1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه انفرادی عکس «عکس از م. صیاد» در گالری مرکز نبشی

نمایشگاه انفرادی عکس «عکس از م. صیاد» در گالری مرکز نبشی

نمایش «عکس از م. صیاد» همسو با رویکرد آرشیومحور نبشی در دو بخش با محوریت دو موضوع انقلاب و جنگ در تابستان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک هر بخش نمایشگاه بیش از چند­صد فریم عکس­ را شامل می­‌شود و به روایت مستند و اخباری صحنه‌هایی از این دو واقعه می‌پردازد که ظرفیت نماد­ شدن و جاودانگی یافته‌اند.
پس از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه‌شان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آن­‌ها بود، این دومین نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی است.
هر دو بخش نمایشگاه، با دوربینِ صیادِ همیشه­‌ حاضر در صحنه ثبت و ضبط شده است. در کنار پرینت­‌های عکاس در همان روزها که گاه برای روزنامه­‌ها و گاه با متنی کوتاه برای ارائه به خبرگزاری­‌ها آماده می‌شدند؛ برخی از نگاتیوها انتخاب و به همراه تعدادی از «کنتاکت ­شیت»­های اسکن­‌شده‌­ی آرشیو عکاس  ـ که به صفحات دکوپاژ یک فیلم می‌­ماند ـ روی کاغذ عکس چاپ شده‌اند.

روایت بخش نخست از گرماگرم روزهای انقلاب آغاز می‌­شود: عکس‌هایِ سرریز از جمعیت، روزهایی را به یاد می‌­آورد که مردم و خیابان‌­های تهران سرشار و شورمند، به تماشای فتح و ظفر نشسته بودند.
در این مجموعه‌­عکس، روایت انقلاب را در چند پرده شاهدیم؛ قسمتی تا انتهای سال ۱۳۵۷ را به تصویر کشیده‌اند و قسمتی دیگر تا جریان‌های اوایل دهه­‌ی شصت و اتفاقاتی که در ادامه‌ی جریا‌‌‌‌ن­‌های انقلاب شکل گرفته‌­اند.
محمد صیاد با بودن در میان مردم و برداشتن نماهایی مشابه با زاویه‌­دید جمعیت حاضر، لحظه‌هایی را ثبت کرده که هم­‌زمان حس بیم و امید را منتقل می‌کنند.
بخش زیادی از پرینت‌­ها و نگاتیوهای این دوران در گیرودار انقلاب و حوادث جانبی آن از میان رفته‌­اند که موجب نازک بودن پرونده‌ی عکس‌های انقلاب نسبت به دیگر پرونده­‌های موضوعی عکاس شده است.
بخش دوم این نمایشگاه به دوره‌ی هشت‌ساله‌ی جنگ ایران و عراق اختصاص دارد. عکس‌های دوران جنگ از زندگی روزمره‌ی مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می‌­شود و فضای جبهه و خط‌مقدم، ویرانی­‌ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران­‌های شهری و لحظه­‌های حماسی و تراژیک را در بر می‌گیرد. ویژگی‌ بارز این عکس‌ها، بازتاب وفادارانه‌ به واقعیت هر رویداد به‌دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنه‌­پردازی‌­شده است؛ م. صیاد معتقد است عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.
محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» -آن­گونه که پشت عکس­‌هایش مُهر می‌­زند- از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال­‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش­‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه­‌ی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت. صیاد از همان آغاز جنگ به صورت مستمر برای تهیه‌ی عکس و ارسال آن به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب‌های مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌­ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه شد. نخستین نمایشگاه انفرادی از آثار او سال گذشته در مرکز نبشی با عنوان «اقلیم حیرانی» برگزار شد که به عکس­‌های او از کوچ تحمیلی آوارگان کرد عراقی به ایران در دوران صدام می‌­پرداخت. او در حال حاضر عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران است و در تهران زندگی و کار می‌کند.
درضمن هم­‌زمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکس­‌های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می‌­شود و نخستین فیلم مستندی که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولین­‌بار نمایش داده خواهد شد.
بخش اول: عکس‌های انقلاب
از ۳ تا ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
یک‌شنبه تا پنج‌شنبه: ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب
جمعه: ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب
مرکز نبشی روزهای شنبه تعطیل است.
گالری مرکز نبشی در تهران، خیابان شهید استادنجات الهی(خیابان ویلا)، نبش کوچه‌ی خسرو، شماره ۵۱ واقع شده است.
پیشین
در چنین روزی «استنلی فورمن» عکس مشهور «سقوط از پلکان» را ثبت کرد
پسین
کتاب عکس «راهنمای کامل عکاسی» منتشر شد

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مریم خداوردی
    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۱۲

    نمایشگاه”عکس از م.صیاد” با عکسهایی از سالهای انقلاب، کمی قبل تا کمی بعد از آن می باشد که پس از اولین نمایشگاه عکس انفرادی جناب محمد صیاد با نام ” اقلیم حیرانی” که در همین گالری نبشی برگزار شد و موضوع آن عکسهایی از آوارگان و کوچندگان کردهای عراقی و پناهشان به خاک ایران از دوران صدام بود، دومین نمایشگاه عکس انفرادی وی می باشد.
    فرمت کلی نمایشگاه، چیدمانی بسیار شبیه به نمایشگاه قبلی ایشان دارد. استیتمنت و معرفی عکاس همراه با عکسی از او در اندازه بزرگ، چاپ شده بر روی کاغذ کالک در بدو ورود به نمایشگاه قرارگرفته و یک مکعب شیشه ای که با نگاتیوهای عکسهای محمد صیاد پر شده است.
    عکسها در سایزهای بزرگ‌و کوچک به صورت سیاه و سفید در قابهایی مشکی در دوطبقه گالری به دیوار آویخته شده اند. عکسهایی بسیار ارزشمند که وقایع آن زمان، شکل گیری جامعه و بافت مردمی آن زمان را می توان در عکسها مشاهده کرد. عکسها گرچه حالت روایی دارند و برای مخاطب روایت کننده بخشی از تاریخ ایران می باشد اما بر اساس و به ترتیب تاریخ چیده نشده اند.
    با نگاه به تاریخ برخی عکسها متوجه می شوی که جناب صیاد چه حضور پر رنگی برای ثبت این وقایع داشته اند و هر روز و هرساعتی در جایی که محلی از اتفاق بوده حضور پیدا کرده و تاریخ را حفاظت نموده اند.
    از مرور میان عکسها به فکر فرو می روی که چه بسیاری از مطالبات آن روزها هنوز مطالبات این روزها نیز هست و چرا اینگونه در یک سیکل تکرار گرفتار آمده ایم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست