1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. فتومونتاژ هنرمند عکاس جاسم غضبانپور از مدافعین خرمشهر

فتومونتاژ هنرمند عکاس جاسم غضبانپور از مدافعین خرمشهر

این روزها رهگذران مرکز شهر تهران عکسی با ۴۰ متر مربع وسعت را در ضلع جنوبی میدان هفتم تیر مشاهده می کنند که در حاشیه ی بوستان به نمایش درآمده است.

 مدافعین خرمشهرعکسی که با انبوهی از چهره های شبیه به رزمندگان سالهای جنگ عراق بر علیه ایران است که در طول بیست متر و ارتفاع دو متر طراحی و به نمایش گذاشته شده است.

 

 

جاسم غضبانپور عکاس نام آشنایی است که طراح و عکاس این اثر فاخر است که همزمان با گرامی داشت هفته دفاع مقدس این اثر را با هماهنگی به نمایش درآورده است تا با این کار توجه شهروندان را به این چهره ها و ماجرای این اثر چیدمان شده جلب و متمرکز نماید.

غضبانپور پیرامون ایده و انگیزه طراحی این تصویر پاناروما اظهار می دارد:
 مدافعین خرمشهر۱- ابتدا تمام عکس های یادگاری گرفته شده رو جمع کردیم که بیش از ده هزار قطعه عکس شد که اسکن و کپی شان را تهیه کردیم.
۲- فهرستی از همه آنهایی که از اوایل شهریور کنار هم جمع شدند تا از شهر خرمشهر محافظت کنند تنظیم کردیم.
۳– برای شناسایی افراد شروع به دعوت از افراد قدیمی و ضبط خاطرات ایشان کردیم تا صحت حضورشان در موقعیت و زمان اثبات شود.
۴- برای هر نفر یک پرونده درست کردیم و هر شخص در هر عکسی که بود یک کپی از آن عکس را در پرونده اش قرار دادبم
۵- شروع به انتخاب عکس هایی کردیم که لباس ها و نور و فرم نگاه شان به دوربین شبیه هم باشد.
۶- حالا وقت چیدن شد بیش از دو سال طول کشید تا فایل اولیه آماده شود.
۷- تابلو پس از اتمام سه بار در سایز دو متر در بیست متر چاپ شد و در سوم خرداد که تقریبا همه بچه ها دور هم جمع می شوند به معرض دید گذاشتیم تا افراد تکراری شناسایی و حذف شوند.

 مدافعین خرمشهرو اما مهمترین قسمت اینکه موقع چیدن سعی شد که شهدای هر خانواده نزدیک یا کنار هم قرار گیرند و فرماندهان در میانه ی تصویر قرار داده شدند.
دو نفر را یکی به خاطر دسته گلی که دارد و دیگری بخاطر پرچم ایران که در دست داشتند در دو طرف تصویر قرار دادیم و محمد جهان آرا را هم در مرکز قرار دادیم. حالا عکسی داریم مزیّن به نام سه تن که اسم مبارک محمّد را دارند.

زمانی که در شهریور ۵۹ جنگ شروع شد جوانان خرمشهر اعّم از دختر و پسر، زن و مرد به فرماندهی محمد جهان آرا مقاومتی جانانه کردند و چهل و پنج روز جلوی دشمن ایستادند و نگذاشتند دشمن شهر را بگیرد.

نگذاشتند او که شعار می داد یک هقته ای تهران را خواهم گرفت به آرزویش برسد و این تصویر(بخشی) از اون عزیزان هست تقریبا یک سوم این افراد حاضر در عکس، شهید و بقیه از جانبازان جنگ اند.
و در نهایت بیننده در برابر این تابلو می تواند مدافعین خرمشهر را از شهید محمد جهان آرا تا یکایک یارانش را ببیند.
خود محمد جهان آرا در مرکز تابلو و یارانش همچون: سیدصالح موسوی مردی که با تن لخت و یک قبضه اسلحه آر پی جی به شکار تانک های عراقی می رفت یا هنرمند شهید بهروز مرادی بزرگ مردی که با شلیک نخستین گلوله در مرز ایران، مقاومت را شروع کرد و با آخرین گلوله و بعد قبولی قطع نامه در همان نقطه که آغاز کرده بود بعد از ایستادگی مثال زدنی اش به شهادت رسید، در سمت چپ حاج حسین فخری و حاج غلام کویتی پور را می بینیم.

 مدافعین خرمشهر
مردانی که آوای ممد نبودی ببینی … را سر دادند و در نهایت این تابلو که به سه محمد(ص) معروف است: محمد جهان آرا در مرکز تصویر، محمد گلشن پرچم ایران به دست در طرف چپ تصویر و محمد سمیرمی با دسته گلی در طرف راست تصویر.
صاحب تالیفاتی چون: شکوه خوزستان، آسمان و زمین، بم، زندگی و دیگر هیچ و … در انتهای این تصویر طراحی شده اسامی ۶۹۴ تن از رزمندگان حاضر در این تصویر را معرفی کرده است.
آنچه در طراحی این تصویر جالب است توجه به جامعیّت آماری و صحّت اسامی است به گونه ای که در بین افراد چهره شخص جاسم غضبانپور به عنوان عکاس حاضر در خرمشهر نیز دیده می شود.
عکس ها از: صبرا رئیسی

منبع: پایگاه عکس چیلیک

 

پیشین
«اسماعیل عباسی» عضو شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد
پسین
نمایشگاه عکس « کناره های فراموشی » در نگارخانه بهارک

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست