1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نگاه های برتر « عکاسی طبیعت » در تور عکاسی از لاله واژگون

نگاه های برتر « عکاسی طبیعت » در تور عکاسی از لاله واژگون

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی طبیعت با موضوع لاله واژگون دشت گلستانکوه در حاشیه شهرستان خوانسار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه های برتر معرفی شد.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۰۶ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی طبیعت در محل و موقعیت وسیع دشت کوهپایه ای گلستانکوه شهرستان خوانسار در استان اصفهان با عنوان « عکاسی از لاله واژگون » در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد نمایش، ارزیابی و سنجش قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که عصر دوشنبه ۷ خرداد ماه جاری در سالن آموزش دفتر این رسانه برگزار شد، ابتدا گزارش تصویری ۱۰۶ومین تور عکاسی چیلیک که توسط همسفران تامین شده بود، نمایش داده شد و در ادامه، نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی و ویژگی های شاخص مورد طرح و بحث قرار گرفت و سپس در حین نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در نهایت با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار موفق ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و کمپوزیسیون(ترکیب بندی) و شناخت عناصر و … دیگر موارد دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های : اعظم حشمتی، حسین موقّر، ندا رهگذر، عارفه حجارمنش که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از امتیاز دریافت تخفیف و تخفیف ۵۰۰هزار ریالی از بابت خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیر عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، القای حسّ، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.
در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: فاطمه بلوردی، سارا اکبری، بهار تاجیک، مریم خداوردی مورد تحسین قرار گرفت.

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی طبیعت با وجود شرایط محیطی و امکانات عکاس در موقعیت، دخالت گونه های مختلفی از نرم افزارها در تکمیل فرایند نگاه عکاس و جلوه گری فایل عکس تولید شده، چگونگی نورسنجی و بهره برداری از عناصر محیطی در حول موضوع و روش های گوناگون بیان و معرفی و تعریف موضوع در طبیعت برای بیننده و همچنین چگونگی اِعمال خلاقیت و تشخیص این مرز ظریف در حفظ اصالت و ساختار عکس مستند و سندیت عکس طبیعت در حوزه رئالیسم بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی و بکارگیری اصل وفاداری به عناصر رنگ و فرم و شکل و حسّ در ثبت عکس ها در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: مریم رجبی فر، محمد موسی زاده، حمیده نظری، آرزو کرمی، شاداب تحویلداری، سیّدراستین موسی زاده تقدیر به عمل آمد.

عکاسان همسفر با ۱۰۶ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را در صبحگاه پنجشنبه ۱۳ اردی بهشت ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی طبیعت ، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویژگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب بندی آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی و دمای محیط منطقه و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت و ذهنیت پردازی عکاس در موقعیت و محیط روانی موضوع، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را در کار گروهی و تلاش جمعی نسبت به موضوع، تهیه و ثبت کنند.

لحظه شناسی در درک موضوع و دامنه فعالیت آن، حضور به هنگام و جایگیری صحیح در حول موضوع و طبیعت نگاری هم ردیف با کشف زوایای خلاقانه در این نوع عکاسی و کشف و ثبت زمان طلایی در عکاسی از مضامین در حال حرکت با نور متغیر در زمان نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های انتزاعی و آبستره ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی انتزاعی و محیطی سرشار فرم و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.


مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان که همزمان از طریق نشانی Toure_akkasee_Chiilick در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال پخش بود، علاوه بر حضور همسفران، مهمانانی چون: عرفانه سعیدیان، غزل اصغرزاده، آسیه آرش پور، مهری راست قدم  و آرین جوادیان عکس ها و نگاه های: آرزو کرمی، حمیده نظری، سارا اکبری، شاداب تحویلداری، عارفه حجارمنش، ندا رهگذر، راستین موسی زاده، مریم رجبی فر، اعظم حشمتی، مریم خداوردی، سیّدمحمد موسی زاده، حسین موقّر، بهار تاجیک، فاطمه بلوردی و سبحان سروری مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
تور عکاسی از طبیعت و عشایر سوباتان تالش برگزار شد
پسین
تسلیت به عکاس هنرمند « محمدعلی برنو »

به تازگي منتشر شده

۸ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • به راستى براى من موجب مباهات است که مورد تشویق و تقدیر همسفرانم قرار گرفته ام و امیدوارم بتوانم در کنار دوستان و همسفرانم و خصوصاً تلاشهاى مجدانه اموزگار بسیار بزرگوارم جناب سرورى عزیز جزو نگاههاى برتر انتخاب بشوم.🙏🏻🙏🏻🌸🌸🌸

    پاسخ
  • رسم دیرینه و منحصر به فردی که تورهای پایگاه عکس چیلیک دارد، این است که بعد از برگزاری هر تور و دریافت فایل های تولیدی همسفران جلسات رایگانی را با عنوان نقد و بررسی آثار همسفران برگزار می کند. در تمام سفرهایی که همراه تورهای پایگاه عکس چیلیک بودم و حتی سفرهایی که امکان همراهی نداشتم، در این جلسات یا به عبارت بهتر در این کارگاه های آموزش نقدو خوانش عکس شرکت کرده ام، و به جرات می توانم ادعا کنم که بیشترین یادگیری و سواد عکاسی را (علاوه بر تجربه عکاسی) از این جلسات آموخته ام. این جلسه که بعد از ۱۰۶ امین تور این پایگاه به مقصد دشت لاله های واژگون برگزار شد علاوه بر اینکه با نوع نگاه دیگر همسفران آشنا شدیم. با خوانش و نقد آثار که توسط همسفران و جناب سروری انجام شد به بررسی تاثیر عوامل مختلف فنی و ثبت، زیبایی شناسی و … بر روی موضوعی چون عکاسی از لاله های واژگون پرداخته شد و از این وجوه عکس ها مورد تفسیر و ارزیابی قرارگرفت. علاوه بر شناخت نقاط قوت وضعف آثار خود، آموزش های عکاسی بسیاری هم در یک جلسه کارگاهی مفید و ارزان نصیبمان می شود. آقای سروری عکس هایی از همسفران راکه تقریبا از نگاههای کلیشه ای به این موضوع دور بود، برای جلسه نقد انتخاب کرده بودند که یکی از حسن های جلسه بود تا ذهن را از فضای کلیشه ای دور و وارد چالشی جدیدی در مواجهه با عکس هایی از یک موضوع تقریبا تکراری کند.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۵۴

    جلسات نقد مانند زمان برداشت محصول می باشد. همیشه بعد از سفر، منتظر نشست نقد عکسهای سفر هستم که با دیدن عکسهای دیگه و خودم و شنیدن نظرات دوستان و نقد کارشناسانه آقای سروری ،ببینم کارم چطور بوده و چگونه میتوانم بهتر کار کنم.
    از همت و زحمت برگزاری این جلسات رایگان و بسیار مفید از پایگاه عکس چیلیک سپاسگزارم

    پاسخ
  • مهری راست قدم
    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ۲۱:۴۶

    بهترین زمان برای یاد گیری زمانی است که نکات مثبت و منفی عکسها مورد بر رسی قرار می گیرد .در زمان بررسی عکسها عکاس میتواند در درجه اول اشکالهای کار را متوجه شود و بعد نکات قوت کار را کاملا درک نماید و این توجه باعث میشود که در مورد عکسهای بعدی توجه بیشتری به خرج دهد .زحمت تمامی این جلسات بر عهده جناب سروری است که جای آن دارد از تلاش خستگی ناپذیر ایشان تشکر کنم

    پاسخ
  • هر سفر عکاسی که با پایگاه عکس چیلیک همراه میشم باعث یادگیری زندگی بهتر و نگاه درست تر و انسان بودنه و بعد از هر سفر با در جلسه نقد عکس های سفری که رفتیم تازه به یادگیری عکاسی و عکاسانه دیدن میپردازم ، بعد از هر جلسه نقد تازه متوجه میشم اگر سفری که رفتم چندین بار تکرار بشه باز هم میتوان متفاوت دید و متفاوت ثبت کرد و فکر میکنم این حلسات که به لطف و همراهی استاد سروری به طور رایگان برگزار میشود از جامع ترین کلاس های عکاسی است که همه عوامل عکاسی از جمله عوامل ثبت تجهیزات و نگاه عکاسانه و جایگیری عکاس و حتی تفکر ثبت عکس هم مورد بررسی قرار میگیره
    در آخر تشکر میکنم از تمامی زحمات آقای سروری که همراه و دلسوز همه ما در این مکتب هستند

    پاسخ
  • برای من باعث افتخار بود که در این سفر همراه جناب آقای سروری و سایر عزیزان بودم و در طول سفر از تجربیات ایشان استفاده نمودم همچنین در این جلسه نقد با نگاه دیگری عکس های دوستان را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم و دید بهتری نسبت به عکاسی یافتم
    در آخر تشکر می کنم از تمامی زحمات آقای سروری گرامی بابت وقت و آموزش هایی که برای ما اختصاص می دهند.

    پاسخ
  • عکاسی از لاله های واژگون را برای اولین بار تجربه می کردم ولی این سفر هم همچون بقیه سفرهایی که همراه چیلیک بودم برابم پر از دستاوردهای مفید بود و بسیار تجربه کسب کردم، مخصوصاً در جلسات نقد که همیشه مهمترین قسمت سفر برایم بوده و توضیحات و نکات جامع و کاربردی که جناب سروری در هر جلسه رایگان نقد عکس مطرح میفرمایند، بسیار برایم ارزشمند و کاربردی است.
    ممنون از جناب سروری گرامی که شرایط عکاسی از بهترین مکانها و موقعیتها را برای همسفران چیلبک اینچنین دقیق و برنامه ریزی شده فراهم میکنند.

    پاسخ
  • شاداب تحویلداری
    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ۱۶:۱۱

    عکاسی از طبیعت زیبا همواره برایم جذاب بوده، اما ثبت عکس از لاله های واژگون، این گونه ی زیبا و در خطر نابودی، تجربه جدید و جالبی بود. سپاس از تمامی مسئولین و تک تک اعضای گروه چیلیک که در کنار آنها این فضای گرم و سالم فراهم شد تا بتوانیم در این محیط زیبا، ضمن به تمرین و تجربه عکاسی بپردازیم .همچنین از برگزاری جلسه پربار و آموزنده نقد نیز کمال تشکر را دارم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست