1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب عکس « خانه حاج آقا علی » منتشر شد

کتاب عکس « خانه حاج آقا علی » منتشر شد

کتاب عکس « خانه حاج آقا علی » حاوی نماهایی از این بنای خشتی با عکس هایی از سیدمحسن سجادی منتشر شد و به دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک رسید تا در اختیار علاقه مندان به تالیفات حوزه عکس و عکاسی قرار گیرد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، کتاب عکس « خانه حاج آقا علی » از جمله بزرگترین بناهای خشتی جهان در منطقه قاسم آباد رفسنجان واقع در استان کرمان است که حاوی ۶۸ قطعه عکس منتخب از میان بیش از سه هزار قطعه فایل تولید و تهیه و منتشر شده و در پایگاه تخصصی کتاب عکس مورد معرفی قرار گرفت تا تمامی علاقه مندان به هنر عکاسی و عکاسی مستند و مضامین مرتبط ، امکان تهیه آن را داشته باشند.

کتاب عکس « خانه حاج آقا علی » - سیدمحسن سجادیخانه حاج آقا علی با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال و معماری دوره قاجار در ۵ کیلومتری شهرستان رفسنجان واقع شده است این ساختمان با ۱۲۰۰۰ متر زیر بنا متشکل از ۸۶ اتاق و ۴ بخش اصلی حوضخانه، شاه نشین، تالارهای پاییزی و زمستانی و… جزء یکی از باشکوه ترین خانه های خشتی جهان محسوب می شود.

این مجموعه نمونه ای زیبا و باشکوه از معماری عصر قاجاری است که در ۵ کیلومتری جنوب شرقی رفسنجان و در روستای قاسم آباد واقع شده است. قدمت این بنا به ۱۳۰ سال می رسد و دارای ۸ قسمت است: بازار، آب انبار(تامین کننده آب اهالی که دارای سردری با آجرهای گلدار تزیین شده و دیوارهایی دارای نقوش آجری و کاشیکاری است)، مسجد، کاروانسرا، حمام، حسینیه، یخدان(که در ۲کیلومتری قاسم آباد و در روستای عباس آباد حاجی است و تامین کننده یخ مورد نیاز اهالی بوده است) که هر یک کاربری خاصی داشته اند.
خانه حاج آقا علی دارای ۱۲۰۰۰ متر مربع مساحت با زیربنایی بالغ بر ۷۰۰۰ متر مربع با معماری ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه های خشتی و سنتی جهان به شمار می آید.
این بنا توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی بزرگترین تاجر ایرانی عصر قاجار در سال ۱۱۳۶ هجری خورشیدی بنا گردیده است. در ساخت خانه اصول و شیوه های معماری ایرانی بکار گرفته شده و در هماهنگی با اقلیم منطقه با وجود گرمای نسبتا زیاد ، خشکی هوا ، بادهای متغیر و وجود شن های روان بنا حالتی درونگرا داشته و با دیوار چینه ای نسبتا بلندی محصور گردیده است ، دروازه ای رفیع و با عظمت ورودی این خانه با شکوه است ، به طور کلی قرینه سازی و حفظ تقارن از اصولی بوده که مد نظر معمار ساختمان قرار گرفته است .
خانه دارای ۸۶ اتاق (۷دری، ۵دری، ۳دری و پستو) بوده که در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث گردیده اند .
یک آشپزخانه بزرگ و انبار بزرگ وظیفه تامین نیازهای این مجموعه را برعهده داشته است. چهار حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و سه هشتی نیز ارتباط قسمت های مختلف این خانه را تامین می نموده است.

کتاب عکس « خانه حاج آقا علی » با قطع خشتی در ۹۰ صفحه گلاسه – رنگی طراحی و با نمایش ۶۸ قطعه عکس دستاورد ۱۵ سال عکاسی سید محسن سجادی از این بنای خشتی بزرگ با دو جلد شونیز و سخت و مقدمه ای توضیحی با عکس هایی شامل دو بخش پیش و پس از بازسازی، با حمایت روابط عمومی مس منطقه کرمان به شماره شابک: ۷-۴۵۲۸-۰۴-۶۰۰-۹۷۸ و موضوع معماری قاجاریان در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه چاپ و با قیمت ۵۵۰۰۰۰ ریال (پنجاه و پنج هزار تومان) منتشر شده و برای تهیه علاقه مندان در سراسر کشور در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
تور عکاسی چیلیک میهمان ترکمن های گلستان شد
پسین
نمایشگاه گروهی عکس موبایل در رشت

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست