1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش تصویری
  4. نمایشگاه عکس « جان مرا » بابک برزویه در نگارخانه گویا

نمایشگاه عکس « جان مرا » بابک برزویه در نگارخانه گویا

نمایشگاهی از عکس های سماع مولانا و عرفای اهل قونیه از نگاه بابک برزویه با عنوان « جان مرا » در نگارخانه گویا در طبقه فوقانی انتشارات گویا در حال برگزاری است.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه عکس که با  تعداد ۲۹ قطعه عکس در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر و تعداد ۸ قطعه عکس ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر به معرض نمایش گذاشته شده است.
از بارزترین ویژگی های این نمایشگاه همنشینی عکس و خط است که در برخی تابلوها آثار خطاطی و خوشنویسی استاد اسرافیل شیرچی نیز نمایان بوده و این همنشینی گاه! در برخی عکس ها به تلفیقی هارمونیک و مفهومی در یک اثر انجامیده است.
در قاب نخست نمایشگاه عکس بابک برزویه به قلم استاد اسرافیل شیرچی هنرمند نامدار عرصه خوشنویسی آمده است:
پر و بال ما کمند عشق اوست
موکشانش می کشد تا کوی دوست
اتفاق هنری و فرهنگی با خط پر از تغزل فارسی و کلماتی رها و‌عشق آفرین و خرد بخش و روح نواز مولانا، بر نگاه و دقت عارفانه ی بابک برزویه، رویدادى خاص ، معنوی و نادر است .
سعی کرده‌ام در گوشه و کنار تصاویر، قلم برقصانم و کلمات را بر بیرق و دستار عاشقان متواضع و پر شور بنشانم….
می دانید که اولین گام ها پخته ترین گام ها نیستند ولی یک جریان معنوی و فرهنگی را در روزگار تند و تیز تکنولوژی شکل می‌دهند، که ما بدان نیازمندیم ..
این حرکت فرهنگی و هنری و همراهی خط که ریشه هزارساله در کنار شعر و شعور ایران عزیز دارد با نگاه ژرف اندیش دوست هنرمندم بابک برزویه که چشم دوربینش را به شوق دیدار مولانا و عاشقان فرزانگی و خرد و اندیشه متعالی سوق داد، غنیمت میدانم و از همدلی برادران میرباقری (گالرى و انتشارات گویا) که سالها سفره ی صفا و معنویت و فرهنگ می گسترانند سپاسگزارم.
نمایشگاه عکس سماع مولانا با عنوان « جان مرا » تا پایان روز بیستم دی ماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای حضور دیدارکنندگان و علاقمندان به هنر عکس و خوشنویسی است.

گالری گویا در تهران، خیابان کریمخان زند، روبروی خیابان ایرانشهر ، شماره ۹۱، خانه فرهنگ و هنر گویا، طبقه سوم واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
تجاوز شعله های آتش به « تالاب میقان »
پسین
عکس و ویدئو « امید صالحی » در گالری راه ابریشم

به تازگي منتشر شده

۳ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتی
    ۱۴ دی ۱۳۹۶ ۰۰:۵۶

    سماع در لغت به معناى شنیدن، شنوایى و هر آنچه مربوط به آن میشود، در فرهنگ دراویش و صوفیان به معناى جدا شدن از خویش و فنا شدن در ذات اقدس الهى است، سماع در عارف حالتى را ایجاد مى نماید که به آن وجد مى گویند. مراسم سماع در مکانى به شکل دایره انجام مى شود که دایره نمادى از زمان، که آغاز و انجامى براى آن متصور نیست و دو فرهنگ دراویش نماد ابدیت است.
    دراویش با لباس هاى بلند سفید و دامن چین دار و کلاه هاى بلند نمدى ، یکى پس از دیگرى به دنبال مولا یا مراد خود ظاهر شده و پس از اداى احترام ، شروع به چرخیدن مى کنند، سر را به یک طرف خم مى کنند و و گاهى چشم ها را مى بندند و به عالم خلسه فرو مى روند.
    بابک برزویه مراسم رقص سماع، را با بکارگیرى ابزار نور و رنگ و تکنیک هاى عکاسى و استفاده مناسب از فرم در تصاویر براى انتقال مفهوم رقص سماع، ثبت و با هنر خطاطى بر روى عکس ها، سعى در القاى هر چه بهتر این مراسم به مخاطب را دارد.
    شاید بخاطر نور کم و حرکت و ابزار، عکس ها از لحاظ کیفیت و شارپنس بودن در سطح بالایى نبودند ولى مستند کردن چنین مراسمى، و احساسى که در عکس ها به مخاطب منتقل میشد، قابل توجه بود.

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۱۴ دی ۱۳۹۶ ۱۴:۰۸

    مراسم عرفانی، معنوی سماع مولنا در قونیه رویدادی بی نظیر و جذاب برای بزرگداشت حضرت مولانا است.
    ثبت و به تصویر کشیدن این شور و حال و شیدایی و انتقال این حس عرفانی کار آسانی نیست و نیازمند شناخت و نزدیکی عرفانی و حسی با موضوع می باشد که آقای بابک برزویه در این امر موفق بوده اند.
    ترکیب بندی های موزون، فرمهای مناسب و در خدمت موضوع، در کنار پرداختن به رنگها، نورها وسایه ها از عوامل موثر این کامیابی بوده است.
    همچنین همنیشنی و همجواری ابیات مولانا به خط استاد اسرافیل شیرچی بر روی تعدادی از عکسها به بار عرفانی و معنایی نمایشگاه و تصاویر افزوده بود و اثر و تجربه جدیدی را پیش روی بیننده قرار می داد.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۱۴ دی ۱۳۹۶ ۱۴:۲۷

    عکسهای زیبای جناب برزویه ، تلفیق شده با خوشنویسی بی نظیر استاد شیرچی چقدر جذاب و بجا بود.عکسها حرکت و حس و حال خوبی داشتند.
    چاپ عکسها بر روی بوم باعث شده بود نویزی که به نظر می آید به خاطر عکاسی در شرایط نوری کم ایجاد شده بود کمتر به چشم بیاید .
    دوایرمتحدالمرکز و نقاط نورانی طراحی شده بر روی عکسها به مفهوم آن کمک کرده بود، آنچنان که صائب تبریزی می‌فرماید:
    عشق، ذرات جهان را در سماع آورده‌است
    چون سپند، افسردگان را کارفرما آتش است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست