1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گفت وگو با خلیل امامی ، داور جشنواره عکس گردشگری قزوین

گفت وگو با خلیل امامی ، داور جشنواره عکس گردشگری قزوین

یکی از بهانه های عادی در امر تولید عکس و نمایش آن تخصص و تعلق خاطر افراد در سطوح گوناگون مدیریت اعّم از دولتی و خصوصی است.
اهمیت عکس از آن رو در ذهن مدیران فرهنگی-هنری دارای جایگاه است که می توان از این رسانه به عنوان یک تریبون در امور معرفی و ایجاد و تسریع و تحلیل بسترهای خاص بهره برد. بسترهایی که اغلب با تلفیق این رسانه توانسته اند موفق و موثر عمل کنند.
جشنواره عکس گردشگری قزوین نیز از جمله بسترهای مناسب برای ثبت و تولید عکس هایی از اماکن فرهنگی و ابنیه تاریخی و موقعیت های معماری و همچنین صنایع دستی استان قزوین است. این جشنواره ۲۰ اَمرداد را آخرین مهلت ارسال عکس اعلام کرده و کار ارزیابی و داوری فایل عکس های شرکت کنندگان را به سه تن از عکاسان نام آشنا: افشین بختیار، حسین رحمانی و خلیل امامی سپرده است.
واکاوی ذهن عکاس در مقام یک داور جشنواره عکس بهانه ای شد برای یک گفت وگوی ساده که برخی پرسش های آن از طرف مخاطبین رسانه « پایگاه عکس چیلیک » ظرف روزهای اخیر دریافت شده است.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
*آقای امامی! شما یکی از داوران جشنواره عکس گردشگری قزوین هستید. شما این شهر را چقدر مستعد عنوان گردشگری می‌بینید؟
گردشگری یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی عصر حاضر است که در توسعه‌ی پایدار محلی و منطقه‌ای نقش مهمی دارد، به گونه‌ای که اقتصاددانان آن را «صادرات نامرئی» نامیده‌اند. صنعت گردشگری علی‌رغم آن‌ که در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد، صنعتی پاک و در عین حال اشتغال‌زاست و این پتانسیل را دارد که به عنوان اولین گزینه‌ی درآمدهای ملی، مورد توجه جدی قرار گیرد. قزوین دارای آثار قابل توجه تاریخی و فرهنگی پیش و پس از اسلام بوده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و هم‌چنین به لحاظ کمّی در رتبه‌ی بالایی در سطح کشور قرار دارد. انتخاب قزوین به عنوان پایتخت صفویان در قرن دهم، علاوه بر بازنمایی اهمیت شهر، دوره درخشانی از عمران و توسعه شهری را رقم می‌زند؛ طراحی و ساخت اولین خیابان ایرانی، چهارباغ‌ها، میدان‌ها، کاخ‌ها، مدارس، مساجد، بوستان‌های شهری و… که به الگویی برای شهرسازی در سراسر ایران تبدیل شد؛ از این منطقه آغاز می‌شود. در کنار ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، اگر به زیرساخت‌های گردشگری هم‌چون مراکز اقامتی و نیز به طور موازی به «تبلیغات» توجه ویژه‌ای مبذول شود، قطعآ قزوین می‌تواند به یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

*اماکن و ابنیه تاریخی قزوین و موضوعاتی از این دست، چقدر در معرض نگاه عکاسان و شرایط عکاسی است؟
واقعیت این است که در قزوین، عکاسان بسیار اندکی نسبت به فعالیت در زمینه‌ی عکاسی گردشگری تمایل نشان می‌دهند، دلیل‌اش هم به نظرم عدم توجه جدی و عملی مسئولان مربوطه، به مقوله «تبلیغات گردشگری» است. عکاسی گردشگری مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و صرف انرژی، زمان و هزینه بسیاری است و زمانی‌که عکاس با بی‌مهری و عدم توجه مسئولان مواجه می‌شود، نسبت به ادامه کار مآیوس شده و برنامه‌های خود را معلق می‌کند. در مورد شرایط عکاسی، تا جایی که من تجربه داشته‌ام، به لحاظ تسهیل شرایط عکاسی، مشکل خاصی وجود ندارد و مجموعه شهرداری و اداره کل میراث، هماهنگی و همکاری خوبی با عکاسان انجام می‌دهند.

*سعی برگزارکننده قابل ستایش است ولی چرا زمان، فصل و شرایط را وسیع‌تر و عکاسانه‌تر تعریف نکرده‌اند؟
به مناسبت اعلام پایتختی قزوین در عصر صفویه، در روز نهم شهریور، این روز به نام «روز قزوین» نام‌گذاری شده و هر ساله به مناسبت این روز، برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین در دهه اول شهریور برگزار می‌شود. به دلیل تاکید مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری قزوین به برگزاری اولین دوره این جشنواره، همزمان با برنامه‌های «روز قزوین» و با توجه به اینکه بیشتر جاذبه‌های داخل شهر قزوین را ابنیه تاریخی تشکیل می‌دهند، عکاسان شرکت‌کننده می‌توانند با برنامه‌ریزی زمانی، نسبت به تهیه عکس اقدام نمایند؛ مضاف بر آن، از عکس‌های آرشیوی‌شان نیز که در پنج سال اخیر تهیه شده باشد، می‌توانند در جشنواره شرکت دهند.

*عدم تخصیص حق‌التالیف به آثار منتخب داوران را در انگیزه ارسال، تا چه اندازه موثر می دانید؟
به نظر می‌رسد برای شرکت‌کنندگان در جشنواره، عناوین برگزیده‌ و جوایز اصلی، اهمیت بیشتری دارند و غالبآ برای کسب رتبه‌های برگزیده، تلاش و رقابت می‌کنند.

*برخی معتقدند به نگاه‌های عکاسان در وجوه منتقدانه نیز بایستی اهمیت داد تا زیرساخت‌ها برای ارایه خدمات به مسافرین، شهروندان و گردشگران فراهم شود. نظر شما در این باره چیست و چرا در فراخوان پذیرای نگاه‌هایی از این دست نشده‌اند؟
بی‌تردید همین‌طور است، نگاه‌ انتقادی می‌تواند تا حدود زیادی در رفع اشکال‌ها و بهینه‌سازی خدمات، مفید واقع شود. در این دوره، نظر مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری قزوین بر ارائه‌ی تصاویر زیبا در جهت معرفی هر چه بهتر آثار تاریخی و طبیعی شهر قزوین بود و می‌توان در دوره‌های بعد نسبت به گنجاندن چنین موضوعاتی در جشنواره اقدام کرد.

*در کنار سایر هنرها تا چه اندازه عکس را در معرفی جاذبه های گردشگری و جذب گردشگر موفق می‌دانید؟
به نظرم یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای توانمند در معرفی جاذبه‌های گردشگری«عکس» است. در صورت استفاده‌ی مطلوب از این ابزار و هم‌چنین استفاده از شیوه‌های تبلیغاتی مؤثر، می‌توان به نحو شایسته‌ای ظرفیت‌های گردشگری را معرفی نمود

*لطفا! بفرمایید خلیل امامی به عنوان داور این مسابقه به چه موارد، عناصر و مقادیری در عکس‌ها اهمیت می‌دهد؟
در عکاسی با گرایش گردشگری، توجه به زمان مناسب عکاسی(اعم از فصل، ماه و ساعت) برای دست یافتن به نور مناسب سوژه، اهمیت ویژه‌ای دارد. دقت در کادربندی، ترکیب‌‌بندی، میزان نور و رنگ و هم‌چنین استفاده‌ی هوشمندانه از فاصله کانونی مناسب و انتخاب زاویه صحیح دوربین نسبت به سوژه، از موارد دیگری هستند که به زیبایی بصری عکس کمک شایانی می‌کنند.

*اطلاع‌رسانی جشنواره را چگونه می‌بینید؟
اطلاع‌رسانی خوب و وسیعی صورت گرفته است که جا دارد از رسانه‌های تخصصی و عمومی قدردانی شود و همین‌طور نسبت به تداوم پوشش خبری برنامه‌های فرهنگی و هنری اهمیت ویژه‌ای داده شود. از عکاسانی که در شبکه های اجتماعی نسبت به اطلاع رسانی و دعوت دیگر عکاسان و علاقمندان اقدام کرده اند ممنونم و همینطور رسانه هایی همچون پایگاه عکس چیلیک که در حوزه عکاسی کشور فعالیت و حضور دارند و با دغدغه های فرهنگی-هنری شان دلیل نگاه حرفه‌ای و حمایت از حقوق عکاسان هستند، سپاسگزارم.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
کتاب عکس «قاب نگاه» منتشر شد
پسین
نگارخانه چیلیک میزبان جشنواره عکس نگاران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست