1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. گفت‌وگوی ایسنا با سیف الله صمدیان : عکس‌های عکاسی نشده!

گفت‌وگوی ایسنا با سیف الله صمدیان : عکس‌های عکاسی نشده!

منبع: ایسنا –
«بازدیدکنندگان از این نمایشگاه‌ها به جای دیدن یک فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای به تعداد فریم‌های سه ثانیه از فیلم (هر ثانیه ۲۴ فریم) به تصاویر منتخب از سیر کامل داستان فیلم دسترسی پیدا می‌کنند که از میان حدود ۱۵۰ هزار فریم هر یک از فیلم‌ها با نگاهی «عکاسانه» انتخاب شده است.»

1461000803840_HEMMAT KHAHI (22 of 31)این سخنان بخشی از اظهارات سیف‌الله صمدیان مدیر نمایش‌ها و رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فجر است که نمایشگاه عکس‌ تصاویر منتخب دو فیلم «گاو» و «باد صبا» را تدارک دیده است؛ او در آستانه‌ی آغاز به کار این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، گفت: همیشه برای بیرون آوردن و ارائه تصاویری از فیلم‌های فاخر سینمای ایران حسرت و تشنگی داشتم و زمانی که آقای میرکریمی دبیر جشنواره پیشنهاد همکاری و اجرای چهار نمایش ویژه از جمله نمایش نسخه‌های بازسازی شده از فیلم‌های «گاو» و «باد صبا» را داد، اولین جرقه‌ها برای عملی کردن این آرزو به ذهنم رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه حساسیت‌های من و آقای میرکریمی نسبت به تصاویر این فیلم‌ها شبیه هم بود و در جایی آرزو‌هایمان به هم گره خورد که نتیجه آن برپایی این نمایشگاه است.

صمدیان افزود: در این نمایشگاه تصاویری که از ته ذهنمان از فیلم‌های ایرانی مانده از دلِ فیلم سلولوئیدی و با تکنولوژی عصر جدید بیرون کشیده می‌شود.

او با اشاره به همکاری فیلمخانه ملی ایران توضیح داد: ‌به همت فیلمخانه ملی دو نسخه بازسازی شده از فیلم‌های نام برده را گرفتیم و دو استودیوی خصوصی کشورمان یعنی استودیو “روشنا” و استودیو “پیشگامان سینمایی آریا” این امکان را به ما دادند تا بتوانیم تصاویری با کیفیتی بهتر از فیلم‌ها را استخراج کنیم که پس از پردازش حرفه‌ای برای ارائه در این نمایشگاه که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران به این شکل ارائه می‌شوند، آماده شدند.

این مستندساز درباره ویژگی‌های این نمایشگاه گفت: اگر فیلم «گاو» با زمان زمان نمایش ۱۰۴ دقیقه، حدود ۱۵۰ هزار فریم را دربرمی‌گیرد، با انتخاب ۷۴ فریم عکس موردنظر، به نگاهی عکاسانه به فیلم رسیدیم. به همین دلیل تمام فریم‌های فیلم را با دقت زیر و رو کردم و کوشیدم فریم‌هایی را انتخاب کنم که در برگیرنده حس کلی فیلم به لحاظ زیبایی‌شناسی و روایت و حتی زمانه اثر باشد.

صمدیان با بیان اینکه این شیوه را برای هر دو فیلم پیاده کرده است درباره محاسن این کار توضیح داد: به جز نمایشگاه که خود اتفاق مهمی است، با همراهی فکری رضا میرکریمی جرقه اولیه‌ای برای ادامه ثبت عکاسانه نما‌ها و تصاویر فیلم‌های ماندگار ایرانی به صورت کتاب و نمایشگاه‌های فیکس فریم زده شد.

او از ثبت تصاویر دیگر فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران به همین شیوه خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران را با کمک فیلمخانه ملی ایران و تهیه‌کنندگان‌ این آثار، به همین شیوه ثبت کنیم.

این عکاس باسابقه خاطر نشان کرد: این‌ فریم‌ها که اکثرا به جز موارد خاص و آدمهای خاص از یاد‌ها رفته بودند، دوباره و اینبار با نگاهی بین هنر ناب عکاسی و تصاویر ماندگار یک اثر تاریخی به صورت فیکس برای همیشه زنده می‌مانند.

او درباره محل نگه‌داری این عکس‌ها پس از برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: این عکس‌ها می‌توانند در خانه سینما یا فیلمخانه ملی یا موزه سینما نگهداری شوند و به جز آن در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نیز امکان عرضه آن‌ها وجود دارد.

صمدیان برگزاری این نمایشگاه را اتفاقی غافلگیرکننده برای عوامل فیلم‌ها دانست و افزود: فکر می‌کنم بیشتر از همه بازیگران و خود آقای مهرجویی کارگردان فیلم «گاو» از این موضوع غافلگیر شود. البته اعلام کرده‌ایم که تصاویر این نمایشگاه در حقیقت به فیلمبردار و کارگردان فیلم تعلق دارد و من فقط انتخاب کننده عکس‌هایی خاص از میان تصاویر بیشمار فیلم بوده‌ام.

صمدیان سپس با ابراز خرسندی از نمایش فیلم «باد صبا» که توسط هنرمند فقید فرانسوی آلبر لاموریس ساخته شده است، اضافه کرد: هیچ ایرانی باسلیقه و بی‌سلیقه‌ای نیست که از این فیلم و به ویژه تصاویر خاص آن خاطره خوشی نداشته باشد. تصاویری که از ذهن هنرمند خلاق فرانسوی می‌گذرد و نشان می‌دهد او زیبایی‌هایی را دیده که اکثر ایرانی‌ها تا آن زمان و مخصوصا از آن زوایای رویایی ندیده بودیم.

صمدیان روح و متن شاعرانه «باد صبا» را از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این فیلم برشمرد و ادامه داد: صدای جادویی و جاودانه منوچهر انور که متن اصلی با دقت و ظرافتی شاعرانه ترجمه کرده نیز به هر چه زیبا‌تر شدن این فیلم، کمک کرده است.

او در عین حال از اضافه شدن برخی تصاویر به فیلم «باد صبا» ابراز تأسف و تصریح کرد: همواره هر حکومتی می‌خواهد پز سیاسی و اجتماعی بدهد و اما از زیبایی‌ها و حقایق خود به درستی استفاده نمی‌کند و این چنین است که پیش از انقلاب نیز حکومت آن دوران، لاموریس را مجبور کرد تا بخش‌هایی صنعتی هم به فیلم باد صبا اضافه کند. در حالی که هیچ همخوانی با تصاویر و بنیان شاعرانه این فیلم نداشت. به همین دلیل راش‌های پایانی به فیلم لطمه می‌زند و به دوستان فیلمخانه ملی پیشنهاد کردم تا پایان اصلی فیلم را نمایش دهیم و برای نمایش راش‌های بعدی که به سقوط هلی کوپتر لاموریس در سد کرج و مردن او انجامید، روش دیگری پیدا کنیم.

او درباره امکان اضافه شدن پس زمینه موسیقی این فیلم‌ها در این نمایشگاه توضیح داد: این موضوع بستگی به امکانات حسی و هنری کار دارد. از آنجایی که نمایشگاه در پردیس چارسو و نزدیک مدرسه دارالفنون که محل برگزاری کارگاه‌های جشنواره است برپا می‌شود، اگر احساس کنم این فضا به موسیقی لطمه می‌زند، آن را اجرایی نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه عکس با حضور عوامل فیلم «گاو» و جمع دیگری از هنرمندان ساعت ۱۸ روز چهارشنبه اول اردیبهشت‌ماه در پردیس سینمایی «چارسو» افتتاح می‌شود.

انتهای پیام

پیشین
عزیز ساعتی، یک تاریخ است
پسین
حراج «پدر» بنام «هنر» / پدر عریانی که سوژه عکاسی پسرش شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست