1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نگاه های برتر « مستند و طبیعت » تور عکاسی سوباتان معرفی شد

نگاه های برتر « مستند و طبیعت » تور عکاسی سوباتان معرفی شد

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی طبیعت و عشایر ارتفاعات ییلاقی سوباتان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه های برتر معرفی شد.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۰۷ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی طبیعت و عکاسی مستند از عشایر منطقه و دامداران شهرستان تالش در استان گیلان در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد نمایش، ارزیابی و سنجش قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که عصر دوشنبه ۲۱ خرداد ماه جاری در سالن آموزش دفتر این رسانه برگزار شد، ابتدا گزارش تصویری ۱۰۷ومین تور عکاسی چیلیک به همراه چند فیلم که توسط همسفران تامین شده بود، نمایش داده شد و در ادامه، نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی و ویژگی های شاخص مورد طرح و بحث قرار گرفت و سپس در حین نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در نهایت با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار موفق ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و کمپوزیسیون(ترکیب بندی) و شناخت عناصر و … دیگر موارد دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های : عارفه حجارمنش، محمد موسی زاده، آرین جوادیان، اعظم حشمتی و حسین موقّر که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از امتیاز دریافت تخفیف و برخورداری از تخفیف یکصدهزار تومانی از بابت خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.
پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیر عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، القای حسّ، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.
در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: کامران ذهبی، ندا رهگذر، حمیده نظری، مهری راست قدم و مریم خداوردی مورد تحسین قرار گرفت.

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی طبیعت و موقعیت برخورد با عناصر مستند با وجود شرایط محیطی و امکانات عکاس، دخالت گونه های مختلفی از نرم افزارها در تکمیل فرایند نگاه عکاس و جلوه گری فایل عکس تولید شده، چگونگی نورسنجی و بهره برداری از عناصر محیطی در حول موضوع و روش های گوناگون بیان و معرفی و تعریف موضوع در طبیعت برای بیننده و همچنین چگونگی اِعمال خلاقیت و تشخیص این مرز ظریف در حفظ اصالت و ساختار عکس مستند و سندیت عکس طبیعت در حوزه رئالیسم بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی و بکارگیری اصل وفاداری به عناصر رنگ و فرم و شکل و حسّ در ثبت عکس ها در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: سارا اکبری، سیّدراستین موسی زاده، محمدرضا معماریان پور، مهدیه ثانی و زهرا باقری فرد تقدیر به عمل آمد.
***عکاسان همسفر با ۱۰۷ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را در صبحگاه سه شنبه ۱۸ اردی بهشت ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی طبیعت ، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویژگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب بندی آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی و دمای محیط منطقه و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت و ذهنیت پردازی عکاس در موقعیت و محیط روانی موضوع، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را در کار گروهی و تلاش جمعی نسبت به موضوع، تهیه و ثبت کنند.

لحظه شناسی در درک موضوع و دامنه فعالیت آن، حضور به هنگام و جایگیری صحیح در حول موضوع و طبیعت نگاری هم ردیف با کشف زوایای خلاقانه در این نوع عکاسی و کشف و ثبت زمان طلایی در عکاسی از مضامین در حال حرکت با نور متغیر در زمان نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های انتزاعی و آبستره ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی انتزاعی و محیطی سرشار فرم و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.

مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان که همزمان از طریق نشانی Toure_akkasee_Chiilick در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال پخش بود، علاوه بر حضور همسفران، مهمانانی چون: ابتسام آقازمانی، غزل اصغرزاده، آسیه آرش پور، سمیه تاجیک، مریم رجبی فر، آرزو کرمی و پیمان پورکوشکی، نفیسه ملکی، لیلا عاطفی، شاداب تحویلداری، فاطمه کلانتری، ابراهیم باقرلو، مهدی یوسفی، شیرین نیکخواه بهرامی و محمدرضا خرازی عکس ها و نگاه های: مهری راست قدم، حمیده نظری، زهرا باقری فرد، سارا اکبری، کامران ذهبی، عارفه حجارمنش، ندا رهگذر، راستین موسی زاده، آرین جوادیان، اعظم حشمتی، مریم خداوردی، سیّدمحمد موسی زاده، حسین موقّر، مهدیه ثانی، محمد موسی زاده، مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .
در نهایتِ برنامه های این جلسه، طرح اهدای نسخه ای کتاب از سوی پایگاه کتاب عکس (ketabeAks.ir) به حاضرین فعال در برنامه مورد بررسی قرار گرفت که مطابق با اهداف سلسله نشست های نقد عکس پس از هر عنوان تور عکاسی و ثبت تجربه ها و درج آموزه ها و نقدها اختصاص خواهد یافت.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس «آوا» در شهر کتاب ابن سینا
پسین
گفتگو با یوریک کریم مسیحی : نوشتن با دوربین

به تازگي منتشر شده

۸ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • یکی از نقص های که در خودم و در حاضرین جلسه نقد دیدم، ناتوانی در خوانش عکس های ساده، بعضا تکراری و اصطلاحا “زیاد دیده شده ” ولی موفق، بود. توانایی درک و فهم عکس ساده و موفق که اصول اولیه عکاسی در آن رعایت شده است، اصلی ترین پایه برای درک و تحلیل عکس های موفق تر است. این نقصی است که در اکثر جلسات گریبان گیر حاضرین در جلسه است. رمز گشایی درست و خوانش صحیح عکس از همه جنبه های فنی و زیبایی شناسی یک عکس موفق ساده که از چشم ما دور و یا آنقدر نزدیک است که نمی بینیم، را معمولا جناب سروری با نگاهی دقیق و همه جانبه نگر بر عهده می گیرند.
    و این ضعف را من در خودم بسیار جدی دیدم. عدم مطالعه و مشق بصری و شناخت عوامل موثر در یک ثبت موفق نکاتی است که بایستی بیشتر و بیشتر مورد توجه همه ما در نقد عکس قرار گیرد. گاه تحلیل و نگاه ما بر اساس استدلال و نگاهی که هنوز ضعیف است و بالغ نشده و نکاتی از عکس را مورد بررسی قرار می دهد که شاید در کل ماجرای عکس چندان محلی از اعراب نداشته باشد، و همین امر ممکن است تفسیر و ارزیابی من و ما را چندان درست و منصفانه بیان نکند. اما معمولا نقد و نگاه منصفانه تری از مدیریت جلسه و بعضا بعضی از حاضرین که قرائت صحیح تری از عکس را بیان می دارند. در آموزش و یادگیری و رمزگشایی و خوانش عکس ها برای من و حاضرین بسیار مفید و آموزنده است.
    زیبایی یادگیری و آموزش، مرور دوباره سفر و دیدن عکس های دیگر همسفران و آشنایی با نگاه های مختلف، در بستری فرهنگی، امن و رایگان، زیبایی های است که نمی توان ندید.
    ممنونم جناب سروری بزرگوار

    پاسخ
  • فاطمه کلانتری
    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۵۳

    باعثِ خوشحالیه برای من که بعد از مدت ها شرایط حضور در نشست رو پیدا کردم. سهیم شدن در تجربه ی یک سفر به خودی خود جذابه, چه برسه به سفرهای عکاسی که ,عکاس ها و همسفر ها بهترین رهاوردِ سعی و نگاهِ خودشون رو ارائه می کنند و پیداست که همنشینی با چنین سوغات هایی چه قدر می تونه برایِ علاقه مندان به عکاسی لذت بخش باشه. از طرفی نشست های چیلیک همیشه من رو با این حقیقت که چه قدر در زمینه ی عکاسی چه تئوری و چه فنی ” نمی دانم” مواجه می کنه, این نیاز و اشتیاق رو همیشه در خودم احساس کرده ام که ای کاش بتوانم واکنش فراتری از برخورد حسی با عکس داشته باشم. و نشست های این چنینی انگیزه ی موثری برای خواندن, دیدن, یاد گرفتن و…. در بابِ عکاسی ایجاد میکنند. امیدوارم با ارتقاء سوادِ بصری خودم , من هم سهم خودم رو در پربار تر کردن چنین جلساتی بتونم انجام بدم.☺ متشکرم “چیلیک”📷

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ۱۹:۱۱

    همیشه سعی کرده ایم که عکاسی را خوب بیاموزیم و و از عوامل فنی خوب استفاده کنیم و به اصطلاح عکسهای خوب و موفقی بگیریم، اما زمانی که به انتخاب عکس و شناخت عکس خوب یا ضعیف می رسد در میمانیم. مشکل من هم همیشه این بوده که نمی توانم انتخاب خوبی از عکسهایم داشته باشم. جلسات نقد عکسی که بعد از تورها برگزار می شود ، کارگاه رایگانی است که بسیار زیاد در آنها آموخته ام. عکسها توسط حضار از همه جوانب بررسی میشود و توضیحهایی که آقای سروری عزیز در مورد عکسها می دهند و ما را با زوایای دیگری از عکس که توجه نکرده بودیم مواجه می کنند، تا به امروز توانسته ، نگاهم را از نظر شناخت و تحلیل عکس ارتقا دهد.
    در چند جلسه اخیر کار جالبی که انجام شد ، این بود که در بعضی از موقعیت های سفر از یک موضوع و در یک زمان ، شاید ۵ یا ۶ نفر عکاسی کرده بودند، که تمام آنها نمایش داده شد و دیدیم که هیچ دو عکسی شباهتی به هم نداشتند و این نشان از آن دارد که هر کس هر موضوع را با زاویه دید خود عکاسی می کند.
    در آخر جلسه عکسها بدون نام و با یک شماره نمایش داده شده و رای گیری میشود تا بعد از شمارش آرا معلوم شود که چه آثاری از نظر حضار در جلسه، برتر بوده اند. این خود محکی است که میتوانیم تا اندازه ای خود را بسنجیم، و شاید تشویقی برای بهتر دیدن و کار کردن.

    پاسخ
  • جلسه نقد عکسهای سفر سوباتان، به نوعی جلسهء سخت و در عبن جال بسیار پربار بود، تک تک عکسهای همسفران عالی و قابل تامل بود و هر فریم نکات فراوانی برای توجه و آموختن داشت. جناب سروری گرامی با معلومات و توان بالایی که در خوانش و نقد دارند همچون همیشه ناتوانی ما را در خوانشِ درست عکس پوشش می دهند. هربار در پایان جلسه نقد عکسهای #تور_عکاسی_چیلیک به وضوح می توانم رشد و تکامل نگاهم در عکاسی را حس کنم. ممنونم از جناب #مهدی_سروری بزرگوار که اینچنین سخاوتمندانه معلوماتشان را به طور رایگان به ما منتقل می کنند.

    پاسخ
  • در درجه اول از همه دوستانم برای انتخاب نگاه من تشکر میکنم و به طور ویژه از استادم جناب سروری که با دقت و حوصله از بین تعداد زیاد عکس های رسیده هر سفر وقت صرف میکنند و عکس های منتخب را طبق اصول انتخاب میکنند تشکر میکنم .
    و تشکر میکنم از برگزاری جلسات نقد که قطعا لطف بزرگی است در بین همه مشغله ها
    در جلسات نقد هرچه پیش میریم بیشتر متوجه میشم که چقدر در نگاه عکاسانه و قدرت استفاده از دانش عکاسی و توانایی استفاده از ابزاری که در اختیار دارم ناتوانم و بعد از هر جلسه دقیقا چراغی جلوی راهم روشن میشود که امیدوارم توانایی و قدرت استفاده از نور این چراغ رو داشته باشم و همیشه روشن نگهش دارم
    در جلسات نقد کم کم یاد میگیرم که عکس رو چطور نگاه کنم و به چه نکاتی توجه کنم و از نگاه صرفا حسی به خوانش عکس برسم البته که هنوز وارد الفبای این موضوع هم نشدم ولی امیدوارم با شرکت در این جلسات که به لطف جناب سروری برگزار میشود بیش از پیش بیاموزم و به کار بگیرم

    پاسخ
  • شاداب تحویلداری
    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ۰۶:۳۵

    در این جلسه همچون جلسات قبل تک تک عکسها از نظر زیبایی شناسی و فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نظر من بسیار پر بار و آموزنده بود. جلسات نقد بخش اصلی و تکمیل کننده آموزشها و تجربیات عکاسان در هر تور است و از این طریق تجربیات خود را به صورت رایگان و بی دریغ با سایر علاقمندان به اشتراک میگذارند. از تلاش تک تک اعضای گروه بویژه جناب آقای سروری برای ایجاد چنین فضایی متشکرم.

    پاسخ
  • علي (کامران) ذهبي
    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۱۵

    تور عکاسی سوباتان بیشتر از همه تورهای عکاسی چیلیک برای بنده شیرین دلچسب رویایی و آموزنده بود. لوکیشنها موقعیتها نورها و چهره ها یی که همیشه حسرت ثبتشون رو داشتم در این سفر واقعا روی سنسور دوربینم نشست و لذتی در عکاسی به من داد که تا به حال تجربه نکرده بودم. البته این به آن معنا نیست که عکسها همگی موفق بودند بلکه به معنای تجلی کامل لذت شخصی عکاسی برای بنده بودند و با وجود اینکه خیلی از عکسها مشکل تکنیکی و فنی داشتند یک تجربه ومشق لذتبخش را برایم رقم زدند. همگی این تجربه ها در شرایط سخت باد شدید
    منطقه به دست آمدند که تا به حال با این شدت تجربه نکرده بودم. تور با مدیریت عالی جناب سروری برگزار شد و با شرایط خاص منطقه ایشان تلاش کردند تا دوستان عکاس حداکثر بهره وری تصویری را از تور داشته باشند و با ایجاد یک جو صمیمی بین بچه ها یک تور موفق را برگزار کنند. البته شرایط جوی منطقه باعث شد که بعضی از لوکیشنها رو تجربه نکنیم که این موضوع ممکن است در هر توری اتفاق بیافتد. بعد از سفر سختترین کارها نخست انتخاب عکسهای منتخب و سپس انتخاب عکس مناسب برای نقد در جلسه نقد و بررسی عکسهاست که جناب سروری زحمت این کار رو به درخواست همسفرانی که مایل باشند انجام میدهند و برای من شناخت کارخوب نسبت به کارهای ضعیفتر است و جالب اینجاست که همیشه عکس انتخاب شده برای نقد برایم شگفنی ساز بوده است. بعد از دیدن عکسهای همسفران پی بردم که تجربه و کار زیادی لازم دارم تا به یک نگاه موفق برسم ودر بسیاری از زمینه های عکاسی ضعیف هستم. زیبایی عکاسی هم در همین نکنته نهفته است که بی انتهاست و همیشه عکاس در حال آموختن است. در پایان لازم می دانم که بعد از جناب سروری از همه دوستانی که در پشتیبانی سفر همکاری کردند و استادانی که از محضرشان درس آموختم سپاسگزاری کنم.

    پاسخ
  • یکی از بهترین اتفاقاتی که در تور عکاسی چیلیک میافته ، جلسه نقد و بررسی عکس های منتخب همسفران در این تور است . در این چند تور و جلسه نقد عکس برگزار شده که من افتخار همراهی با این گروه دوست داشتنی را داشته ام ، از دوستان همراه و بویژه جناب سروری بزرگوار بسیار آموختم و شاید بتوان گفت بیشترین یادگیری در همین جلسات و با به چالش کشیدن عکس ها اتفاق میافته که می توان متوجه نقاط ضعف و قوت عکسها شد اما حضور در این جلسات و دیدن عکس دوستان منو متوجه این موضوع کرد که چقدر دانش من در عکاسی کم است و چه راه طولانی برای یادگیری در پیش دارم که این امر اشتیاق من را برای حضور در این جلسات و سفرهایی که نه تنها یک سفر بلکه کارگاه آموزشی است بیشتر میکند، و می تواند سهم بسیار زیادی در یادگیری و بهتر دیدن داشته باشد که از این بابت از پایگاه عکس چیلیک و جناب سروری که این امکان را فراهم کردند ، سپاسگزارم .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست