1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نگاه برتر عکاسان در « تور عکاسی طلیعه کویر » معرفی شد

نگاه برتر عکاسان در « تور عکاسی طلیعه کویر » معرفی شد

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در سفر عکاسی از طلوع در کویر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه برتر همسفران با تور عکاسی چیلیک معرفی شد.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۱۸ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی طبیعت در محل و موقعیت وسیع کویر مرنجاب در استان اصفهان با عنوان « لذت عکاسی در کویر » در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد نمایش، ارزیابی و سنجش قرار گرفت.

جلسه نشست نقد و بررسی آثار تور عکاسی طلوع در کویر (عکس از آرشیو)

 

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که بعدازظهر دوشنبه ۲ اردی بهشت ماه جاری در سالن آموزش دفتر این رسانه برگزار شد، ابتدا گزارش تصویری ۱۱۸ومین تور عکاسی چیلیک که توسط همسفران تامین شده بود، نمایش داده شد و در ادامه، نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی و ویژگی های شاخص مورد طرح و بحث قرار گرفت و سپس در حین نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در نهایت با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار موفق ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و کمپوزیسیون(ترکیب بندی) و شناخت عناصر و … دیگر موارد دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های : مهری راست قدم، محمدرضا خرازی، مهدی یوسفی، پوریا بروجردی که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از امتیاز دریافت تخفیف یک میلیون ریالی از بابت خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیر عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، القای حسّ، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: اعظم حشمتی، معصومه حضرتی، صبرا رئیسی و مجتبی محسنی مورد تحسین قرار گرفت.

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی طبیعت با وجود شرایط محیطی و امکانات عکاس در موقعیت، دخالت گونه های مختلفی از نرم افزارها در تکمیل فرایند نگاه عکاس و جلوه گری فایل عکس تولید شده، چگونگی نورسنجی و بهره برداری از عناصر محیطی در حول موضوع و روش های گوناگون بیان و معرفی و تعریف موضوع در طبیعت برای بیننده و همچنین چگونگی اِعمال خلاقیت و تشخیص این مرز ظریف در حفظ اصالت و ساختار عکس مستند و سندیت عکس طبیعت در حوزه رئالیسم بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی و بکارگیری اصل وفاداری به عناصر رنگ و فرم و شکل و حسّ در ثبت عکس ها در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: مریم خداوردی، راستین موسی زاده، نسترن صادق زاده و عرفان یوسفی تقدیر به عمل آمد.

عکاسان همسفر با ۱۱۸ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را در سحرگاه پنجشنبه اسفندماه ۱۳۹۷ با رویکردی مبتنی بر عکاسی طبیعت ، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویژگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب بندی آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی و دمای محیط منطقه کویر و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت و ذهنیت پردازی عکاس در موقعیت و محیط روانی موضوع ، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را از کار گروهی و تلاش جمعی موضوع، تهیه و ثبت کنند.

لحظه شناسی در درک موضوع و دامنه فعالیتش، حضور به هنگام و جایگیری صحیح در حول موضوع و طبیعت نگاری همردیف با کشف زوایای خلاقانه در این نوع عکاسی و کشف و ثبت زمان طلایی در عکاسی از مضامین در حال حرکت با نور متغیر در زمان نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های انتزاعی و آبستره ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی انتزاعی و محیطی سرشار فرم و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان که همزمان از طریق نشانی Toure_akkasee_Chiilick در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال پخش بود، علاوه بر رای همراهان ارتباط زنده/لایو همراهان نشست ، مهمانانی چون: جلال میرزایی و زهرا(مهتاب) خرازی عکس ها و نگاه های: ندا رهگذر، نسترن صادق زاده، مهری راست قدم، مهدی یوسفی، معصومه حضرتی، مریم خداوردی، عرفان یوسفی، مجتبی محسنی، محمدرضا خرازی، سیدراستین موسی زاده، اعظم حشمتی، پوریا بروجردی، منصوره(عارفه) حجارمنش، صبرا رئیسی مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس تاریخی «آلبوم‌خانه اَسترآباد» در موزه عکسخانه شهر
پسین
نمایشگاه عکس «خیام ی دگر» در گالری وندا قزوین

به تازگي منتشر شده

۳ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • نشست های نقد عکس پس از سفر های عکاسی در پایگاه عکس چیلیک، علاوه بر دیدن عکسهای دیگر همسفران و دریچه نگاه آنها به اطراف، مجالیست برای صحبت کردن و تجزیه و تحلیل آثار و قدمی تکمیلی در جهت شناخت بهتر تصویر و سعی درصحبت عکاسانه و نه فقط بسنده کردن به اینکه عکسی را دوست داریم یا نداریم. اینجا به دنبال چراها و بررسی زیبایی شناختی و تکنیکی عکسها هستیم و با هم گفتگو می کنیم.
    یاد می گیریم که توان نقد پذیری خود را بالا ببریم و از نقد شدن کارمان نه تنها ناراحت نشویم بلکه خوشحال شویم، چرا که تجربه ای می اندوزیم برای ثبتهای بعدی.
    سپاس از جناب سروری برای برگزاری این جلسات رایگان و راهبری جلسات به نحوی که هربار تجربه ای جدید و آموزه هایی تازه از ایشان می آموزیم.

    پاسخ
  • بعد از هر تور در جلسه نقد با دیدن نگاه های متفاوت و ثبت های مختلف این حس رو دارم که اصلا در این سفر من هم حضور داشته ام همین باعث انگیزه میشه تا بیشتر نگاه کنم و نگاهم رو پرورش بدم و این کویر با وجود اینکه چندمین سفرم به کویر بود این حس رو بیشتر و پر رنگ تر داشتم به دلیل شرایط متفاوت این کویر و دیدن نگاه های متفاوت در جلسه نقد که باعث شد مطمئن بشم هر چقدر عکاسی کنم قطره ای در دریا محسوب میشه و نیاید فرصت ها رو بی توجه از دست داد
    ممنونم از استاد بزرگوارم آقای سروری که این فرصت ها رو بی نقص برای ما فراهم می کنند
    و تبریک میگم به نگاه های عکاسانه دوستانم که برتر شدند

    پاسخ
  • کویر را هر بار که مى روم چون بار اول، برایم سحرانگیز جلوه مى کند و نادیده هاى دیگرى از این وسعت بى انتها در برابر دیدگان من و دوربین ظاهر مى شود
    لذت کنکاش و کشف و ثبت، لذتى است که هر بار و هر بار کویر مرا در آن شریک مى کند،

    آنجا که آن لذت شیرین #عکاسى مان از کویر،دوباره و دوباره باز خوانى و نقد و بررسى مى شود
    و تجربه و مشق نگاه مان را دوباره به تماشا مى نشینیم
    دفتر #پایگاه_عکس_چیلیک است
    که سال هاست از محضر جلسات نقد و بررسى آثار همسفران #تور_عکاسى_چیلیک
    که در فضایى عکاسانه، آموزشى و رایگان به دور از کلیشه هاى مرسوم نقد عکس جامعه عکاسى است، آموخته ام و مى آموزم
    تمام آنچه از عکس و عکاسى مى دانم مدیون این جلسات است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست