فنینگر آندریاس

فنینگر آندریاس

نام: آندریاس

نام خانوادگی: فنینگر

تاريخ تولد: 27/12/1906 – پاریس
تاريخ وفات: 18/02/1999 – نیویورک

 

بیوگرافی و سوابق اجرایی هنری:

آندریاس فنینگر با نام کامل آندریاس برنهارد لیونل فنینگر در 27 دسامبر 1906 در پاریس، فرانسه متولد شد.
وی عکاس و نویسنده موضوعات تکنیکی عکاسی بود که عکس های طبیعت و مناظر شهری او قابل توجه بود.
وی فرزند ارشد لیونل فنینگر نقاش بود و یکی از فعالترین عکاسان جهان که از هر دو لحاظ فنی وبصری پیشگام بود. آندریاس مدرک معماری خود را از باهاوس، مدرسه ای نوآور در طراحی واقع در وایمار، آلمان اخذ کرد.
زمانی که در رشته معماری تحصیل می کرد علاقه او به عکاسی توسعه یافت و 4 سال همزمان به عنوان معمار و عکاس در آلمان مشغول به کار بود تا زمانی که شرایط سیاسی آن را غیر ممکن ساخت و به پاریس نقل مکان کرد و در استودیو Le Corbusier’s شروع به کار کرد.
سپس در سال 1933 به سوئد رفت و در آنجا یک شرکت تخصصی درزمینه معماری و صنعتی تاسیس کرد. با شروع جنگ در سال 1939، فنینگر به نیویورک تغییر مکان داد و به صورت عکاس آزاد برای آژانس ستاره سیاه و بعد برای اداره اطلاعات جنگ ایالات متحده مشغول به کار شد.
بعد از مدتی کارآموزی، عکاس مجله لایف شد ( 1943-1962) جائیکه برای خود اعتبار کسب کرد. در ادامه، او بر روی کارهای شخصی اش از جمله برگزاری نمایشگاه و انتشار کارهایش به طور گسترده متمرکز شد. در میان شناخته شده ترین کارهایش، تصاویرسیاه و سفید او از نیویورک که غنی از جزئیات بود، محصول استفاده از وسایل و تکنیک هایی تجربی بود که باعث شد در طول مدت کارش پیشگام باشد.
وی همچنین عکس های زیادی از عناصر طبیعی گرفت، مانند: صدفها، درختان و استخوان ها به صورتی که آنها را از محیط اطراف خود جدا کرده و در پس زمینه هایی خلوت، از آنها عکاسی می کرد، تا فرم آنها به صورت برجسته تری نمایان شود.
تصاویر مناظر شهری و همچنین پرتره هایی که از طبیعت گرفته است، هردو نشان دهنده توجه او به ساختار زیربنایی آن چیزهاست، که ناشی ازتحصیلات او در زمینه طراحی و معماری است. فنیینگر بواسطه آثارش که ترکیبی از تجربه عملی و وضوح ارائه بود به عنوان یک معلم شناخته شده بود.

هدف فنینگر از عکاسی، مستندسازی وحدت چیزهای طبیعی بود، اینکه آنها در فرمهای ساختاری به یکدیگر وابستگی و شباهت دارند.
عکس های او توصیف اصول سادگی ، وضوح و سازمان یافتگی می باشد و بر طراحی تاکید دارد. علاوه بر فرم های طبیعی، موضوعات مورد توجه فنینگر شامل: شهر، ماشینها و مجسمه نیز بود.
وی چهار لنزتله (telephoto lenses) سفارشی و سه دوربین (close-up cameras) درست کرد که او را قادر می ساخت تا مناظر طبیعی و شهری را دراندازه بزرگ و بدون ایجاد پرسپکتیو و دفرمه شدن به تصویر درآورد و همچنین موضوع های بسیار کوچک را در اندازه های شگفت آور نشان دهد که بدان وسیله جنبه های ناشناخته آنها آشکار شود.

فنینگر به طور فعالی در مورد تکنیک های عکاسی می نوشت که شامل کتابهایی از جمله :
– فنینگر در عکاسی – Feininger on Photography (1949)
– عکاسی پیشرفته – Advanced Photography (1952)
– مجموعه ای از عکس هایش با عنوان: آناتومی طبیعت – Collections of his photographs include such books as The Anatomy of Nature (1956)
– جهان از دریچه چشمان من: 30 سال عکاسی – The World Through My Eyes: 30 Years of Photography (1963)
– نیویورک – New York (1964)
– عکاس کامل – The Complete Photographer (1965)
– فرم هایی از طبیعت و زندگی با متنی از کیت سیمون – with text by Kate Simon; Forms of Nature and Life (1966)
– درختان – Trees (1968)
– کتاب عکس رنگی – The Color Photo Book (1969)
– صدفها – Shells (1972)
– کوه های ذهن – The Mountains of the Mind ( 1977)

بایگانی عکس های او در “مرکز عکاسی خلاق” – توسان ، “موزه هنرهای مدرن” – نیویورک، “موزه هنر مترو پولیتن”- نیویورک، “گالری ملی هنر” – واشنگتن ، “موزه ویکتوریا و آلبرت” – لندن و “موزه جورج ایستمن” – نیویورک، نگهداری می شود.
ایشان عکاسی سیاه و سفید را به سایر پردازش های رنگی در عکاسی به خاطر کنترل گرافیکی بهتر، ترجیح می داد. فنینگر جایزه های بسیاری دریافت کرد.
آندریاس فنینگر در 18 ماه فوریه سال 1999.م در ایالت نیویورک در سن 92 سالگی درگذشت.

مترجم و گردآورنده: مریم خداوردی




دیدگاهتان را بنویسید