عنوان نمایشگاه:

چهارمین جشنواره ایران شناسی

نوع نمایشگاه : گروهی
تعداد قطعه : 4300
در قالب عکس های: رنگی و سیاه وسفید
قاب نخست :

ای که بانامت جهان آغازشد
دفتر ما هم به نامت باز شدکشور ایران سرزمین پهناوری است در قلب خاورمیانه که همانند چهارراه و پیوندگاه تجلیات فرهنگی، معنوی و سیاسی شرق و غرب است. ازلحاظ تاریخی فلات ایران ازقدیمی ترین کانون های تمدنی دوران باستان در آسیاست. وسعت و طبیعت خاص باتنوع آب وهوایی بسیاریکی دیگرازویژگی های مهم سرزمین ماست. همچنین غنای فرهنگی ایران در عرصه های مختلف ازجمله شعر و ادبیات، عرفان، موسیقی، صنایع دستی، معماری ،هنرهای تزیینی و…آوازه ای جهانی دارد.لذا دستیابی همه جانبه، علمی وفنی به هریک از جلوه های گوناگون این فرهنگ غنی وتمدن نام آور و گسترش مرزهای آگاهی در این قلمرو، مسیری است که بنیادایران شناسی همواره موردهدف خود قرارداده است.
عکس باداشتن این ویژگی که می تواند بیان واقعیت باشد وبه عنوان سند و مدرک چه درحال حاضر و چه در آینده می توان به آن رجوع کرد، یکی از مهمترین رسانه هاست وقادر است باثبت دقیق وقایع، موقعیت ها، اقوام، آداب وسنن، مناظرطبیعی، اماکن، بناهاو… به عنوان سندی تصویری و قابل استناد مورد توجه قرارگیرد.
لذا با توجه به این رویکرد مهم عکس بنیاد اقدام به برگزاری جشنواره عکس ایران شناسی نموده است تا گزارش های تصویری در دوره های مختلف زمانی با مشارکت عامه مردم از سرزمین ایران در زمینه های مختلف شامل فرهنگ، جغرافیا، اقلیم، اماکن و آثار تاریخی به دست آید.
این گزارش هاکه تا حدی آنها را باید به مثابه داده های خام به شمار آورد، علاوه برکاربردهای هنری و ایران گردی به پژوهش گران ایران شناس وباستان شناس در هر گوشه ی جهان که باشند کمک می کند تا بتوانند به سهولت به مطالعه در زمینه ی موضوع آن عکس بپردازند و نتایج حقیقی و به روزشده ای نیز به دست آورند.
بنیاد بر حسب اهداف عالیه خود، تهیه ی گزارش تصویری از آخرین وضعیت “آثارتاریخی وفرهنگی ایران زمین” را در دستور کار خود قرار داده و با همکاری شبکه مستندصداوسیمای جمهوری اسلامی با همین موضوع وعنوان چهارمین جشنواره عکس خود را برگزار نمود.
هدف اصلی بنیاد ورود به حوزه عکاسی حرفه ای نبوده وایجاد زمینه هایی برای مشارکت عامه مردم در ثبت تصویری سرزمین ایران بوده است.ماهیت سندی عکس است که نقش مؤثری در شناخت وشناساندن ایران ایفاء می کند و ضرورت مستندسازی ابعادتاریخی وفرهنگی غیرقابل انکاراست.داشتن نگاه مستند درعکس ها مورد تأکید برگزارکنندگان این جشنواره بوده است.
داوران این دوره آقایان افشین بختیار و رسول اولیازاده وخانم کتایون قدس راد بودندکه در روز یکشنبه مورخ 4 خرداد 1393 داوری آثار در محل بنیاد ایران شناسی انجام شد.
در مجموع 4300 قطعه عکس از 463 عکاس از سراسر کشور در دو بخش حرفه ای و غیر حرفه ای به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از داوری تعداد 80 قطعه عکس از 63 عکاس ایرانی جهت ارایه درنمایشگاه برگزیده و نیز در مجموع 6 عکس از هر بخش 3 عکس به عنوان عکس های برتر این جشنواره انتخاب شدند.
ملاک انتخاب عکس ها توسط هیأت داوران علاوه بر رعایت مسایل فنی وتکنیکی و استفاده مناسب از عناصربصری در کادر، توجه به اهداف، موضوع و رعایت مقررات جشنواره داشتن نگاه هنری، خلاق و عکاسانه در ثبت آثار تاریخی وفرهنگی بوده است.
هیأت داوران با تشکراز دست اندرکاران برگزاری این رویدادفرهنگی وهنری امیدداردکه باتداوم برگزاری چنین جشنواره هایی وتعامل میان عامه مردم،هنرمندان عکاس وپژوهشگران حوزه ایران شناسی جلوه های تمدن وفرهنگ ایران اسلامی شناخته وشناسانده شود.هیأت داوران چهارمین جشنواره عکس ایران شناسی
نوزدهم خردادماه1393

داوران :

داوران این دوره آقایان افشین بختیار و رسول اولیازاده وخانم کتایون قدس راد بودندکه در روز یکشنبه مورخ 4 خرداد 1393 داوری آثار در محل بنیاد ایران شناسی انجام شد.

مطالب مرتبط با این نگارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست