1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نگاه های برتر تور عکاسی معماری «ابنیه تاریخی و بازار کاشان»

نگاه های برتر تور عکاسی معماری «ابنیه تاریخی و بازار کاشان»

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی معماری و عکاسی از ابنیه تاریخی و بازار کاشان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه های برتر معرفی شدند.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۰۳ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی معماری و عکاسی از سازه ها در عمارت های تاریخی و فرهنگی شهر کاشان با عنوان « عکاسی از ابنیه تاریخی و بازار کاشان » در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد سنجش و بررسی قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که عصر روز چهارشنبه ۵ دی ماه جاری پس از صرف عصرانه(آش دوغ محلی) در سالن آموزش دفتر این رسانه برگزار شد ، ابتدا گزارش تصویری ۱۰۳ومین تور عکاسی چیلیک که توسط همسفران تامین شده بود، نمایش داده شد و در ادامه، نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی مورد طرح و بحث قرار گرفت و سپس در حین نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در نهایت با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار منتخب ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و کمپوزیسیون(ترکیب بندی) و شناخت عناصر و … دیگر موارد پیرامون آثار دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

عکاسان همسفر با ۱۰۳ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را از صبحگاه پنجشنبه بیست و سوم آذرماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی عماری و سازه های بنا، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویژگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب بنیه آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط و ضوابط منطقه و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت و ذهنیت پردازی عکاس در موقعیت و محیط روانی موضوع ، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را از وسعت موضوع های ناب و محیط بی بدیل منطقه تهیه و ثبت کنند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های : اعظم حشمتی، آرین جوادیان، ابراهیم باقرلو  و ندا رهگذر که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از امتیاز دریافت تخفیف و تخفیف ۵۰۰هزار ریالی از بابت خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیرات عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: سمیه(بهار) تاجیک، شهرام فرهمند، محمدجواد خداوردی و سیّدمحمد موسی زاده مورد تحسین قرار گرفت.
اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی معماری با وجود محدودیت های بجای قانونی و نابجای انحصاری و به صورت قانون درآمده، از موضوعی چون ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی و چگونگی نورسنجی و بهره برداری از عناصر محیطی در حول موضوع  سازه بنا در کادر عکس و عناصر طبیعی در زمینه و وسعت عکس های معماری و بناهای تاریخی و باستانی و همچنین چگونگی برخورد با عمارت ها و اِعمال خلاقیت و انتقال ظرافت و لطافت روح معمار بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی در عکس های مرتبط با مضامین ، نقش آفرینی فرم و رنگ در ایجاد زیبایی و معرفی شخصیت موضوع و اِنگاره های خشت و گل در کادر دوربین و در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: مریم خداوردی ، حمیده نظری، سیده زهرا موسوی، راستین موسی زاده و مهدی سروری تقدیر به عمل آمد.

لحظه شناسی در درک موقعیت و حضور موضوع در دل عکاسی معماری و مستندنگاری زیبایی خلاقانه در این نوع عکاسی و ثبت بهنگام در عکاسی از عناصر رنگ گرفته و فرم دار نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی معماری و ارتباط میان عکاسی معماری تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های مستندنگاری ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی انتزاعی و محیطی سرشار فرم و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان که همزمان از طریق نشانی Toure_akkasee-Chiilick در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال پخش بود، علاوه بر حضور مهمانانی چون: نیلوفر زارعی و منصوره (عارفه) حجارمنش، عکس ها و نگاه های: سجّاد صادقی آرانی ، سیّدمحمد موسی زاده، حمیده نظری، شهرام فرهمندصفت، آرین جوادیان ، ندا رهگذر ، راستین موسی زاده، مریم خداوردی ، ابراهیم باقرلو ، اعظم حشمتی، سیده زهرا موسوی، سمیه(بهار) تاجیک، محمدجواد خداوردی و مهدی سروری مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
آنی که در «تهران غیر رسمی» یوریک کریم مسیحی اتفاق افتاده
پسین
«تالاب میقان» پاتوق عکاسان کشور در آتش سوخت

به تازگي منتشر شده

۵ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مریم خداوردی
    ۰۸ دی ۱۳۹۶ ۲۱:۴۸

    جلسات نقد و بررسی آثار هر تور، محک خوبی است که تلاش خود را ارزیابی کنیم و حتی باعث ایجاد انگیزه می شود که بعد از هر تور عکاسی خود را موظف بدانیم که عکس های خود را مرور کرده و بهترینها را انتخاب و ویرایش و ارایه کنیم.
    شاید اگر این جلسات نباشند بررسی آثار خود را پشت گوش انداخته و عقب بیاندازیم که نتیجه ای جز یک سری شاتر زدن ها و انباشتن آنها در هاردهای داخلی و پرتابل نداشته باشد.
    امیدوارم از امکان حضور و شرکت رایگان در جلسات نقدعکس که بسیار مفید و موثرند، بیشتر استقبال شود و قدردان این شرایط کم نظیر و موقعیت ناب باشیم.

    پاسخ
  • اعظم حشمتى
    ۰۸ دی ۱۳۹۶ ۲۳:۳۷

    تجربه جدى عکاسى معمارى من نخستین بار در تور عکاسى #پایگاه_عکس_چیلیک به مقصد کاشان رقم خورد.
    با آنچه که تا کنون از تجربه عکاسى آموخته بودم و با احساسى که از دیدار ابنیه تاریخى در من ایجاد شد، عکاسى کردم ولى از عکاسى معمارى ، ظرایف، نکاتى که اصول اولیه آن است ، نقش خط عمودى و افقى در این نوع عکاسى اطلاعى نداشتم.
    در جلسه نقد این تور عکاسی که با بررسى آثار ثبت شده صورت گرفت:
    اول از همه ذهنم را به همه آنچه نمی دانستم آگاه ساخت.
    دوم نقد عکس معمارى و اصولى که باید در بررسى این عکاسى در نظر گرفت را آموختم.
    سوم، آموختم که خلاقیت در ساختار شکنى این نوع عکاسى ، اگر آگاهانه و با علم صورت گیرد نتایج زیباییى ، را میتواند به تصویر بکشد.
    چهارم، با دیدن آثار دیگر دوستان با نگاه هایى دیگرى آشنا شدم که ذهن و نگاهم را از حصار یک نوع نگاه بیرون می کشید و فهمیدم هیچ دو عکاسى در یک جایگاه از یک موضوع نمى توانند یک عکس واحد بگیرند.
    از بابت این امکان و این موقعیت و ایجاد این شرایط برابر، ممنونم از شما آقاى سرورى

    پاسخ
  • ندا رهگذر
    ۰۹ دی ۱۳۹۶ ۰۰:۰۸

    جلسات نقد عکس بعد از هر تور مهمترین و عالیترین قسمت هر تور عکاسی است چرا که در این جلسات رایگان علاوه بر اینکه نکات بسیار ارزشمندی که از طرف جناب سروری ارائه می شوند، فرا می گیریم، با بررسی و مورد نقد قرار گرفتن آثار خودمان و مشاهده نوع نگاه ها و ثبت های همسفران می توانیم به ارزیابی درستی نسبت به نگاه خودمان برسیم.
    بدون اغراق در هر جلسه نقد بعد از هر تور عکاسی بیش از یک کلاس درس می آموزیم.
    باز هم ممنون از پایگاه عکس چیلیک و جناب مهدی سروری که چنین موقعیت عالی و نابی را به رایگان در اختیار همسفران قرار می دهند.

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۰۹ دی ۱۳۹۶ ۰۱:۵۴

    همیشه دیدن آثار همسفران و بررسی موضوعی مشترک از دریچه نگاه های متفاوت برایم جذاب و آموزنده بوده است.
    نقد و نظر پیرامون آثار فرصتی ارزشمند است تا اثر منتخب هر عکاس از زوایای گوناگون بررسی شود و صاحب اثر با نقاط قوت و ضعف ثبتش آشنا شود و این نکات را در ثبتهای آینده اش بکار گیرد.
    همچنین پرسش و پاسخ همسفران درباره چگونگی ثبت اثر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تجاربشان از دیگر مزیتها و بخشهای مفید آموزشی این نشستها می باشد.
    از مدیریت محترم پایگاه عکس چیلیک برای در اختیار قرار دادن این امکان سپاسگذارم.

    پاسخ
  • بهار تاجیک
    ۰۹ دی ۱۳۹۶ ۲۰:۵۲

    ممکن است هر کدام از ما هزاران ثبت تصویر از مکان های مختلف در آرشیو خود داشته باشیم و کمتر متوجه خطا ها و اشکال در عکس هایمان شویم.
    درجلسات نقد عکس بعد از هر تور عکاسی چیلیک می توان با دیدن آثار دوستان با نگاه های متفاوت دیگر آشنا شد و به خطاها و مشکلاتی که در حین عکاسی داریم پی ببریم و از آموزه هایی که توسط جناب سروری و دیگر همسفران عنوان می شود بهرمند شویم و بتوانیم در آینده بهتر و موفق تر عمل کنیم.
    از آقای مهدی سروری مدیر محترم پایگاه عکس چیلیک که امکان برگزاری جلسات نقد را بصورت رایگان برای همسفران و علاقمندان فراهم می کنند کمال تشکر را دارم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست