1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نگاه های برتر تور عکاسی « طلوع در کویر » معرفی شد

نگاه های برتر تور عکاسی « طلوع در کویر » معرفی شد

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده در تور عکاسی و کارگاه عکاسی طبیعت با عنوان « طلوع در کویر » در سالن اجتماعات پایگاه عکس چیلیک برگزار شد.
نقد و بررسی آثار عکاسان همسفر با نود و یکمین تور عکاسی چیلیک به مقصد منطقه کویر واقع در استان اصفهان ، با حضور عکاسان همسفر و سایر علاقه مندان به حضور در این نشست آموزشی ، برگزار و پس از بحث و گفت وگو پیرامون عکس ها ، نگاه های برتر این تور عکاسی معرفی شدند.
به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست که بعدازظهر پنجشنبه ۱۳ آبان ماه جاری برگزار شد ، ابتدا عکاسان همسفر با حضور میهمانان متقاضی حضور در این جلسه ، پس از مشاهده گزارش تصویری از نگاه عکاسان همسفر ، پیرامون موارد کمی و کیفی این سفر به طرح نظر پرداختند و در ادامه با نمایش عکس های دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان عکس های منتخب همسفران ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و ساختار زیبایی شناختی آثار به ارایه نظر و سعی در نقد فنی ، حسی و ساختاری عکس ها پرداختند.

عکاسان همسفر با ۹۱ومین تور عکاسی پایگاه عکس چیلیک با حضور در سحرگاه منطقه کویر مرنجاب در همسایگی شهرستان آران و بیدگل ، با رویکردی مبتنی بر عکاسی طبیعت ، در وسعت منطقه حاضر شدند و تلاش کردند با وجود محدودیت در زمان پیش از طلوع تا پیش از ظهر از فرم و رمل و منحنی های نرم و زیبای کویری در کنار بافت شن ها در نوری مناسب در صبحگاه، عکاسی کنند.

پیش از پرداختن به بخش بعدی جلسه ، میترا محمدی از اساتید دانشگاه در دروس رشته های عکاسی و گرافیک، پیرامون شناخت اثر و نحوۀ ورود به جزئیات عکس به منظور شناخت صحیح و دریافت سلامت پیام از محتوای اثر با نمایش تعدادی عکس برتر از ژانرهای مختلف عکاسی ، نکاتی جدی را در باب اصول نقد و بررسی عکس برای حاضرین بازگو کرد. سپس عکس هایی که از عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم سایرین نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش کردند تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق را در کادرهای مورد نمایش بیان کنند.
پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر حاضرین بود که به ترتیب عکس های : محمدرضا خرازی، عرفانه سعیدیان، میترا محمدی ، پریسا حسینی ، مرتضی شجاعی ، طاهره منصورنژاد مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت.

همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: اعظم حشمتی ، سمانه مقراضی ، جواد میرزاپور، آمنه عبادی ، ندا رهگذر و الهه علیرضالو تقدیر به عمل آمد .

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی از موضوعی چون مستند اجتماعی و پرتره و رسیدن به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، نشانه شناسی در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی صحنه آرایی شده در موقعیت های مستند ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی از عناصر انسانی و نشانه های اجتماعی، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.

در این نشست نقاط قوت و نکات قابل توجه آثار عکاسان : محمدرضا زارع ، مریم خداوردی ، امیر یوسفیان اهری ، معصومه حضرتی ، ابراهیم باقرلو ، سمیه بیرامی ، طاهره منصورنژاد ، نسرین رستمی ، محمدعلی قهرمان پور ، سارا فیروزی و محمد بیک زند نیز مطالبی در حوزه نقد و تحلیل عکس ها و نگاه های برترشان نیز مورد طرح و ارزیابی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست عکس های : محمدرضا زارع ، میترا محمدی ، جواد میرزاپور ، اعظم حشمتی ، سپیده غلامحسینی ، امیر یوسفیان اهری ، سارا فیروزی ، محمدعلی قهرمان پور ، الهه علیرضالو ، مریم خداوردی ، محمد بیک زند ، معصومه حضرتی ، محمدرضا خرازی ، آرتین پناه بحق ، آمنه عبادی ، ندا رهگذر ، پریسا حسینی ، طاهره منصورنژاد ، سمانه مقراضی ، سمیه بیرامی ، عرفانه سعیدیان ، نسرین رستمی ، ابراهیم باقرلو ، مرتضی شجاعی و مهدی سروری مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گوی حاضرین قرار گرفت .

این نشست آموزشی کارگاهی به شکل رایگان، برای همسفران که با ضوابط در نظر گرفته شده ویژه همسفران فعال در انتشار گزارش تصویری و ارایه عکس های منتخب مشارکت داشته اند، برگزار شد.
جلسات نقد و بررسی تورهای عکاسی چیلیک بستری مناسب برای باردهی یک حرکت گروهی عکاسی است تا به واسطه اشتراک تجارب به دست آمده و مشاهده هرچه دقیق تر تلاش همسفران تور عکاسی در یک موقعیت و شرایط مشترک، امکان بیان نقد و نظر و سعی در تحلیل عکس های برتر همسفران توسط ایشان فراهم باشد.
از جمله تورهای بعدی پایگاه عکس چیلیک حضور در موقعیت پاییزی جنگل های استان گلستان و عکاسی از ابشارهای جاری در مسیر رودخانه های این موقعیت است .
علاقمندان می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه برگزاری و شرکت در تورهای پایگاه عکس چیلیک، با شماره های مسئول تور ۰۹۱۲۲۷۹۷۷۱۷ دفتر پایگاه: ۸۸۳۴۸۸۲۴ تماس حاصل نمایند.

پیشین
اسامی برگزیدگان اردوى کشورى چهارمین جشنواره خانه دوست
پسین
تور عکاسی پاییزی چیلیک در طبیعت جنگل و آبشارها برگزار می شود

به تازگي منتشر شده

۴ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتی
    ۱۴ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۴۳

    جلسه بسیار خوبی برگزار شد، همیشه نقد را کلاسیک آموزش میدهند و می نویسند، وقتی بصورت کارگاهی این آموزش صورت می گیرد آنچه بخاطر خواهد ماند و یاد گرفته می شود بسیار اثرگذار تر است.
    پایگاه عکس چیلیک همیشه این امکان را برای همسفران خود فراهم می‌کند تا علاوه بر سفر و عکاسی اندوخته ای دیگر برگیرند.
    برقرار و پایدار باشید.

    پاسخ
  • جواد میرزاپور
    ۱۴ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۴۴

    جلسه خوب و مفیدی بود…
    ممنونم که این فرصت فراهم کردید تا به نقاط قوت و ضعف توجه کنیم

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۱۴ آبان ۱۳۹۵ ۱۸:۰۳

    همیشه برای شرکت در تورهای عکاسی ذوق وشوق فراوانی دارم ولی بیشتر از آن مشتاق برگزاری و حضور در جلسات نقد و بررسی عکس و آثار عکاسان هستم که هم نقد اثر خودم را از نگاه و تجربه ایشان بشنوم و نقاط قوت و ضعف عکس خودم را از تجربه و نگاه شان بفهمم که اندوخته ای شود برای تورها و عکاسی های بعدی ام.
    درک این تفاوت که در یک موقعیت مشترک و شرایط برابر نگاه های مختلف چگونه مکاشفه و ثبت کرده و از عکاسی شان نتیجه گرفته اند بسیار آموزنده و وثر است.
    البته حُسن این جلسه صحبت های خانم محمدی به عنوان یک استاد باتجربه بود که در باب نقد عکس و شکل برخورد صادقانه در بیان صادقانه پیرامون اثر(و نه خالق اثر!) با عکاسان داشت . همچون همیشه ظرفیت و صداقت حاضرین با تجربه ترهای جلسه در بیان نظرات و پذیرش نقاط قوت و ضعف بسیار مودبانه، عالی و قابل قبول بود.
    ازکوشش ها و تلاش های پایگاه عکس چیلیک در ایجاد این امکان و برگزاری این سلسله جلسات بعد از هر تور عکاسی بسیار بسیار متشکرم و امیدوارم قدردانی شایسته برای این زحمات باشیم.

    پاسخ
  • طاهره منصورنژاد
    ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ۰۹:۵۰

    سلام
    خیلی مشتاق بودم که بعد از فرصت ضور در تور عکاسی در جلسه نقد عکس ها هم حاضر باشم .
    اولین حضورم بود و دوست داشتم نقاط ضعف و قدرت کارم رو بدونم اما متاسفانه (بدلیل بُعدمسافت و عدم حضور در تهران) مقدور نبود …
    موفق باشین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست