1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس های تاریخی ایران در مسیر راه آهن سراسری

نمایشگاه عکس های تاریخی ایران در مسیر راه آهن سراسری

نمایشگاه عکس‌های تاریخی ایران در مسیر راه‌آهن سراسری، از دید عکاسان دانمارکی، از سوی معاونت امور پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه، در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

راه آهن سراسری از نگاه عکاسان دانمارکی در وزارت امور خارجهبه گزارش پایگاه عکس چیلیک ، در پی گفتگوهای بعمل آمده میان سفارت ج.ا.ایران در کپنهاگ با شرکت دانمارکی کووی(Cowi) در سال ۱۳۹۴، نسخه ای دیجیتال از حدود ۵۰۰۰ قطعه عکس تاریخی از فعالیت های عمرانی شرکت مذکور در ایران و از جمله راه آهن سراسری جنوب – شمال در دهۀ ۱۳۱۰ خورشیدی به بعد و زندگی مردم شهرها و روستاهای مسیر آن در اختیار مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه قرار گرفت.

مهندسان دانمارکی شرکت مذکور در کنار تصویربرداری از صحنه های مرتبط با طرح‌های عمرانی خود، در مسیر پروژه راه آهن، برپایۀ انگیزها و علایق شخصی، از صحنه های متنوعی از زندگی مردم ایران در آن دوره عکسبرداری کرده اند. در دهه‌های بعدی بسیاری از این آلبوم‌های شخصی از سوی بازماندگان مهندسین طرح مذکور به شرکت اهداء گردید و بر غنای مجموعه اسناد آن شرکت افزود. مجموعه‌های مذکور بصورت منظم و با درج شناسنامه عکس( مکان و زمان عکسبرداری و..) در کنار هر قطعه گردآوری و نگهداری می‌شود که این مسئله نشانگر توجه فرهنگی، اجتماعی و مردم شناسانۀ مهندسان دانمارکی به محیط کار پیرامون خود هنگام انجام کارهای عمرانی بوده‌است.

با توجه به این که در دوره‌ای که این عکس‌ها گرفته شده است(دهۀ نخست سدۀ جاری خورشیدی) مالکیت و بهره برداری از دوربین عکاسی شخصی از سوی مردم ایران مانند امروز، چندان رایج نبوده‌است مجموعۀ عکس‌های مذکور از نظر ثبت احتمالا اولین بار اماکن و اشخاص بسیاری در دهۀ ۱۳۱۰ خورشیدی کم نظیر بوده و موضوعاتی(سوژه) که بدانها پرداخته شده‌است اعم از بناهای تاریخی، معماری شهرها و روستاها، سرگرمی‌های اجتماعی، پوشش و ظاهر مردم شهرها و روستاها و .. شاید اغلب دیگر وجود خارجی نداشته باشند. براین اساس این مجموعه عکس‌ها و گزارشات پیرامون آنها می‌تواند دستمایه‌های پژوهشی ارزشمندی را برای پژوهشگران رشته های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی مانند تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی، مردم شناسی، هنر و غیره فراهم آورد.

معاونت امور پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه در نظر دارد در ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه ۱۱/۱۲/۱۳۹۴ مراسم رونمایی از گزیده ای از عکس های مذکور را در قالب نمایشگاه عکس های تاریخی، در یکی از سالن های سازمان ایرانی مجامع بین المللی واقع در نیاوران، خیابان شهید آقایی برگزار کند. از همه علاقمندان دعوت می شود تا از این نمایشگاه دیدن فرمایند.

لازم به ذکر است که در فرصتی یک روزه این عکس ها در معرض دید عموم مخاطبین و علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
منبع: پایگاه عکس چیلیک

 

پیشین
گشایش نمایشگاه « هفت مجموعه عکس مستند » در تبریز
پسین
فروش آثار هنری به نفع افراد و کودکان سندروم داون

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست