1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عکاسان برگزیده سومین جشنواره ملی عکس نگاران معرفی شدند

عکاسان برگزیده سومین جشنواره ملی عکس نگاران معرفی شدند

سومین جشنواره ملی عکس نگاران منتخبین خود را معرفی کرد

سومین جشنواره عکس نگاران در حالی برگزار شد که به دلیل همه گیری بیماری کووید ۱۹ امکان برگزاری جشنواره بصورت اردویی و مطابق سالهای گذشته وجود نداشت ، بنابراین برگزار کنندگان جشنواره تصمیم گرفتند جشنواره به صورت غیر حضوری برگزار شود.

مهدی نجارپیشه دبیر جشنواره در مورد بخش های مختلف جشنواره گفت : این جشنواره در ۳ بخش برگزار شد و تعداد کل آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره ۲۷۰۰ اثر از ۱۹۴ عکاس بود که بعد از داوری آثار ۸۸ اثر به دور پایانی جشنواره راه پیدا کرد.

نجارپیشه از مشارکت عکاسان زن تقدیر کرد و گفت: امسال بخش ویژه جشنواره با موضوع زن در استان سیستان وبلوچستان بود و مورد استقبال عکاسان کشور نیز قرار گرفت.

مراسم پایانی جشنواره ملی عکس نگاران بصورت آنلاین در سینما تک (استاد علی شهری) شهر زاهدان برگزار شد، در ابتدای این مراسم که حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بلوچ زاده معاون هنری و سینمایی و تعداد محدودی از هنرمندان حضور داشتند ، مسگرانی گفت : استان سیستان و بلوچستان با طبیعت و اقلیم بی نظیر، نیاز به معرفی بیشتری دارد که این جشنواره نیز به نوعی معرف آداب و رسوم، طبیعت، صنایع دستی و گردشگری بوده است.وی افزود : امیدواریم که با موفقیت های خوب این جشنواره بتوانیم در آینده ای نزدیک آن را در سطح بین المللی برگزار کنیم.

در این مراسم کیارنگ علایی به نمایندگی از طرف هیات داوران متشکل از آقایان محمدرضا چایفروش ، کیارنگ علایی ، عرفان سامان فر ، صادق سوری و خانم آزاده بشارتی بیانیه را قرائت کرد، در بخشی از این بیانیه آمده است :

حالا که عکاسی کردن هزینه مالی چندانی ندارد، باید بیش از همیشه نگران جایگاه تعقل و تفکر در این هیات جدید عکاسی بود. به قول مارشال مک لوهان طراح مفهوم دهکده جهانی و مبدع عبارت جالب رسانه پیام است کل فناوری های رسانه ای از الفبا تا کامپیوتر در واقع امتداد انسان هستند و انسان تحت تاثیر رسانه به چگونه بودن خویش در جهان تن می دهد.  بر این اساس او معتقد است زمانی که انسان در یک محیط الکترونیک زندگی می کند خصلت جدیدی می یابد و هویت او بازتعریف می شود. در چنین شرایطی وظیفه ای که بر دوش یک فستیوال عکاسی است، رسالتی متفاوت تر از گذشته است، اگر در نظامی سنتی، وظیفه جشنواره های عکاسی، فقط کشف و تشویق بود، امروز به اعتقاد ما این جشنواره ها، هویت تصویری جامعه امروز را تشکیل می دهند. اگر به زعم رابرت کاپا حقیقت بهترین تصویر و بهترین تبلیغ باشد، باید گفت عکاسی مستندگرایانه نمونه متعالی قابل مطالعه در مورد زندگی انسان در دوره های مختلف است. عکس مستند ذاتا خودبیانگر است، و با بی واسطه گی در خدمت بیان واقعیت قرار می گیرد. ادراک عکس مستند بر اساس اطلاعات عمومی و پیش زمینه هایی است که مخاطب از شیوه زیستن انسان در دوره زمانی خاص در ذهن دارد. او با قیاس این پیش زمینه ها و اطلاعاتی که عکس مستند بدون جانبداری در اختیار او قرار می دهد به ساحت پیام و آگاهی در عکس مستند راه می باید.  مستندگرایی اساسا با چند مولفه اصلی و زیر مجموعه های مختلف شناخته می شود: ساختار تاریخی و دلسوزی نسبت به تاریخ دو مولفه اصلی این نوع عکاسی اند و در زیر مجموعه های این رویکرد: بی طرفی عکاس نسبت به واقعه، گواهی و شهادت بر وضع موجود در صحنه، و احساس دین و تعهد نسبت به وضعیتی مشخص و معین از زیستن آدم ها در دوره ای خاص، از دیگر زیرمجموعه های رویکرد مستندگرایانه اند.

عکس اول بخش ویژه زن، عکاس: حسین ظهروند


در ادامه اسامی برگزیدگان اعلام شد: در بخش ویژه با موضوع زن، ابراهیم باقرلو و حمید شاه بدی شایسته تقدیر از سوی هیات داوران با جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال، محمود رضا معین معین پور،نفر سوم شایسته لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال، رامین کاکاوند به عنوان نفر دوم و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال، حسین ظهروند به عنوان نفر نخست دریافت تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون را از آن خود کردند.

عکس اول بخش طبیعت و محیط زیست، عکاس: میلاد نعلبندان

همچنین در بخش طبیعت و محیط زیست ارس زنگنه و اسحاق آقایی موفق به دریافت لوح تقدیر هیات داوران و جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال، سمیه شیخ ویسی نفر سوم جشنواره موفق به دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ ۱۰میلیون ریال، مهدی سعادت نفر دوم جشنواره ، دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال و میلاد نعلبندیان به عنوان نفر اول این بخش از جشنواره موفق به دریافت تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال شدند.

عکس اول بخش جلوه های زندگی, عکاس: محمد رضایی

در بخش جلوه های زندگی محمود میربزرگ موفق به دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال، فرشته اصلاحی به عنوان نفر سوم موفق به دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال، احمد بلباسی نفر دوم موفق به دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال و رتبه اول جشنواره به همراه تندیس،لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به محمد رضایی اهدا شد.

درپایان دبیر جشنواره دکتر مهدی نجارپیشه از دو عکاس جوان ، حدیث معزی و هیوا سوری به پاس تلاش در هنر عکاسی با لوح تقدیر و هدیه نقدی قدردانی به عمل آورد.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس بازماندگان یهودی «هنری میلر» به ثبت رسید
پسین
عکاس مولف «علی اکبر آقاجری» درگذشت

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست