1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. وجود « مافیا در عکاسی » یک توهم است یا …

وجود « مافیا در عکاسی » یک توهم است یا …

با طرح دوازدهمین پرسش عمومی، نتایج یازدهمین نظرسنجی موضوعی در پایگاه عکس چیلیک با رای و نظر مخاطبین این رسانه معلوم و نهایی شد .
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، یازدهمین پرسش طرح نظرسنجی موضوعی در رسانه پایگاه عکس چیلیک در قالب پنج گروه اثرگذار در رای ها تعیین و نهایی شدند .
یازدهمین پرسش نظرسنجی موضوعی با طرح از سوی یکی از عکاسان فعال در حوزه مسابقه و جشنواره از استان خراسان رضوی به این صورت مطرح شده بود که:
عمده ترین اشکال سوگواره های عاشورایی در چه نکته ای است؟
که در پاسخ اکثریتی برابر با ۶۲% از مجموع شرکت کنندگان به شکل مستقل و با رایی برابر به گزینه « تکرار داوران کلیشه ای این عرصه » اشاره داشته اند .

نظرسنجی - سوگواره های عاشوراییاین نتیجه در حالی به دست آمد که در طی مدت زمان دو ماهه محرم و صفر (۱۲ مهرماه تا ۱۰ آذر ماه سال ۱۳۹۵) گزینه ی: « نگاه سطحی و دوری از ساختاری هدفمند » ۱۵% ، « عدم شناخت و واکاوی مضامین فرهنگ عاشورا » ۱۲% و « ضعف باور برگزارکننده به عنوان مسابقه » ۹% و « تدوین فراخوان های غیر حرفه ای » ۳% از رای کل شرکت کنندگان در این نظرسنجی موضوعی را به خود اختصاص دادند .

این در حالی است که انتخاب گزینه «تکرار داوران کلیشه ای این عرصه» نشان از عدم شناخت بانیان و برگزارکنندگان از: اسامی شناخته شده، فعال، صاحب نظر و موفق در این عرصه دارد و  آمارها حاکی از صرف بودجه ها و اعتبارات کلانی در این حوزه است که در عین تاسف وجود تشویش در نوع برگزاری و عدم شناخت باوری صحیح و هدفمند در این حوزه هر ساله تکرار و تکرار و را برای گزارش ها و اخبار رسانه ها و خبرگزاری ها رقم می زند.
تکراری که متاسفانه! امیال مادی مبتلایان را تامین نموده و بعد از گذر از سالها تلاش در این عرصه هنوز به توسط هیچ یک از سازمان ها و تشکیلات مرتبط و نهادهای صنفی در حوزه عکاسی نتوانسته اند نگاه و باور عکاسان این حوزه را به نقطه ای معلوم و به شرایطی مطلوب برساند و رضایت خاطر ایشان را در سطوح حداقلی تامین نماید.

پرواضح است که تحلیل این نتایج به بحث و بررسی های بسیار دقیقی از منظر کارشناسان و صاحبنظران نیازمند است ولی بی هیچ بحث و نظری به آنچه مخاطبین و مراجعین رای داده اند احترام گذاشته و با توجه به شرایط موجود در جامعه عکاسی و عکاسان کشور تلاش خواهیم کرد که باز هم در راستای دریافت پرسش ها و ارتقای سطح ارایه خدمات پایگاه عکس چیلیک کوشا باشیم .

اگر چه در گام یازدهم این نظرسنجی موضوعی به بررسی « عمده ترین اشکال سوگواره های عاشورایی … » در نگاه و منظر مخاطبین و مراجعین به رسانه پایگاه عکس چیلیک پرداختیم، اکنون برآنیم تا در گام دوازدهم به ارزیابی « آیا به وجود اصطلاحی چون « مافیا » در حوزه برنامه ریزی و اجرایی عکاسی اعتقاد دارید؟ » بپردازیم.
منتظر هستیم تا در طی نهمین ماه از سال ۱۳۹۵ از نگاه مخاطبانی که در گروه های مختلف شغل و حرفه، جنسیت، سن، تجربه، دانش، اعتقاد و … قرار دارند و هر یک به قدر یک رای و یک نظر، در نظرسنجی ها تعیین کننده و صاحب تاثیراند، نتیجه را دریافت و اطلاع رسانی کنیم.
ضمن سپاس از همکاری یکی از عکاسان استان قزوین در طراحی پرسش آذر ماه ۱۳۹۵ ، به طرح آن می پردازیم که « آیا به وجود اصطلاحی چون « مافیا » در حوزه برنامه ریزی و اجرایی عکاسی اعتقاد دارید؟ » که گزینه های « خیر » و « بلی » برای درج پاسخ لحاظ شده است.
*شما نیز پرسش های خود را در سایر مضامین: نظری، آموزشی، اخلاقی، تشکیلاتی و … در حوزه عکس و عکاسی و عکاسان از طریق پل ارتباطی و گزینه « ارتباط با ما » جهت درج و دریافت آمار ، با همکاران این رسانه در میان بگذارید.
*برای مراجعه به لینک نظردهی و ارسال گزینه مورد نظرتان درباره مافیا در عکاسی ، به صفحه اصلی سایت و بخش نظرسنجی مراجعه نمایید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

 

 

پیشین
تجربه عکاسی مستند در کنار ماهیگیران ساحل خزر
پسین
سلسله گفتارهای تخصصی منتقدان هنرهای تجسمی ایران

به تازگي منتشر شده

۲ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • امیرحسین معتمدی
    ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ۲۱:۰۸

    آیا کسی هست که منکر وجود مافیا در جامعه عکاسی ایران باشد؟
    بی رونق بودن انجمن های عکاسی خود دلیلی بر همین نکته نیست؟
    عکاسی در کشور ما متاثر از هنر و هنر تحت تاثیر دیگر امور ، گرفتار مافیا است.
    در صورت امکان با عکاسان خارج از این لایه های مافیایی گفت وگویی صریح و مستقیم داشته باشید.

    پاسخ
  • سلام . با ارادت خدمت همه پیشکسوتان . و حفظ احترام همه دوستان . بله من هم موافقم که در عکاسی مافیا وجود داره و همین باعث شده که اگر هنرآموز در مسیر این باند قرار بگیره خیلی زود میشه عکاس مشهور و بهترین عکاس… و اگر هنر آموزی در این مسیر نباشه بعد از مدتی در این دریایی متلاطم هنری غرق میشه…. البته در مورد سایر هنر ها هم همین مسله هست..

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست