1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نگاه های برتر عکاسی از «سرآقاسیّد و عشایر» معرفی شدند

نگاه های برتر عکاسی از «سرآقاسیّد و عشایر» معرفی شدند

با حضور همسفران و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی شهرکرد ، روستای سرآقاسیّد و عشایر کوهرنگ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت با رای و نظر حاضرین نگاه های برتر معرفی شد.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۰۸ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی مستند از ساکنین روستا و عشایر منطقه و دامداران در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد نمایش، ارزیابی و سنجش قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که عصر چهارشنبه ۲۰ خرداد ماه جاری در سالن آموزش دفتر این رسانه برگزار شد، ابتدا گزارش تصویری ۱۰۸ومین تور عکاسی چیلیک به همراه ویدئوهایی از این سفر، نمایش داده شد و در ادامه، نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی و ویژگی های شاخص مورد طرح و بحث قرار گرفت و سپس در حین نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در نهایت با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار موفق ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و کمپوزیسیون(ترکیب بندی) و شناخت عناصر و … دیگر موارد دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های: نیلوفر زارعی، محمدرضا خرازی، ندا رهگذر و حمیده نظری که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از امتیاز دریافت تخفیف و برخورداری از تخفیف یکصدهزار تومانی از بابت خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیر عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، القای حسّ، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: اعظم حشمتی، مهدی سروری، عارفه حجارمنش و مهدیه ثانی مورد تحسین قرار گرفت.

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی مستند و موقعیت برخورد با عناصر مستند با وجود شرایط محیطی و امکانات عکاس، دخالت گونه های مختلفی از نرم افزارها در تکمیل فرایند نگاه عکاس و جلوه گری فایل عکس تولید شده، چگونگی نورسنجی و بهره برداری از عناصر محیطی در حول موضوع و روش های گوناگون بیان و معرفی و تعریف موضوع در طبیعت برای بیننده و همچنین چگونگی اِعمال خلاقیت و تشخیص این مرز ظریف در حفظ اصالت و ساختار عکس مستند و سندیت عکس طبیعت در حوزه رئالیسم بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی و بکارگیری اصل وفاداری به عناصر رنگ و فرم و شکل و حسّ در ثبت عکس ها در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: مریم خداوردی، محمد بیک زند، حسین موقّر، سیّدمحمد موسی زاده، سعیده حشمتی و زهرا باقری فرد تقدیر به عمل آمد.

عکاسان همسفر با ۱۰۸ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را در صبحگاه پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی مستندو عکاسی معماری و پرتره ، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویژگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب بندی آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی و دمای محیط منطقه و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت و ذهنیت پردازی عکاس در موقعیت و محیط روانی موضوع، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را در کار گروهی و تلاش جمعی نسبت به موضوع، تهیه و ثبت کنند.
لحظه شناسی در درک موضوع و دامنه فعالیت آن، حضور به هنگام و جایگیری صحیح در حول موضوع و طبیعت نگاری هم ردیف با کشف زوایای خلاقانه در این نوع عکاسی و کشف و ثبت زمان طلایی در عکاسی از مضامین در حال حرکت با نور متغیر در زمان نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های انتزاعی و آبستره ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی انتزاعی و محیطی سرشار فرم و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.

مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان که همزمان از طریق نشانی Toure_akkasee_Chiilick در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال پخش بود، علاوه بر حضور همسفران، مهمانانی چون: مهدی یوسفی، ناهید کیانیان، جلال میرزایی، عرفانه سعیدیان، غزل اصغرزاده، آسیه آرش پور، فاطمه کلانتری، مرتضی ضیغمی، ابراهیم باقرلو، عکس ها و نگاه های: حمیده نظری، زهرا باقری فرد، حسین موقّر، عارفه حجارمنش، ندا رهگذر، اعظم حشمتی، مریم خداوردی، سیّدمحمد موسی زاده، مهدیه ثانی، مهدی سروری مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .
در نهایتِ برنامه های این جلسه، طرح اهدای نسخه ای کتاب از سوی پایگاه کتاب عکس (ketabeAks.ir) به حاضرین فعال در برنامه مورد بررسی قرار گرفت که مطابق با اهداف سلسله نشست های نقد عکس پس از هر عنوان تور عکاسی و ثبت تجربه ها و درج آموزه ها و نقدها اختصاص خواهد یافت.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه «عکس‌های جدید» محمدرضا میرزایی در گالری اُ
پسین
سیستان و بلوچستان در نمایشگاه عکس «میان من و تو شهری است بی‌پنجره»

به تازگي منتشر شده

۹ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتی
    ۲۲ تیر ۱۳۹۷ ۱۵:۲۳

    با توجه به سختی سفر عکس های موفقی از همسفران در این سفر ثبت شده به نمایش گذاشته شده بود، سه نکته را هنگام دیدن عکس ها برجسته یافتم:
    ۱-در موقعیت ها وسوژه های یکسان و هم زمان تنوع نگاه و ثبت را در آثار همسفران شاهد بودم و بارها در تورهای عکاسی چیلیک شاهد این واقعیت بوده ام که در شرایط یکسان، چقدر شخصیت و نگاه عکاس در باز آفرینی های متفاوت از یک موقعیت نقش اساسی بازی می کند.
    ۲-نکته مهم دیگر تعامل خوب همسفران با مردم منطقه ای بود که سخت اجازه ارتباط و حضور و عکاسی می دادند ( اما بواسطه تجربه حضور در تورهای چیلیک و آموزش های جناب سروری در چگونگی ایجاد مواجهه و برقراری ارتباط با موضوع ، اکثر همسفران توانایی این تعامل را داشتند.) عینیت آن را در بسیاری از عکس ها مشاهده کردم، چه در عکس های که نگاه سوژه ارتباط خوبی با عکاس و دوربین پیدا کرده بود ، و چه عکس هایی که حضور بی واسطه عکاس در آنها مشهود بود.
    ۳- موفقیت تلاش و نگاه برخی از همسفران در این سفر قابل توجهه تر بود، خانم زارعی، خانم رهگذر، خانم نظری، خانم حجارمنش و خانم ثانی و آقای موسی زاده که از دیدن آثار موفق شان لذت بردم.
    نگاه های موفق آقای خرازی و جناب سروری قابل تحسین بود.
    و اما بررسی و نقد عکس ها، در یک جلسه رایگان که قطعا جهت آماده سازی و فراهم آوردن شرایط برگزاری و انتخاب عکس ها و … زحمات زیادی برای اجرا کننده دارد. اما به خودم و به اعضای حاضر در جلسه که تقریبا نصف جمعیت بارها در جلسات نقد این پایگاه حاضر شده ایم، این است که هنوز نمی توانیم راجع به یک عکس ، آنچنانکه باید عکاسانه نظر دهیم و عکس را خوانش کنیم، و قدرت تشخیص عکس خوب و یا ضعیف را آنچنان که باید نداریم. با وجود تمام آموزش ها ی بررسی یک عکس توسط جناب سروری و نقد و نظرها و بررسی هزاران عکس در این نشست ها، عدم مطالعه و دقت در شناخت عناصر و نشانه ها در عکس و عدم شکستن کلیشه های ذهنی در من/ما باعث شده است که در قبال اکثر عکس ها سکوت کنم/کنیم و با وجود یک سفر خوب و دستاوردهای خوب، نتوانیم عکس را خوب و عکاسانه تجزیه و تحلیل کنیم. امیدوارم با مطالعه نظری و تصویری و دقت بیشتر و همچنین یادگیری بهتر و با دقت ترتمام نکات ارزشمند نقد و خوانش عکس که جناب سروری به صورت کارگاهی و بر روی تمام عکس ها آموزش می دهند نهایت بهره را برای یک قدم به جلو برداشتن در این زمینه ببرم/ببریم.

    پاسخ
  • عارفه حجارمنش
    ۲۲ تیر ۱۳۹۷ ۲۰:۵۳

    این سفر یکی از سفرهای سخت بود که وقتی در موقعیت بودیم همگی ما با همدلی هم و حمایت و برنامه ریزی دقیق جناب سروری پاگیر سختی سفر نشدیم و این مسئله رو زمانی متوجه شدیم که جلسه نقد برگزار شد
    در جلسه نقد آنچنان عکس ها دلنشین و به معنای واقعی کلمه عالی بود که اکثر دوستان محو تماشا بودیم و این نشان دهنده تمرکز و سعی و تلاش دوستان و مهمتر از همه توانایی برقراری ارتباط عکاسان با مردم منطقه بود که به واقع کاری سخت و دشوار بود.
    در این جلسه نقد اتفاق بسیار خوبی که افتاد و برای شخص بنده دلنشین بود مدیریت آقای سروری در زمان نمایش آثار منتخب هر فرد بود که با دقت و تمرکز بیشتر نسبت به جلسات قبل مورد بررسی و نگاه همه قرار گرفت که هر عکس به تنهایی باعث فراگیری نکات بسیاری بود همچنین آشنایی بیشتر با نگاه های عکاسانه متفاوت از هم حتی در یک موضوع مشترک
    در پایان به نگاه برتر دوستانم تبریک میگم که به شایستگی برگزیده شدند و مثل همیشه از زحمات و پشتیبانی های استاد سروری تشکر میکنم و قدردان زحمات و وقتی که میگذارند هستم

    پاسخ
  • نیلوفر زارعی
    ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۱

    حضور در سفر عکاسی طراحی شده از طرف پایگاه عکس چیلیک به استان چهار محال و بختیاری یکی از تجربه های بی نظیر من در حوزه عکاسی است.
    این سفر به لحاظ موقعیت عکاسی یکی پرچالش ترین سفرهایی بود که به لطف آقای سروری مدیر پایگاه عکس چیلیک برای من و همسفران ممکن شد، منطقه ای در اعماق رشته کوه های زاگرس که هرگز خارج از این فرصت امکان سفر، دیدن این منطقه و تجربه عکاسی در این منطقه حداقل برای من ممکن نمی شد.
    سفر سخت بود، راه پر پیچ و خم و طولانی، هوا گرم و آفتاب تند که رمق می گرفت، اما به لطف تدابیر اندیشیده شده مدیریتی و برنامه ریزی دقیق جناب آقای سروری، خاطراتی خوش و مجموعه ای از عکس های کم نظیر و تجربه ای خاص و گرانبها و فرصت ماجراجویی نادر که ممکن است هیچ وقت دوباره در زندگی من اتفاق نیافتد، شکل گرفت.
    حالا که به عقب بر می گردم و نگاه می کنم، به جز همه این دستاوردهای گرانبها چیز دیگری نیست و شاید کمی این فکر که باید تلاش بیشتری برای تجربه لحظه لحظه حضور در این سفر و استفاده از موقعیت فراهم شده برای عکاسی می کردم.
    شرکت در نشست نقد تور و بررسی فایل عکس های تولید شده توسط دیگر عکاسان همسفر هم تجربه فوق العاده ای بود که همیشه به لطف مدیریت این مجموعه بعد از سفرهای عکاسی به صورت رایگان برگزار می شود ادامه یافت و فرصت دوباره بررسی تجربه سفر از یک سو و تحلیل و نقد کارشناسانه عکس های دستاورد سفر توسط خود استاد و همسفران فراهم شد.
    به خاطر این تجربه از آقای سروری و خانواده چیلیک ممنونم

    پاسخ
  • فاطمه کلانتری
    ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۵:۴۶

    به همه ی دوستانی که عکس های منتخب و مجموعه ای از آثار شان در این سفر را ارائه دادند, تبریک میگم.
    عکس هایی که از دیدنشان لذت بردم و با توضیحات جمع حاضر و خود آقای سروری بسیار آموختم.
    دانشِ عکاسی به کنار, صرفا دیدنِ عکس نیازمند مهارت است, و شاید این نکته که شرکت در جلسات اینچنینی آن را به آدم القا می کند, من را به سکوت و بیشتر به فکر کردن به آثار وامیدارد.
    نکته ی جالب برای من در این نشست این بود , که من در انتخاب آثار برای اولین بار انگار با جمع حاضر کاملا هم نظر بوده ام و به هر چهار اثرِ اول رای داده ام.😊
    از چیلیک برای خلق چنین فرصت های مغتنمی سپاسگزارم🍀

    پاسخ
  • محمدرضا خرازی
    ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۶:۵۲

    چقدر حیف شد که نتونستم بخاطر ماموریت در این نشست نقد آثار باشم
    آثار همسفرها فوق العاده فنی و چشم نواز بود، خیلی دوست دارم این سفر تکرار بشه
    ممنون از پایگاه عکس چیلیک

    پاسخ
  • حسین موقر
    ۲۴ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۱۳

    سفر به روستای سر آقاسید روستایی پلکانی سفر متفاوت برای من بود ، از دوستانی که همیشه در همه سفرهایی که با #تور_عکاسی_چیلیک داشتم با عملکردشان مهربانی وتعاون را یادم دادند سپاسگزارم و از دوستانی که به مثتل نزدیکتر افراد خانواده دلسوزتن و در وقت گرفتاری نهایت تلاش رو میکنن تا کمک حال احوالت باشن متشکرم و محبتتان هیچ وقت فراموش نمیشود
    بی اغراق عرض میکنم این همبستگی ومحبت را ففقط در خانواده تور عکاسی چیلیک دیدم دوستان وهمسفران مهربانی که حتی بعد از سفر هم جویای احوالت هستند همسفرهای با محبت تور عکاسی چیلیک و جناب آقای #مهدی_سروری مدیریت محترم خیلی بی نظیرند

    پاسخ
  • ندا رهگذر
    ۲۴ تیر ۱۳۹۷ ۱۹:۴۴

    جلسه نقد عکسهای این سفر فوق العاده مفید بود، چرا که بیشتر ثبت ها عالی بودند و جناب سروری مثل همیشه تمام نکات مربوط به درک مفهوم هر عکس و مسائل فنی و زیبایی شناسی آنها را مطرح کردند و باز هم مثل یک کلاس درس در این جلسه هم آموختیم و به گنجینه دانسته هایمان اضافه کردیم تا در سفرهای بعدی از این نکات استفاده کنیم و ثبت های موفق تری نسبت به قبل داشته باشیم. همواره گفته ام و دوباره تکرار می کنم که یکی از عالی ترین قسمت های تور های عکاسی چیلیک همین جلسات نقد عکس و نتیجه گیری و جمع بندی نهایی سفر است که اگر نبود هرگز انقدر نمی آموختیم و انقدر سریع در مدتی کوتاه پیشرفت نمی کردیم صمیمانه سپاسگزاریم از استاد عزیز جناب #مهدی_سروری که اینچنین سخاوتمندانه به ما آموزش می دهند و ممنون از #پایگاه_عکس_چیلیک که جلسات نقد عکس رایگان برای همسفران و علاقمندان به عکاسی برگزار می کنند.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۲۵ تیر ۱۳۹۷ ۲۱:۲۹

    شرکت در جلسات نقد عکس بعد از هر سفر، قسمت مورد علاقه من و بهترین قسمت آن است. سفر به روستای کوهرنگ یکی از سفرهای بسیار خوبم بود و با تمام سختی هایش وقتی عکسها را دیدم بسیار لذت بردم. تمام همسفران با آثار و عکسهای بسیار خوبی در جلسه شرکت کرده بودند.
    امیدوارم که این سفر تکرار شود و مخصوصا در قسمت عشایر بتوان مدت بیشتری وقت صرف کرد، چراکه به دلیل گرمای هوا خیلی زود با کمبود انرژی مواجه می شدیم در صورتیکه پتانسیل بالای تصویری داشت و زمان بیشتری می طلبید.
    نکته بسیار قابل توجه این سفر،آثارهمسفرانی بود که به تازگی کلاس عکاسی خود را با جناب سروری به پایان رسانده بودند، که جهش قابل توجهی نسبت به سایر سفرها داشتند و عکسهایشان به طور چشمگیری نسبت به قبل پیشرفت کرده بود که به همه آنها تبریک میگویم و امیدوارم همیشه سیر صعودی داشته باشند.
    دیدن آثار دوستان و مکث بر روی هر عکس و توضیحات دوستان و در آخر جمع بندی آقای سروری همواره مفید بوده و به شخصه بسیار استفاده برده ام و هر بار در عین یاد گرفتن موارد جدید، به ضعف دانش عکاسی و خوانش عکس در خودم پی می برم و تشویقی است برای تلاش بیشترم.
    همواره از پایگاه عکس چیلیک و مدیریت بی نظیر آقای سروری به خاطر تلاشها و زحمات دلسوزانه شان سپاسگزار خواهم بود.

    پاسخ
  • محمد موسی زاده کیوی
    ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۴۰

    سفر خیلی خوب وخاصی بود .که بامدیریت برنامه ریزی جناب اقای سروری مدیر پایگاه عکس چیلیک انجام شد.هم عکاسی طبیعت بود وهم معماری ومستنداجتماعی ومردم نگاری؛که دربهترین زمان ممکن انجام گرفت. پذیرایی واسکان با توجه به امکانات محیط خوب وعالی بود .که به بچه های گروه این امکان رادادبا آرامش عکاسی کند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست