1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه گروهی عکس کُردپرتره در نگارخانه شمیده

نمایشگاه گروهی عکس کُردپرتره در نگارخانه شمیده

نمایشگاه گروهی عکس از آثار عکاسی برخی از عکاسان جوان و باتجربه با عنوان « کُردپرتره » عصر روز جمعه ۱۱ اسفند ماه جاری در محل نگارخانه شمیده در تهران گشایش می یابد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه که با حضور ۲۱ تن از عکاسان و با نمایش پرتره هایی از اهالی منطقه کردنشین به نمایش گذاشته شده، آثاری از عکاسان به نمایش و فروش گذاشته می شود که بنابر اظهار برگزارکننده مقرر شده است تا عواید آن به عنوان نمایشگاه خیریه عکس صرف کودکان و نوجوانان مناطق زلزله زده غرب کشور خواهد شد.
در بخشی از قاب نخست این نمایشگاه به قلم «نگار آقاعلی طاری» مدیر هنری و اجرایی و گردآورنده عکاسان این نمایشگاه آمده است: آبان ماه امسال بود که زلزله هفت ریشتری کرمانشاه، داغ بزرگی بر دل مردمان سراسر ایران گذاشت. افراد بسیاری در روزهای ابتدایی وقوع زلزله راهی این منطقه شدند و با کمک‌های خود تلاش کردند غم و اندوه ساکنین این منطقه را بکاهند و زخم‌هایشان را التیام بخشند. اما به مرور زمان از کمک‌های مردمی کاسته و فراموشی، جایگزین یاری و کمک به مردم آسیب‌دیده مناطق زلزله‌زده شد.
با این وجود در میان تمامی این اتفاقات، گروهی از عکاسان مستند که از سال ها پیش چهره‌ مردمان این خطه را در قاب عکس‌هایشان ثبت کرده بودند، این روزها با برگزاری نمایشگاه عکس درصدد کمک و همیاری به این مردم برآمده‌اند.
مدت‌ها بود که تصمیم داشتم با برگزاری نمایشگاه عکس، یاری‌رسان هموطنان زلزله‌زده خود باشم، اما از آنجا که معتقدم یک دست صدا ندارد، از سایر همکارانم نیز درخواست کردم تا با ارائه عکس‌های خود در این نمایشگاه، همراه من باشند و این عزیزان نیز باکمال میل پذیرفتن . این روند باعث شد تا در نهایت نمایشگاه خیریه‌ عکس با موضوع “کرد پرتره” به مرحله برگزاری برسد و ما بتوانیم در روزهای ۱۱ تا ۱۶ اسفند ماه، میزبان خیرین عزیز باشیم.
وی تاکید کرد: ما قصد داریم بخشی از لطف دوستانی که در گذشته میزبان نگاه‌های کنجکاو دوربین‌های ما بودند را جبران کنیم. چهره‌هایی که قطعا در موفقیت عکاسان مستند سهیم بودند و یاری رساندن به ایشان کمترین کاری است که می‌تواند پاسخگوی لبخند ماندگارشان در ثبت تصویرمان باشد. لازم است بگویم تمام عواید حاصله از این نمایشگاه خیریه در راه توانمندسازی کودکان و نوجوانان آن مناطق هزینه خواهد شد تا ضمن ارتقاء پایدار سطح رفاه و کیفیت زندگی باعث معرفی فرهنگ کهن و اصیل این عزیزان باشد.
این عکاس مستند در خصوص اهداف خود می‌گوید: قصد دارم در یک کارگاه آموزش به کودکان و نوجوانان زلزله زده عکاسی آموزش داده و پس از گذراندن این دوره و ثبت عکس هایی توسط آنها، یک نمایشگاه در داخل یا خارج ایران برگزار کنم، تا علاوه بر اینکه برای این کودکان و نوجوانان یک روزمه و یک گواهی هنری خواهد بود، عواید فروش این عکس ها نیز صرف توسعه مراکز فرهنگی خودشان خواهد شد. این کارگاه می تواند به بازیابی امید و کم تر شدن افسردگی این کودکان و نوجوانان کمک کند و آنها را کمی امیدوارتر کند و بتواند به آنها یه دلمشغولی بدهد تا ادامه زندگی کمی برایشان معنی داشته باشد.
اسامی عکاسان صاحب عکس در این نمایشگاه گروهی به این ترتیب معرفی شده است: اسحاق آقایی، جاوید تفضلی، مریم الهیاری، وحید بابایی، مهدی توکلی، حمید جانی‌پور، ساجد حق‌شناس، علی درمیانی، سهیل زندآذر، علی سامعی، جلال شمس آذران، مونا عبدالله‌پور، زینب عربی، سعید عرب‌زاده، حسین فاطمی، آریز قادری، ناصر گل‌نظری، وحید مومن‌زاده، ساسان مویدی، شهاب ناصری و مهدی ناظری.
نمایشگاه گروهی عکس « کردپرتره » ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۱ اسفند ماه سال جاری گشایش خواهد یافت و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد یافت. علاقمندان می توانند تا پایان روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از عکس های این نمایشگاه در نگارخانه شمیده دیدن کنند.
نگارخانه شمیده در تهران، بلوار میرداماد، خیابان سنجابی(بهروز)، بن بست یکم، شماره ۸ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس «حیات خلوت» در گالری مدیا
پسین
نمایشگاه گروهی عکس « نقش جهان » در کشور سنگال

به تازگي منتشر شده

۲ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ابراهیم باقرلو
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ ۲۱:۳۷

    انگیزه، هدف و مشارکت تنی چند از عکاسان در نمایشگاه عکس کرد پرتره قابل تقدیر و احترام است که در کنار یاری رسانی به مردم زلزله زده این خطه، سبب نزدیک شدن و آشنایی بیشتر مخاطبان نمایشگاه با هموطنان کرد در قالب عکس مستند بود.
    اما در خصوص ارایه آثار و پرداختن به نگاه عکاسانه، اشکالاتی به نمایشگاه وارد بود.
    با توجه به نام نمایشگاه مخاطب انتظار ارایه عکسهای پرتره را داشت که این چنین نبود و در میان آثار شاهد عکسهایی با نمای باز بودیم که در تعریف پرتره محیطی هم نمی گنجید.
    همچنین در برخی از پرتره های ارائه شده، شاخصه ای که بیانگر هویت و قومیت سوژه باشد دیده نمی شد.

    سطح کیفی آثار نیز با فراز و فرودهایی همراه بود و بعضا شاهد ارایه آثار ضعیفی با توجه به نام و سابقه عکاس و آثار شاخصی ازعکاسان جوانتر بودیم.
    گمان می کنم این نمایشگاه برای ارایه آثار شاخص و موفق تر نیازمند زمان، دقت نظر و حساسیت بیشتر عکاسان مشارکت کننده و برگزار کننده بود.

    پاسخ
  • عرفانه سعیدیان
    ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۵۸

    بسیار هیجان داشتم که به این نمایشگاه بروم.به خاطر علاقه ام به پرتره .در مجموع هدف نمایشگاه والا بود ولی از نظر من خوب به آن پرداخته نشده بود، چیزی که اول از همه به چشم می آمد این بود که در نمایشگاه فقط عکس پرتره به نمایش نگذاشته بودند
    عکس هایی غیر از پرتره هم به چشم میخورد و این ناهمگونی در نگاه من آزار دهنده بود.سطح عکس های روی دیوار بسیار متفاوت بود بعضی عکس ها بسیار بسیار ابتدایی بودند و بعضی دیگر بسیار عالی .
    بعضی از عکاسان که شناخت بر روی آثارشان از قبل داشتم و دیدن عکسی که از آنها به نمایش در آماده بود من را بسیار متعجب کرد!!! چون در کارنامه عکاسی شان عکس های موفق تری دیده بودم.
    به نظر می رسید اگر تمرکز بیشتری روی ارزیابی و هدفمندی و انتخاب عکس ها بر اساس عکس و نه بر اساس عکاس، می شد و زمان بیشتری برای جمع آوری آثار گذاشته می شد کار بسیار زیباتری را شاهد بودیم.
    کاری که می توانست هدف والای نمایشگاه را نیز قوی تر پشتیبانی نماید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست