشکر را می کنم و چه بسیار موثر است چنین نقدها و توصیه هایی برای عکاسانی که در مسیر تجربه در مسیر راه هستند.
    از همسر ایشان هم نهایت تشکر را داریم برای همراهی و زحمتی که کشیدند.
    ای کاش دیگر اساتید هم این زحمت را قبول می کردند و زمانی را صرف گفت وگو می کردند.
    امیدوارم برقرار و پاینده باشند.

    پاسخ
  • عرفانه سعیدیان
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۲۲:۲۸

    صد البته اینکه صاحب نظران و بزرگان برای دیدن آثار تازه کاران امروز صرف وقت و دقت می فرمایند بسیار مغتنم است .اما نکته جالب برای من دقت نظر ایشان در زیر بنایی بود که منجر به ساخت آثار شده .همین هوشمندی و دقت برای من سودمند و آموزنده بود از ایشان آموختم که نگاهم به سوژه نقطه ای و زود گذر نباشد گسترده و مداوم باشد یعنی میشود در بطن سوژه ها وارد شد یعنی می توان عکسهای بیشتر و‌بیشتری از یک سوژه اولیه گرفت که در واقع هزارن زاویه نادیدنی آن را دیدنی می کند.

    پاسخ
  • مهدیه زینی اسکویی
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۲۹

    همیشه در نمایشگاههای این چنینی شاهد حضور اساتید عکاسی هستیم ولی اینکه بزرگی چنین بزرگوارانه و بی دریغ برای تک تک اعضا وقت بگذارند و با دقت تک تک آثار را نقد کنند در کمتر جایی اتفاق میفته.
    از جناب زنده روح بسیار سپاسگذارم که چنین انرژی رو صرف نمایشگاه عکس نوشت کردند…

    پاسخ
  • مجتبی محسنی
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۰۰

    جای خوشحالی داره که در روز افتتاح نمایشگه عکس، #عکس_نوشت شاهد حضور ریش سفیدان عرصه هنر عکاسی در میان انبوه ی از میهمانان گرامی بودیم و با نقد و نظراتشان به راهنمایی به عکاسان صاحب اثر میکردند و زمان خودشان را در اختیار ما قرار داده بودند.
    از این میان حضور جناب آقای مسعود زنده روح کرمانی؛ رییس هیات مدیره ی انجمن عکاسان ایران بسیار نیک و پسندیده بود که با دیدار از نمایشگاه #عکس_نوشت نشان دادند که پشتیبان عکاسان جوان و جویای نام هم نیز هستند و در اینجا من از این حرکت پسندیده ایشان تشکر میکنم.

    پاسخ
  • سهیلا خانمیرزایی
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۶:۲۱

    مراسم افتتاحیه نمایشگاه “عکس نوشت” با استقبال گرم اساتید، علاقه مندان و صاحب اثران به صورت باشکوهی برگزار شد و در این گذر استاد زنده روح کرمانی با علاقه زیادی از همه عکس ها بازدید و با صاحبان آثار گفتگو کردند. این گفتگو برای “عکس نوشت” بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است چرا که امروزه انگشت شمارند کسانی که اینگونه برای هنرمندان جوان وقت میگذارند.
    بنده به عنوان عضوی کوچک و بی ادعا از جامعه پرافتخار عکاسان، شنونده آرای ایشان بودم اما درباره غیر همسویی دیدگاه هنرمند و جامعه، با ایشان هم رای نبودم.

    پاسخ
  • گل گونه نجفی
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ۰۰:۱۵

    یک سری اتفاقات باعث دلگرمی میشود، نمایشگاه عکس نوشت در روز افتتاحیه خاطرات خوشی در ذهن ها ثبت کرد .
    حضور اشخاص برجسته عرصه عکاسی باعث افتخار بود.
    با تشششکر فراوان از پایگاه عکس چیلیک برای فراهم کردن شرایط مناسب و مدیریت این اتفاق قشنگ .

    پاسخ
  • هانیه حجازی
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ۱۲:۰۰

    ایده عکس نوشت در بین همسفران عکاس چیلیک جرقه ای شد برای جمع بندی و بازنگری به آثار تولید شده طی چندین سفر با این تور یا جمع بندی آثار هر عکاس به صورت ارائه مجموعه. همچنین نگاه جدیدی را پایه گذاری کرد به نام نوشتن و استیتمنت اثر که بسیار در دنیای ارتباطی امروز نقش اساسی دارد.
    لذا این حرکت رو به رشد از ارائه تک عکسهای خوب پا فراتر گذاشته و عکاسان همسفر را برای یک اندیشه وسیع تر و ارائه کاملتر هدایت میکند که اینها همه نشان از رشد و بلوغ دارد که جای بسی خوشنودی و مثبت نگری است.
    این نمایشگاه به دلیل اولین حرکت در این امر شاید دچار ضعفهایی باشد اما میشود از انها چشم پوشید و برای حرکت رو به جلوتر و برپایی نمایشگاه های وسیعتر با مجموعه های قوی تر که استارت اولیه آن عکس نوشت بوده تلاش کرد.
    سپاس فراوان از پایگاه عکس چیلیک که این محیط را مساعد نموده تا این دست فعالیت ها در پرورش استعداد های عکاسان این مرز و بوم نقش بسزایی را ایفا کند.

    پاسخ
  • بلوغ فرآیند یادگیری عکاسی در نگاه مجموعه ای به آثار ثبت شده توسط عکاس است و همسفران پایگاه عکس چیلیک کوشیدند گام بلندی را در آغاز این مسیر بردارند و ماحصل سالها حضور در کنار پایگاه عکس چیلیک را در قاب عکس نوشت به نمایش بگذارند. آغازی جسورانه که ان شاله با استمرار مسیر رشد و بلوغش را بپیماید و ثمره های ارزشمندی را برای جامعه به بار آورد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست