1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب عکس « مثل مه » منتشر شد

کتاب عکس « مثل مه » منتشر شد

کتاب عکس « مثل مه » به عنوان نخستین اثر تالیفی از آثار عکاسی "مهدی معصومی گرجی" با نمایش دستاوردهایی از نگاه این عکاس مازندرانی منتشر شد.

کتاب « مثل مه » با نمایش ۵۰ قطعه عکس سیاه سفید با موضوع آزاد از مجموعه عکس های موفق مهدی معصومی گرجی از سالها تلاش در حوزه عکاسی مستند و انتزاعی، به دفتر " پایگاه عکس چیلیک " (Chiilick.com) رسید و پس از معرفی در " پایگاه تخصصی کتاب عکس " در دسترس همگان قرار گرفت.

معصومی گرجی به عنوان عکاس در ابتدای کتاب با ذهنی درگیر با نظریه ی کشف و شهود و ارایه دوبیتی از جناب جامی شیرین سرای پارسی، در بخشی از آنچه در ابتدای کتاب قلم زده، آورده است:
اگر عکاس تنها همان چیزی را که در پیرامون به عنوان واقعیت با آن روبرو است، دوباره عرضه کند کار بزرگی انجام نداده است. زمانی کار تبدیل به هنر می شود که ما با دیدن هر عکسی به وجد آییم و به همراه عکاس به خلق دوباره و دیدار تازه ای از هستی و لحظه هایش برسیم.
زمان شتابان در گذر است و هیچ چیز قادر به بازداشتن آن نیست پس هرگز انسان از عکس بی نیاز نخواهد بود، زیرا عکس به مثابه ی تنها پدیده هنری است که لحظات بی نظیر را به تسخیر خود درمی آورد و زمان های گریزان را جاودان می سازد. عکاسی آن نگاه احساس گونه ای است که در قلب زنده عکاس حیات دارد آدمی قبل از آنکه بگوید، می بیند و قبل از آنکه ببیند احساس می کند.
عکس دیدنی ترین لحظه نادیدنی ناب هستی است.

 طراح این کتاب چنان که شاهد هستیم در صفحات ابتدایی کتاب نقل قول هایی را از عکاسان باتجربه ای آورده است که ارتباط بین مخاطب و آثار را تسهیل کند. به طور مثال "  میرصفی اندیکلایی " که خود از عکاسان مطرح استان مازندران می باشد در بخشی از بیان دیدگاه خود پیرامون آثار کتاب معتقد است: این عکس ها که بیشتر در صفحات پایانی کتاب شاهد آن هستیم به دو گونه مینی مالیستی و انتزاعی (آبستره) ارائه شده اند و چنانچه با دقت و حوصله عکسهای کتاب را نگاه کنیم در می یابیم که چارچوب کلی نگاه هنرمند در این آثار مینی مال و آبستره حفظ شده و هنرمند فقط سخت گیری بیشتری در گزینش موضوعات و سوژه هایش به خرج داده و دیگر موضوعات دم دستی و تکراری او را ارضاء نمی کند! فرم های دلنشین ایجاد شده توسط لکه ها – برگها – پرنده ها – اشیاء و … همه همچون نوشته ها و گفته های مهدی شما را دعوت به جور دیگر دیدن می کنند و فریاد می زنند که « حقیقت » را ببینید نه واقعیت را…

و یا در بخشی دیگر از کتاب نگاه " افشین شاهرودی " را بر مجموعه آثار شاهدیم که در بخشی از کلام خود آورده است: کارهای مهدی در واقع از چنین ویژگی ای برخوردار است. درونمایه کارهای اورا موضوعاتی می سازند که عمدتا دستمایه عکاسی مستند و بسیار اوقات مستند اجتماعی ست ولی ساختار و اجرای کارهای او سمت و سوی تصویرگرایانه یا پیکتوریالیستی دارد. شاید دلیل این امر را بتوان در شرایط اجتماعی سی و چندساله اخیر ایران دانست. شرایطی که مهدی در ان رشد کرده و پخته شده است.
در این مقدمه کوتاه نمی توان به تحلیل و در ادامه به نقد عکس های او پرداخت ولی این موضوع می تواند مدخلی باشد که راهی را برای تحلیل کارهای او به مخاطب پیشنهاد کند. از دید من کارهای مهدی را از چنین زاویه میتوان بررسی کرد.

کتاب عکس « مثل مه » منتشر شد

کتاب « مثل مه » با عکس هایی از مهدی معصومی گرجی به شکل سیاه سفید، در قطع رقعی به زبان پارسی با طراحی جلد شایان صالحی، در لیتوگرافی نامی نقش تهران به شماره شابک:۳-۰۲۶۹-۰۴-۶۰۰-۹۷۸ در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در قالب ۷۲ صفحه، با کاغذ گلاسه و قیمتی برابر با: ۱۲۰۰۰۰ ریال (دوازده هزار تومان) به چاپ رسیده و در فهرست مجموعه کتاب های " پایگاه تخصصی کتاب عکس " به ثبت رسیده است.
علاقمندان به مشاهده و تهیه تالیفات عکاسی معرفی شده در " پایگاه تخصصی کتاب عکس " می توانند جهت مشاهده فهرست عناوین کتاب ها و نشریه های موجود در این پایگاه، از بخش نمایشگاهی این طرح واقع در دفتر مرکزی " پایگاه عکس چیلیک " در تهران، دیدار و سایر نیازهای خود را در حوزه کتاب ها و نشریات عکاسی از طریق سفارش به این پایگاه، مطرح و در اسرع زمان و با برخورداری از شرایط ویژه کتاب مورد نظر خود را دریافت نمایند.
سایر متقاضیان شهرستان نیز جهت تهیه این کتاب درخواست خود را " ایـنجـا " مطرح کرده و یا با شماره های: ۸۸۳۴۸۸۲۴ و ۰۹۱۲۲۷۹۷۷۱۷ تماس حاصل نمایند.

پیشین
گزارش اختتامیه جشنواره عکس «شهر من» مشکین شهر
پسین
نگارخانه چیلیک میزبان آثار پنجمین جشنواره فیروزه

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست