1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه « لوتی ها در منهتن » در نگارخانه آرته

نمایشگاه « لوتی ها در منهتن » در نگارخانه آرته

نمایشگاه « لوتی ها در منهتن » در نگارخانه آرتهنمایشگاهی از آثار عکاسی علی رنجبران با عنوان « لوتی ها در منهتن » از روز جمعه ۲۳ مهر ماه در نگارخانه آرته برگزار می شود.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه تعداد ۱۰ قطعه عکس رنگی در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر به نمایش گذاشته می شود.
علی رنجبران متولد تیر ماه سال ۱۳۵۸ و دانش آموخته کارشناسی رشته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است و از سال ۱۳۸۷ به شکل جدی تری به عکاسی پرداخته است. عکاس با گشایش « لوتی ها در منهتن » نخستین نمایشگاه انفرادی از عکس را برای خود رقم زده است.

در قاب نخست این نمایشگاه به قلم عکاس آمده است:

مدرنیسم تحفۀ از آب گذشتۀ میسیونرهای کمپانی هند شرقی در اواخر قاجار و دانش‌آموختگان بازگشته از  فرنگِ دوران پهلوی اول بود. تحفه‌ای که همیشه فرنگی باقی ماند و هیچ‌گاه ایرانی نشد. چرا که ما به جای مدرن شدن در واقع تنها مدرنیزه شده‌ایم. یک سوء تفاهم بزرگ؛ که در تغییر شکل  شهر و شهروند در خلال زمان خودنمایی می‌کند.

خانه‌باغ‌ ایرانی را با معماری فرنگی کورکورانه تاخت زده‌ایم، انبوه‌سازی و تکرار کسالت‌بار نقشمایه‌های بتنی و آهنی را به‌جای آن نشانده‌ایم و هر روز الگوهای غریبه با چشم‌اندازهای این سرزمین را به نظاره نشسته‌ایم… نمونه‌ای از این جریان افراطی را می‌توان در غرب تهران و آسمان‌خراش‌های نوظهورش دید؛ یک رونوشت ناسازگار از جریانی که یک قرن پیش از محله منهتن در نیویورک و آسمان‌خراش‌های بلندش آغاز شد.

نمایشگاه « لوتی ها در منهتن » در نگارخانه آرتهلوتی‌ها، جاهل‌ها یا کلاه مخملی‌ها را هنوز می توان با همان سر و ریخت قدیمی سراغ گرفت.  هر چند آن‌ها امروز از سنت دم می‌زنند، اما در واقع از یادگارهای ورود جریان مدرنیزم به ایران هستند که در این روند کت و شلوار پوش شدند. حتی خودشان می‌گویند که در مقابل کشف حجاب رضاخانی ایستاده‌ و به همین دلیل «جاهل» لقب گرفته‌اند. لوتی‌ها از مظاهر دست نخوردۀ تقابل ذاتی جریان مدرنیزم و سنت‌های ایرانی‌اند.

قرار دادن لوتی‌ها مقابل این رونوشت تنها اشاره‌ای است از تلاشِ هر روز و هنوز ما در پیروی از نسخه شفا بخش مدرنیسم! نشانی از اینکه انسان ایرانی در گذر تاریخ به جز پیروی بی چون و چرا از این گفتمان ناسازگار، راهی برای رستگاری نیافته است. اما واقعیت چیز دیگری است؛ ما با رستگاری همان‌قدر فاصله داریم که غرب تهران از منهتن.
نمایشگاه عکس « لوتی ها در منهتن » در ساعت ۱۵ روز جمعه ۲۳ مهر ماه گشایش یافته و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. علاقمندان می توانند تا پایان روز دوم آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه دیدن کنند.
گالری آرته روزهای شنبه تعطیل است.

نگارخانه آرته در تهران، خیابان شیرازجنوبی، پایین تر از پل بزرگراه شهیدهمت، بلوار علی خانی، ۲۰متری گلستان، ۱۲متری دوم، شماره ۳ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
فراخوان دومین سوگواره عکس « از عاشورا تا اربعین »
پسین
برگزاری دوسالانه عکس ورزشی ایران بدون اطلاع دبیر دوسالانه

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست