1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. عکاسانی که در زندگی شخصی مردم سرک می‌کشند+تصویر

عکاسانی که در زندگی شخصی مردم سرک می‌کشند+تصویر

منبع: خبرگزاری فارس –

سرک کشیدن در زندگی شخصی مردم و نگاه کردن به روزمرگى‌هاى دیگران سوژه عکاسی بوده که از چند سال گذشته توسط برخی عکاسان کلید خورده است.

13950214000851_PhotoAبه گزارش گروه هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، سرک کشیدن در زندگی شخصی مردم و نگاه کردن به روزمرگى‌هاى دیگران سوژه عکاسی بوده که از چند سال گذشته توسط برخی عکاسان کلید خورده است.

در این روش، عکاس از پشت پنجره شیشه‌ای خانه‌های مردم، تصاویری از دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه و کارهای شخصی افراد تهیه می‌کند. هرچند به گفته مجید ملانوروزی این سبک از عکاسی مدرن و هنری که اخیرا در ایران مد شده، نوعی پرفورمنس محسوب می‌شود. هنری که بیشتر مبتنی بر ساخت و ساز است تا بر عکاسی واقعی از زندگی مردم.

 


بخشی از مجموعه «سر تا سر پنجره»

 

حدود ۱۴ ماه گذشته تکرار این مجموعه در سیزدهمین دوسالانه عکس ایران که یکی از داورانش نیوشا توکلیان بود، با عنوان «سرتاسر پنجره» به نمایش گذاشته شد.

این بار مجموعه دیگری با عنوان «کاتماندو» که اثر «علی ناجیان» و «رامیار منوچهرزاده» است در گالری راه ابریشم به نمایش گذاشته شده است. تصاویر ساختگی که به نوعی هنجارشکنی در جامعه اسلامی ـ  ایرانی محسوب می‌شود.

 

 

در یکی از قاب‌های این مجموعه، تصویر دو زن در پشت پنجره را نشان می‌دهد که در حال سیگار کشیدن هستند. در این عکس به نوعی یأس و ناامیدی در جامعه زنان ایرانی به بیننده القا می‌شود.

 

 

در بخش دیگری از این عکس‌ها سالن پذیرایی به تصویر کشیده شده که دختران با پوششی در حریم شخصی در حال گرفتن عکس سلفی هستند و این کار آنها سوژه این عکاس‌ها قرار گرفته است.

 

 

در یک قاب دیگر، زن و شوهری دیده می‌شود که مرد در حال مطالعه است و همسرش با پوشش خانگی در پشت سرش ایستاده است؛ همچنین زن مسن که با چشم‌های نگران بیرون از پنجره را نظاره می‌کند، سوژه این عکاس‌ها شده است.

 

 

در شرح این مجموعه عکس این گونه نوشته بود: «نگاه کردن به روزمرگى هاى دیگران، سرک کشیدن و دزدکى دیدن به نوعى نگاه کردن به زندگى خود ما بود.  واکاوى زندگى دیگران و هراس از دیده نشدن شاید سرانجامى جز به هم رسیدن نداشته باشد؛ در نقطه‌اى پایانى … کاتماندو ماجراى یک فرجام بود.»

 

 

مدیر گالری درباره این آثار گفت: این عکاس به دلیل حس کنجکاوی خودش و دیگران اقدام به گرفتن چنین عکس‌هایی کرده است. او فکر می‌کند زندگی‌ دیگران متفاوت با زندگی‌ خودش است.

 

 

این نمایشگاه عکس در دو مرکز گالری‌های راه ابریشم یکی در فرمانیه و دیگری در بلوار کشاورز برگزار شده است.

انتهای پیام/ج

پیشین
برگزاری نمایشگاه عکس با عنوان «لبخند روح‌الله»
پسین
نمایشگاه عکس سرک کشیدن در زندگی مردم تعطیل شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست