1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نگاه های برتر تور عکاسی از گل آفتابگردان معرفی شدند

نگاه های برتر تور عکاسی از گل آفتابگردان معرفی شدند

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی از مزرعه گل آفتابگردان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه های برتر معرفی شدند.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده  و منتخب عکاسان همسفر با ۹۸ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی طبیعت با عنوان « عکاسی از گل آفتابگردان » در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد سنجش و بررسی قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که عصر پنجشنبه سی ام شهریور ماه جاری در سالن آموزش این رسانه برگزار شد ، ابتدا نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی مورد طرح و بحث قرار گرفت و در ادامه با نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در ادامه با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار منتخب ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و ساختار زیبایی شناختی آثار دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

عکاسان همسفر با ۹۸ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را از صبح پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی طبیعت و با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی وجوهات شخصیتی گل آفتابگردان در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی منطقه و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت عکاس برای روح مخاطب و محیط روانی موضوع ، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را از وسعت مزرعه و گل های آفتابگردان تهیه و ثبت کنند.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیرات عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عکس های : اعظم حشمتی ، فاطمه کلانتری ، ابراهیم باقرلو و مریم خداوردی مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از اعطای امتیاز و دعوت به حضور رایگان در تور عکاسی برخوردار شد.

همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: سارا ابوالصدق ، مهدی سروری و نیلوفر زارعی تقدیر به عمل آمد .

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی از موضوعی چون عکاسی از گل و نقش آفرینی فرم و رنگ در ایجاد زیبایی و معرفی شخصیت موضوع در مضامینی چون عکاسی مستند و اِنگاره های طبیعت نگاری در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.

لحظه شناسی در درک موقعیت حضور موضوع مستند و ثبت بهنگام در عکاسی مستند نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های مستند ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی مستند و محیطی کارگری و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .
لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان ، عکس ها و نگاه های : اعظم حشمتی، امین رحمانی ، سارا ابوالصدق ، ابراهیم باقرلو، نیلوفر زارعی ، فاطمه کلانتری ، مهدی سروری، مریم خداوردی، مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

 

پیشین
عکاسان برتر جشنواره عکس وقف معرفی شدند
پسین
نمایشگاه عکس‌ « سوگ‌واران » در موزه عکسخانه شهر و نگارخانه لاله

به تازگي منتشر شده

۳ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • #تور_آفتاب گردان یک موقعیت ویژه عکاسى از مجموعه تورهاى عکاسى #پایگاه_عکس_چیلیک بود. که سخاوتمندانه و هوشمندانه از طرف مدیر پایگاه در اختیار همسفران تورهاى چیلیک قرار گرفت، بخاطر موضوع ویژه و امکانات ویژه تور در اجرا و سفر، متاسفانه همسفران تورهاى چیلیک که همراه تور نبودند از امکان و موقعیت ویژه اى براى عکاسى محروم ماندند.
    جلسه نقد تور هم همچون همیشه، براى من سرشار از لذت یادگیرى و حضور در کلاسى پر بار رقم خورد.
    بسیار ممنونم از جناب آقاى سرورى. برقرار باشید.

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۰۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۳۲

    آثار خوبی در این تور توسط همسفران تولید شده بود که از دیدنشان در جلسه نقد و بررسی تور بسیار لذت بردم.
    نقد و بررسی آثار و گفتگو پیرامون آثاراز زوایا و دیدگاهای گوناگون توسط دیگر همسفران چون همیشه آموزنده و مفید بود.
    از آقای سروری مدیر محترم پایگاه عکس چیلیک برای فراهم نمودن این فرصت و امکان بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ۰۱:۱۰

    جلسات نقد که مکمل توهای عکاسی هستند همچون همیشه بسیار آموزنده بود و علاوه بر اینکه نکات بسیار خوبی در مورد عکس خوبی مطرح شد، دید ن عکسهای همسفران و نگاه و زاویه دید آنها خیلی لذت بخش بود.
    از نکات بسیار خوب تورهای چیلیک، ملزم کردن همسفران به آوردن عکسهای منتخبشان برای برگزاری جلسات نقد می باشد که باعث میشود بسیار هدفمندتر در تور شرکت کرده و عکاسی کنیم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست