1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس « بی آبان» کریم متقی در تبریز

نمایشگاه عکس « بی آبان» کریم متقی در تبریز

نمایشگاه عکس «بی آبان» دستاورد سه دهه مستندنگاری کریم متقی بر دریاچه ارومیه روز جمعه ۲۲ تیر ماه در گالری آتلیه ی کبود تبریز به نمایش گذاشته می شود.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در نمایشگاه عکس « بی آبان » که چندی پیش کتاب عکس این مجموعه عکس با همین عنوان چاپ و منتشر شده، تعدادی از عکس های کتاب از سالهای دهه شصت تا سالهای دهه نود هستند که با انتخاب عکاس به نمایش گذاشته شده اند.
کریم متقی عکاس مجموعه عکس های « بی آبان » در بخش دیگری از متن آغازین نمایشگاه و همچنین کتاب عکس « بیـ آبان » آورده است:
«
دریاچه‌ی ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آب شورِ خاورمیانه، در شمال غرب ایران واقع شده و ارتفاع سطح آن نسبت به آب‌های آزاد ۱۲۷۵ متر می‌باشد. دریاچه‌ی ارومیه نیز همچون «دریای مرده» (واقع در غرب اردن و فلسطین) به نمک انبوهِ موجود در آب و لجن آن مشهور است.
آب و لجن این دریاچه برای مردمان ایران‌زمین شفابخش تلقی می‌شود؛ به‌طوری‌که شنا کردن در آب و پوشش بدن با لجن‌های نمکینِ دریاچه در باور مردم تأثیر شگرفی بر تمدد اعصاب، برطرف‌کردن مشکلات پوستی و بیماری‌های عضلانی و استخوانی دارد. آب و لجن‌درمانی در دریاچه‌ی ارومیه برای بهبود دردهای عصبی و مفصلی از دیرباز رایج بوده و سالانه، علی‌الخصوص در فصل تابستان، مردم بسیاری از سرتاسر کشور برای این منظور عازم دریاچه‌ی ارومیه می‌شوند. آب شور این دریاچه به‌خاطر چگالی بالا موجب شناور ماندن شناگر بر سطح آب بوده و لجن‌ِ آن نیز به همین دلیل به راحتی بر بدن می‌چسبد. سنت لجن‌مالی با همیاری افراد صورت گرفته و این امر، فارغ از آشنایی مردم با هم، به‌صورت رابطه‌ای دو طرفه انجام می‌پذیرد. مردم پس از لجن‌مالی به کمک افراد دیگر در آب گل‌‌آلود غوطه‌ور شده و غالباً، در حالتی که فقط سرِ آن ها از آب و لجن بیرون می ماند، ساعت‌ها در آن محیط استراحت می‌کنند. آئین لجن‌مالی به‌دلیل ملاحظات دینی، در دو بخش مردانه و زنانه انجام می‌گیرد و عکاسی‌کردن در هر کدام از این بخش‌ها سختی‌های خود را دارد. خشک‌سالی و متعاقبِ آن، کوچک شدنِ مساحت دریاچه‌ی ارومیه بر روی آئین آب و لجن‌درمانی تأثیر مستقیم گذاشته و به‌خاطر شرایط محیطی، اکنون به ندرت شاهد انجام آن هستیم.
این پروژه وضعیت دریاچه‌ی ارومیه را، در مدت سه دهه، به تصویر کشیده است. این دریاچه، تأثیرگرفته از بحران جهانی گرم‌شدن کره‌ی ‌زمین و عوامل دیگر، وخیم‌ترین وضعیتِ خشک‌سالی عمر خود را تجربه می‌کند. دریاچه‌ای که در گذشته بهشتی برای صنعت توریسم تلقی می‌شد، اکنون به‌سان ساحلی مُرده دیده می‌شود. تحقیقات معتبر و اخیری که توسط سازمان‌های دولتی و غیردولتی صورت گرفته، از شکل‌گیری بیابانی جدید و پوشیده از نمک خبر می‌دهد که ممکن است موجب به‌وجود آمدن فاجعه ه ای محیطی و جغرافیایی و طوفان‌های نمکی شود».
کریم متقی عکاس آذری متولد اردی بهشت ماه سال ۱۳۴۵ در تبریز است و دانش آموخته رشته عکاسی است. وی سالهاست که در امر تدریس مشغول می باشد و دبیری چندین دوره از جشنواره عکس فیروزه تبریز را برعهده داشته است.

نمایشگاه عکس « بی آبان » ساعت ۱۸ روز جمعه ۲۲ تیرماه در تبریز گشایش یافته و تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند همه روزه تا پایان روز چهارشنبه ۳ اَمرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۱ از این نمایشگاه دیدن کنند. گالری آتلیه کبود پنجشنبه ها تعطیل است.
گالری آتلیه ی کبود در شهر تبریز، خیابان آزادی، چهارراه طالقانی، کوچه جنب مخابرات، شماره۸۲۰ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «نفرآباد» در نگارخانه تم
پسین
نمایشگاه «عکس‌های جدید» محمدرضا میرزایی در گالری اُ

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست