1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. مروری بر جشنواره عکس «روستا در روستا»

مروری بر جشنواره عکس «روستا در روستا»

بیش از بیست سال از آغاز جشنواره عکس «روستا در روستا» گذشته است و عکاسان دهه هفتاد عنوان این جشنواره عکس را به خوبی به یاد دارند.جشنواره ای که هفت سال عکاسان را به روستاهای استان مازندران خواند و با نمایش عکس ها و آثار عکاسان ایرانی از روستاها بدرقه شان می کرد.
جشنواره ای که «میرصفی اندیکلایی» عکاس نام آشنای استان مازندران دبیری ان را برعهده داشت و هفت سال به شکل مستمر اجرای آن را عهده دار بود.
اندیکلایی که این جشنواره را پایان نایافته می خواند و از ان به عنوان آتشی فعال زیر خاکستر استعدادها و علایق یاد می کند هر ساله در روز ۱۳ خرداد ماه امیدوارانه از این جشنواره یاد می کند و به آغاز دوباره ان دلبسته است.
آغازی که می تواند پویایی و فعالیت عکاسی استان و منطقه را در بازنمایش فرهنگ و آداب و سبک زندگی اهالی روستانشین خطّۀ مازندران به نمایش بگذارد.
متنی که در ادامه می خوانید آنچه است که به قلم این عکاس صاحب کسوت و مربی فعال استان مازندران همراه با نمایش تعدادی از آثار جشنواره عکس «روستا در روستا» و گزارش تصویری نمایشگاه ارایه می شود.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
سال گذشته در چنین روزی به بهانه ی سالروز تاسیس و برگزاری سلسله جشنواره های ” روستا در روستا ”  تعدادی از عکسهای به نمایش درآمده در این جشنواره ها در دهه ی هفتاد خورشیدی ، به همراه چند عکسِ گزارشی ، خدمتِ شما ارائه شد .

۱۳ خردادماه سال ۱۳۹۶ مصادف هست با بیست وسومین سالگرد حرکت نویی که نخستین دوره اش را در چنین روزی برگزار کردیم. حرکتی که اولین هدف و اولین بند اساسنامه اش ” بالا بردن سطح سواد بصری مردم روستاها ” بود و صد البته اهداف دیگری نیز در پی داشت.
در این نمایشگاهها (جشنواره ها) عکسهایی از روستاهای مختلف ایران و از آثار عکاسان ایرانی بصورت رقابتی و یا در بعضی دوره ها غیر رقابتی، در روستاها به نمایش درمی آمد.

از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۰ در مجموع ۱۵ دوره از این نمایشگاه ها در ۱۵ روستای استان مازندران برگزار شد و تعدادی نمایشگاه برگزیده آثار در شهرهایی چون: تهران، تبریز، آبادان، خرمشهر و ساری برگزار شد.

دوستان عکاس هم سن و سال بنده و کمی جوانتر ، خوب آن روزها و سالها را به خاطر دارند و با جشنواره عکس ” روستا در روستا ” آشنایی دارند اما عکاسان جوان که در دهه ۸۰ و ۹۰ دوربین به دست شده اند ، عموما اطلاعات اندکی از فعالیت های عکاسی دهه های ۶۰ و ۷۰ و یا حتی قبل تر از آن دارند، به همین دلیل بی مناسبت ندیدم عکس های امروز را به منتخبی از آثارِ عکاسانی که عکسهای شان در دوره های مختلف این جشنواره به نمایش درآمد ، اختصاص دهم تا هم آشنایی مختصری با این اتفاق مهم عکاسی در دهه ۷۰ پیدا کنند و هم عکس هایی از آن زمان را مشاهده کنند.

به جهت تصویری تر شدن توضیحات بنده ، چند عکس گزارشی از نمایشگاه هایی که برگزار شد برای شما عزیزان به نمایش می گذارم و در ادامه می توانید شاهد نمایش تعدادی از عکس های راه یافته به نمایشگاه های جشنواره عکس «روستا در روستا» باشید.
میرصفی اندیکلایی/ خردادماه سال ۱۳۹۶

پیشین
راهیابی دو اثر از عکاسان ایرانی به نمایشگاه عکس ایتالیا
پسین
کتاب « فتوژورنالیسم » کنت کوبر منتشر شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست